Mercedes har deklarerat en tung satsning på elbilar i framtiden: År 2025 ska märket vara helt elektriskt, och spjutspetsen i sortimentet är lyx-sedanen EQS – den elektriska S-klassen.
Flaggskeppet från Mercedes brukar traditionellt vara ett riktmärke för komfort och modern teknik. Därför är såklart förväntningarna skyhöga på den elektriska varianten.
EQS har en av de längsta räckvidderna i sin klass och är full av lyxiga detaljer som kommer att öka körkomforten. Inklusive den kolossala huvudskärmen MBUX Hyperscreen, bekväma massagestolar och – inte minst – ett rejält surroundsystem från Burmester. Vill du ha en bekväm elbil med bra säten, grymt ljud och stora skärmar är detta definitivt en het kandidat!
Bilen: Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
Testmodellen vi har fått låna är av typen EQS 580 4Matic med fyrhjulsdrift. Den har ett batteripaket på 107,8 kWh och en angiven räckvidd på 645 km (WLTP). Den är något kortare än den bakhjulsdrivna EQS 450+, som klarar sig 743 km med samma batteri. EQS stöder även snabbladdning med upp till 200 kW, medan den inbyggda laddaren ger 11kW. Alternativt kan en 22 kW-laddare väljas som tillval.
EQS 580 4Matic har luftfjädring, adaptiv farthållare och fyrhjulsstyrning som standard. Sedan är du naturligtvis fri att lägga till en HEL DEL extra! Många av lyxalternativen är hämtade från S-klassen – men här finns också en rad nya funktioner som är unika för EQS.
Aerodynamisk silhuett
Externt skiljer sig EQS ganska markant från S-klassens fossila varianter. Mercedes har offrat de raka, maskulina linjerna till förmån för en smalare och mer och aerodynamisk silhuett. Den är tydligt inspirerad av de andra EQ-modellerna, med LED-ränder fram och bak.
Utseendet kanske inte känns lika majestätiskt – och väcker förmodligen inte så mycket uppmärksamhet från förbipasserande – som en vanlig S-klass kan göra. Här sticker ingen stjärna ut från huven.
Å andra sidan uppnår EQS extremt lågt luftmotstånd. Luftmotståndskoefficienten är rekordlåga 0,20 cd – lägre än både Tesla Model S och Lucid Air.
Lyxig inredning
Interiören domineras av den gedigna MBUX Hyperscreen, som sträcker sig över stora delar av instrumentbrädan. Skärmen är till synes sömlös men består i praktiken av tre skärmar med olika funktioner.
Instrumentpanelen visar viktig förarkritisk information, medan den stora skärmen i mittkonsolen ger huvudmeny, underhållning och navigering. EQS kan även utrustas med AR Head-up Display som projiceras i vindrutan.
Den tredje skärmen är avsedd för framsätespassageraren. Här kan din co-pilot logga in med sin egen användarprofil och komfortpreferenser och styra både musik och navigering längs vägen. Det känns säkrare än att använda skärmarna ensam under körning.
Det vill säga: du är inte helt ensam. Mercedes MBUX röstassistent är alltid med på resan och förstår svenska. Detta är utan tvekan ett av de allra bästa systemen vi har testat, både när det kommer till talförståelse och snabb, logisk respons. Du kan använda rösten för att styra många av funktionerna. Det känns mycket lättare att säga ”Hej Mercedes, sätt på rattvärmaren” än att pilla med skärmen under körning.
Surroundsystem från Burmester
För den som är intresserad av högkvalitativt ljud på resan är det nog extra intressant att EQS levereras med ett surroundsystem från Burmester. Den tyska hifi-tillverkaren är kanske mest känd från hem-hifi, men levererar nu även ljud till bilmärken som Bugatti och Porsche förutom Mercedes.
Det så kallade Burmester surround sound system består av totalt 15 högtalare och totalt 710 watt förstärkareffekt. Detta är en konfiguration vi har god erfarenhet av från andra Mercedes-modeller – inklusive EQC – men denna version har givetvis förnyats och individuellt anpassad för EQS.
Burmester-systemet ingår i Advanced Paket Plus (97 300 kr) tillsammans med bland annat panoramasoltak, digitala strålkastare och 360-kamera. Skulle du även vilja ha konturstolar med massage i sätena kan du hålla dig till Premium Plus-paketet som kostar 71 400 kronor. Vår testbil hade bockat av för det mesta, och vi klagar inte.
Utsökta köregenskaper, lång räckvidd – och extremt låg ljudnivå
Även om EQS är en stor och tung bil är den förvånansvärt pigg och lättmanövrerad. Tack vare styrningen på alla fyra hjulen har den en svängradie i linje med kompakta bilar! Luftfjädringen sväljer ojämnheter som kullersten på ett så fint sätt att till och med prinsessan på ärten borde vara nöjd.
Accelerationen är momentan och de dubbla elmotorerna ger mer än tillräckligt med kraft. Skulle 524 hk/855 Nm inte räcka finns en ännu vildare AMG-version med 761 hästar.
Köregenskaperna är överlag väldigt bra och det är egentligen bara vid inbromsning som vi märker att vi har att göra med ett tungt fordon. Bromsarna kunde ha verkat mer progressiva och tydligare enligt vår mening. Sen ska nämnas att vår testbil rullade på stora 21-tums vinterdäck, och omväxlande vinterkörning.
Räckvidden går det inte heller att klaga på: Vi klarade en sträcka på cirka 400 km och motorvägshastigheter runt 110 km/h, vid temperaturer strax under noll, utan laddning längs vägen. Då hade vi fortfarande 10 % batterikapacitet och uppskattade ca 60 km räckvidd kvar i slutet av resan. Vi använde Mercedes ECO-sparfunktion för att minska strömförbrukningen på hemvägen.
Ute på vägen är det lätt att dra paralleller till 2021 års S-klass (S400 och S500) som vi har testat tidigare. Men EQS tar det faktiskt en bra bit längre när det gäller komfort. Det som imponerar mest på oss är den nästan totala frånvaron av brus.
Mercedes är bland de bästa i klassen på ljudisolering och på EQS verkar de ha höjt ribban ytterligare ett snäpp. Vi mätte ljudnivån till runt 63–64 dB vid 110 km/h, vilket är märkbart lägre än både Audi e-tron och den elektriska SUVen EQC.
EQS är helt enkelt extremt tyst, och detta bidrar i sig till en mycket bekväm, avkopplande åktur. Även i motorvägshastigheter kan du enkelt föra en lågmäld konversation med övriga passagerare. Det beror inte bara på solid passiv ljuddämpning (vår testmodell är bland annat utrustad med laminerade glasrutor), utan också på att Burmester-systemet bidrar med aktiv brusdämpning.
Burmester-ljudet
Tystnaden är också en perfekt förutsättning för ljudupplevelsen, visar det sig. Med mindre ljud från väg och vind är det mycket lättare att höra de små musikaliska detaljerna. Det är här som Burmester-anläggningen verkligen kommer till sin rätt.
Vi börjar lyssningsseansen med Auroras Star Dust och det första som slår oss är den stenhårda ljudbilden. Aurora står bokstavligen som en ängel från instrumentbrädan, och hennes sångröst blir ett vackert ackompanjemang till åkturen.
Mellanregistret är stort, närvarande och äkta, och här finns också en utsökt, finkornig upplösning i diskanten. Burmester-systemet är sofistikerat i övertonerna, något vi saknar från många andra bilstereosystem. Det hörs också tydligt när vi utmanar systemet med orkestermusik, bland annat Fantasia Norvegese från det norska försvarets stabsmusikkår.
Hur är det med basen då? Här använder Mercedes och Burmester frontmonterade subwoofers som vi tidigare haft lite blandad erfarenhet av. Här i EQS fungerar det dock utmärkt. Basen är stram och väldefinierad, med precis rätt mängd fyllighet. Synthbasen i Nate Doggs Hardest man in town är djup och saftig utan att vara överdriven.
Den övergripande ljudbilden är imponerande stor och detaljerad, med en övertygande tyngd och lekfull dynamik. Detta ger anläggningen en bred musikrepertoar och gör ett utmärkt jobb med allt från klassiskt till hiphop och heavy metal.
Mercedes EQS: Många justeringsmöjligheter
Mercedes och Burmester har också bra förutsättningar för individuella justeringar. Du kan välja olika ljudbildsinställningar som Pure (neutral, platt stereo) eller 3D för en förbättrad surroundupplevelse. Även baksätespassagerarna är väl omhändertagna med dedikerade högtalarelement och du kan även välja om ljudet ska optimeras fram eller bak. EQS saknar däremot förmågan att finjustera ljudet för en enda stol – den så kallade ”VIP-funktionen” som vi lärt känna från det betydligt dyrare 4D high-end-systemet i S-klassen.
För att sammanfatta: Detta är faktiskt betydligt bättre än vi minns från systemet i EQC, och mer i linje med de ännu mer avancerade high-end systemen från S-Klass-modellerna. Om det finns bättre högtalarelement, nyare DSP-teknik eller om Burmester bara har gjort extra noga med utvecklingen inom EQS är osäkert. Men ett bra jobb gör den!
Slutsats
Mercedes EQS erbjuder förstklassig komfort och utmärkta köregenskaper. I kombination med en lång elektrisk räckvidd och en mängd moderna funktioner är detta en värdig modern efterföljare till dagens S-klass. Och om du är ute efter en sådan kan vi definitivt rekommendera ljudsystemet från Burmester, som erbjuder en stor och kraftfull ljudbild, skapad för den tysta kupén. Helt enkelt en elbil för den kräsna audiofilen!
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser