Äntligen! I höst kommer de första exemplaren av Nissan Ariya att börja rullas ut till kunderna. Detta är den första elektriska crossover-SUVen från märket som med kompakta Leaf ligger bakom världens mest sålda elbil hittills. Leaf säljs fortfarande, men mycket tyder på att den sjunger på sista versen och inte längre är den enorma satsning den en gång var.
Anledningen är förstås att den större Ariya förväntas kannibalisera marknaden totalt för långkörar-Leaf. Det är trots allt för långresor man behöver ett stort batteri, och då vill man ha bättre komfort än vad en liten Leaf har att erbjuda. Det är inte svårt att inse att Ariya är den japanska tillverkarens viktigaste bilmodell på många år!
Kompakt men rymlig crossover
Ariya har ett lite speciellt utseende, som jag måste säga att jag gillar. Jag fick testa den i färgen ”Aurora Green” som faktiskt ser svart ut, men eftersom kanterna på hjulhusen har svart lack så ser det ut som om någon har missat färgkoden och målat hjulhusen i ”fel” svart färg.
@lydogbilde Vi har kört helt nya crossover-SUVen Nissan Ariya! #nissanariya #ariya #nissan #electricsuv #suv @Nissan USA @Nissan Abu Dhabi @Nissan France #electriccar #ev #electricvehicle #electric #electriccars #cars #car #carsofinstagram #model #electricvehicles #emobility #zeroemissions #teslamodely #electricmobility ♬ original sound – Lyd & Bilde
Bilen finns däremot i en betydligt tuffare bronsfärg, som några journalister haft turen att provköra. Då poppar de svarta detaljerna upp mycket bättre och ger bilen en tuffare känsla. Utseendet är klart ”japanskt” och det är inte så konstigt heller. Fast det är inte alls lika märkligt som Toyota BZ4X.
Med sin längd på 4,6 meter är Ariya nästan exakt lika lång som sina närmaste konkurrenter, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq och Volkswagen ID.4. Den är däremot lite högre än dem alla och har en rymligare känsla under taket. Med undantag för Ioniq 5 som har något lägre golv och därmed också en stor och rymlig kupé.
Huven på Ariya är kortare än på flera av konkurrenterna, för att maximera utrymmet inuti. Här finns gott om plats både fram och bak, för både vuxna och barn. Bagageutrymmet på 468 liter är mindre än hos de nämnda konkurrenterna, men använder du framhuven när du packar så ska du nog kunna få med allt till sommarstugan ändå.
Skulle platsen ta slut inuti bilen kan den dra 750 kilo på släpvagn (e-4ORCE 4WD-versionen kan dra upp till 1 500 kg) och dessutom ha 75 kilo på taket.
Välutrustad
Ariya är välutrustad redan från början, med utvändiga LED-lampor runtom och automatisk avbländning av helljus, uppvärmd vindruta och mörktonade bakrutor. All säkerhetsutrustning är standard, inklusive intelligent farthållare och nödbromsning för fotgängare och cyklister. Bilen varnar naturligtvis för döda vinkeln och förhindrar filbyte, den har intelligent filhållare och trafikskyltigenkänning.
Ariya har två 12,3-tums skärmar, den ena används för infotainment och den andra visar instrumentpanelen framför ratten. En fiffig detalj är att de är konfigurerbara, så att vissa funktioner kan läggas till på vilken av de två skärmarna du vill – för att göra körupplevelsen så intuitiv och sömlös som möjligt för varje enskild förare.
Ratten har värme och elektrisk inställning och framsätena är 6-vägs justerbara med minnesfunktion som standard, medan de är uppgraderade till 8-vägs i utrustningspaketet Evolve. Då får du även minneslagring i nyckeln, så att två användare kan spara sin egen skräddarsydda inställning direkt i nyckeln.
Evolve – för dig som behöver mest utrustning
Uppgraderar du till Evolve-paketet, som vi har testat här, får du ett bättre ljudsystem från Bose, med totalt tio högtalarelement runt omkring. Inklusive två små subwoofers.
Den inbyggda laddaren växer från 7,2 till 22 kW (kan även beställas som tillval till de billigaste utrustningspaketen), sidobackspeglarna får minne och vinklingsfunktion och halvljusen blir plötsligt adaptiva Matrix-ljus. Du känner också igen Evolve-versionen på det elektriska panoramataket och inte minst den praktiska skärmvisningen på framrutan (HUD). Du får även automatisk parkeringshjälp.
Bekväm att köra
Även med framhjulsdrift och frontmonterad motor är Nissan Ariya nästan perfekt viktbalanserad (52/48 i viktfördelning). Detta gör den väldigt stabil och lätthanterad. Jag har både kört själv och fått äran att åka som passagerare, och vid normal körning på landsvägar och motorvägar är Ariya en väldigt trevlig bil. Den känns mindre styv än vissa andra elbilar, och glider fint genom kurvorna. Kupén är väl avskärmad från brus utifrån och det finns ingenting som stör. Och den rymliga kupén är pricken över i för en bekväm åktur.
Vi pressade den också ganska hårt på slingrande vägar, Ariya hängde med även under skarpa manövrar. Då och då gnisslade det om däcken när den andre chauffören plågade den som värst, på grund av varm asfalt och kanske lite mjuka däck.
Det ska dock sägas att Ariya inte alls är någon oljad blixt, åtminstone inte med det minsta batteripaketet. När ”wattpedalen” är helt nedtryckt är det precis att man känner ett litet drag bakifrån. I Sport-läge är den piggare, men den känns väldigt ”leaf-aktig” i responsen.
Både Enyaq och Ioniq 5 är piggare, och Tesla Model Y är bara att glömma att slå i sport-disciplinen. Fast det är ju inte meningen heller.
Energieffektiv
Efter tre timmars körning kunde vi konstatera en förbrukning på ca 1,5 kW per mil och med tanke på att vi körde en bra bit på 110-väg så måste det sägas vara mycket bra. En av de andra journalisterna kunde stoltsera med en förbrukning på drygt 1,2 kW per mil, men han körde bara på landsvägar med en snitthastighet runt 60 km/h. Och i en utomhustemperatur på runt 25 grader. Detta placerar Ariya säkert i täten bland de mest energieffektiva elektriska SUVarna, även om förbrukningen återstår att testa mer ingående längre fram.
Ljudsystemet – en liten besvikelse
När det gäller ljudsystemet från Bose hade jag ganska höga förväntningar. Även om det inte helt infriar i Leaf så är det ganska mycket bättre i Ioniq 5. Tyvärr hamnar Ariya-systemet i Leaf-klassen, vilket betyder att det låter helt okej men saknar en del tryck i basregistret, och övertonregistret är inte tillräckligt luftigt.
Det låter som ett helt vanligt original-bilstereosystem och känns inte helt värdigt att vara ett premiumalternativ. Men man kan spela tillräckligt högt och roa sig med radio när man är ute och kör. Ljudet är inte problematiskt på något sätt, men inte heller något att skriva hem om. Det hade nog hjälpt med en centerhögtalare och starkare bashögtalare.
Intuitiv instrumentpanel och bra kartor
I övrigt noterade vi att instrumentpanelen är väldigt enkel att använda, med bra överblick via den bekväma visningen på vindrutan. När ratten ställdes på att styra sig själv gick det för det mesta bra, utan några ryckiga manövrar. För att ta reda på hur tillförlitligt detta är till vardags måste vi dock testa det under en längre tid.
Kartsystemet kommer från Google och är väldigt överskådligt och bra. Android Auto och Apple CarPlay finns också, men det är bara CarPlay som är trådlöst.
Mittkonsolen har virtuella, bakgrundsbelysta knappar med haptisk feedback, som fungerar väldigt bra och är en smakfull detalj. Jag gillar också att den trådlösa mobilladdaren sitter under ett dolt lock men har en symbol på mittkonsolen som lyser när mobilen laddas.
Precis som i Leaf är det enkelt att sätta bilen i så kallat B-läge, med mer regenerering när man släpper pedalen: det är bara att dra ner växelspaken till Drive två gånger i snabb följd. Det finns också en särskild e-Drive-knapp, för körning med en pedal.
Slutsats
Nissan Ariya är en strålande fin familjebil, med ett utseende som sticker ut. Den är rymlig, skön att sitta i för både förare och passagerare, med ventilerade säten fram. Den är energisnål och väldigt bekväm att köra. Den intuitiva instrumentpanelen kommer aldrig i vägen för körningen, allt som saknas är ett bättre ljudsystem. Bose-anläggningen är nämligen inget att hurra för.
För somliga är bagageutrymmet i minsta laget, det kan vara en deal breaker för de som har barnvagn. För alla andra är det tillräckligt stort för det mesta.
Versionen med 63 kWh-batteri har en räckvidd på runt 400 kilometer, men är inte heller speciellt pigg. Vill du ha mer kraft kan du beställa Ariya med det största batteripaketet på 87 kWh – och gärna även den fyrhjulsdrivna varianten e-4ORCE.
Extrautrustning, testbil (Evolve):
- Adaptivt LED Matrix-ljus
- Elektriskt panoramasoltak
- Intelligent nyckel med minne
- Parkeringshjälp
- Head-up-skärm
- Elektriskt justerbar ratt
- Ventilerade framsäten med värme och kyla
- Uppvärmda baksäten
- 8-vägs justering av förar- och passagerarsäte med minne
- Instrumentpanel med stämningsbelysning
- Intelligent, digital backspegel
- Ljusgrå, delvis PVC/syntetmockasäten
- Lack: Pearl Metallic, Aurora Green
3 reaktioner på ”Nissan Ariya 63 kWh Evolve”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Vad menar ni med att använda framhuven? Finns väl inget bagaeutrymme i fram på denna?
Hei! Mulig det var dårlig forklart, men jeg mente at ved å gjøre framhuven kort, får man bedre utnyttet totallengden på bilen, til bedre plass i kupeen. Skulle framhuven vært lengre, måtte hele bilen også vært lengre, for å få samme romslige kupé.
Pingback: Den kompakte SUV-en for folk gjør det den skal - Betzykrisesenter