Travelpilot är en tjusig apparat som känns exklusiv. Fästet är lite väl stort och det känns onödigt att ha två leder på samma ledd. Det är dock stabilt och den rejäla sugproppen sitter ordentligt fast. Snabbkopplingen gör det även lätt att fästa och lossa apparaten. Det följer med många tillbehör som AV-sladdar för att ansluta till TV eller backkamera och en vanlig väggladdare. Även på insidan är det fullsmockat med funktioner som internetmjukvaror och Bluetooth för både uppkoppling och handsfree. För en tusenlapp extra kan man köpa Travelpilot 700 som även kan ta emot marksänd TV via DVB-T och har Office-funktioner. Datorprogramvaran är däremot ytterst begränsad. Man kan återinstallera apparaten, få en länk till senaste mjukvaran eller planera en rutt. Men tro inte att man får upp någon karta. Istället måste man knappa in koordinater på stenåldersvis. Det finns ingen onlinetjänst men man kan köpa nya kartor för runt 90 euro. Man kan inte heller prenumerera på fartkameror utan då får man vända sig till någon av de internetsajter som tillhandahåller det.
Navigeringen
Tack vare att apparaten utgår från den förra destinationen behöver man aldrig knappa in mer info än nödvändigt. ABC-knappsatsen är stor och visar bara de bokstäver som är möjliga val. Den gissar snabbt adressen och ruttberäkningen är tillräckligt snabb. Att köra bil efter videokamera ser häftigt ut men är i själva verket inte speciellt praktiskt. Man missar ju hela poängen med att kunna få överblick och se svängar längre fram. Man måste istället lita helt till röstvägledningen för att planera sin körning. Den är som tur är riktigt bra.
Istället är det vanlig karta som gäller. Även i detta läge används kameran men nu för att identifiera vägskyltar. Vi märkte dock ingen större skillnad, om något hade apparaten oftare fel om hastigheten än andra. Däremot hängde Travelpilot med i tunneln bättre än någon annan. Om det beror på kameran eller sensorer är oklart. Kartbilden är tyvärr för plottrig och fokuserar inte på att visa den viktigaste informationen. Den har dock bra trafikmeddelanden och filguiden är okej.
Slutsats
Att köra med videobild visade sig inte vara någon höjdare utan än så länge föredrar vi vanlig karta. Däremot är det intressant att man använder kameran för teckenigenkänning på skyltar. Det här kan mycket väl vara en teknik med oanade framtida möjligheter. Som dyr leksak för teknikintresserade är Travelpilot fantastisk men som navigator är den inte lika imponerande i dagsläget. Vi hoppas dock att Blaupunkt fortsätter på det här intressanta spåret.
Också i detta test:
Becker Z203
Stabil standardapparat
Efter Harmans utträde från GPS-arenan är det märket Becker som gäller. Och denna apparat får jobbet gjort utan några onödiga finesser.
Garmin Nüvi 765T
Pålitlig klassiker
Vill man inte köpa grisen i säcken är Garmin alltid ett tryggt val med tydliga kartor, bra prestanda och alla finesser man behöver.
Magellan Roadmate 1425
Semesterguiden
Denna modell från Magellan verkar inte ha hängt med konkurrenterna i den rasande utvecklingen av finesser till allt lägre priser.
Mio Moov 580
Når inte hela vägen fram
Mios toppmodell är fullmatad med funktioner och har mycket bra röstvägledning. Men det faller på dess akilleshäl.
Navigon 4310 Max
Fantastisk navigering till lågpris
Navigons apparater har alltid haft utmärkt navigering och när det nu erbjuds till budgetpris är det bara att utfärda köprekommendation.
Ndrive G800R
Rena James Bond
Med flygfoton över storstäderna känns det som att ha ett spionplan över bilen. Men mer praktisk är den överlägsna databasen över intressepunkter.
Tomtom GO630 Traffic
Fler funktioner till lägre pris
GO630 är en ny, billig modell som har många av funktionerna från lyxserien men ett pris som börjar närma sig budgetmodellerna.