Mercedes-Benz är för de allra flesta synonymt med komfort och hög kvalitet, den lite pålitliga, lugna taxi-imagen från gamla tider är utbytt mot en sportigare och mer modern look. EQC är den tyska stjärnans första helelektriska SUV. Det har en del likheter med fossil-modellen GLC som den bygger på, men mycket av designen är helt ny. Med fyrhjulsdrift, 408 hästkrafter, 400 km räckvidd och dragkrok har den konkurrenten Audi e-tron i kikarsiktet.
Här är en video som visar hur det kan gå till när våra kollegor i Norge testar ljudet i Mercedes EQC.
De flesta elbilar är tystare än motsvarande fossila varianter. Fattas bara annat, eftersom den elektriska drivlinan är snudd på ljudlös. Men andra utmaningar kan uppstå, för utan en mullrande fossilmotor som maskerar andra ljud kan minsta lilla knarrande bli tydligt i öronen. Men detta är lyckligtvis något som Mercedes är bra på! EQC är dämpad, vadderad och isolerad efter konstens alla regler och resultatet är en utmärkt utgångspunkt för fina ljudupplevelser.
Premium-anläggning från Burmester
Precis som Audi hade Mercedes ett samarbete med Bang & Olufsen på ljudsidan. De senaste åren har de dock svurit trohet mot tyska Burmester, som nu levererar ljudsystem till i stort sett alla Mercedes-modeller.
Burmester-surroundanläggningen med utrustningskod 810 är en del av premiumpaketen PYN/PYO. Totalkostnaden börjar på 30 000 kronor, men då får du även trådlös laddning av mobiltelefonen, soltak och komfortpaketet Energizing. Enligt Mercedes-importören är det väldigt vanligt att kunderna kryssar för ett av dessa paket, och därför också väljer Burmester-ljudet i stället för standardstereon.
13 högtalare och 590 watt
Burmester-systemet består av sammanlagt 13 högtalarelement. Systemet kännetecknas av diskanthögtalarna med Burmester-logga som sitter strategiskt placerade framme vid A-stolparna. Alldeles under sitter ett mellanregisterelement gömt i dörrprofilen. Föraren och främre passageraren kan också njuta av en centerhögtalare i instrumentpanelen. Bakdörrarna är utrustade med liknande högtalarelement som framdörrarna. Dessutom sitter det ett par fullregisterhögtalare i stolparna längst bak.
Vi var tvungna att leta länge efter bashögtalarna: i de flesta bilar är det vanligt att lägga en subwoofer i reservhjulsbrunnen. När det gäller EQC sitter de däremot i golvet framför, där Mercedes har gjort en särskild baskammare i själva karossen. Dessutom är Burmester-systemet utrustat med en separat förstärkarenhet på 590 watt.
Utsökt körkomfort
Mercedes EQC är otroligt bekväm att köra. Med elektriska säten med minnesfunktion, inbyggd massage och ventilation (tillval) och ett mjukt chassi som sväljer alla gupp, bör även ”Prinsessan på ärten” vara nöjd bakom ratten i en EQC. Visst, detta är knappast bilen vi hade valt för ett racing-lopp i skogen, det 2,7 ton tunga och stora ekipaget är för stort och mjukt för det. Men som landsvägslokomotiv med hela familjen ombord känns det helt rätt.
Vi har tidigare imponerats av den tysta kupén i Audi e-tron, men Mercedes EQC upplevs faktiskt som ännu tystare. Här finns inte bara försvinnande lite buller från utsidan, Mercedes har också lyckats minimera överföringen av vibrationer från karossen. Även vid motorvägshastigheter och med stora 21-tums sommarhjul finns knappt någon antydan till däckljud eller vindbrus. Och inget påtagligt vinande från elmotorerna heller. Ibland var vi nästan tvungna att ta en extra titt ut genom fönstret för att kolla att vi faktiskt rörde på oss!
Lite rörigt infotainment-system
EQC är utrustad med Mercedes nya digitala användargränssnitt MBUX. Det tar lite tid att vänja sig vid kontrollerna, delvis för att det finns så många ”vägar till Rom”. Det sitter identiska kontroller på ratten, på touch-skärmen och på pekplattan i mittkonsolen, alla styr samma funktioner. Detta kan kännas lite förvirrande och inte särskilt intuitivt till en början. EQC är dessutom utrustad med röststyrning, men den förstår inte svenska (bara engelska), vilket till exempel gjorde det svårt att prata in destinationer för navigeringen.
Mercedes mediespelare är väl lämpad för musikuppspelning, Mercedes erbjuder till och med ett 3-månaders provabonnemang på strömningstjänsten Tidal till de som registrerar ett Mercedes Me-användarkonto. Då får du en möjlighet att spela Tidal-musik direkt från huvudenheten. Vi tyckte dock att det fortfarande var mer praktiskt att spela musik från mobilen via Bluetooth.
Ljudet av Burmester
Vi tar en liten tur i den välutrustade EQC 400 AMG Edition, som har Premium-paketet med Burmester ombord. Vi spelar norska Emilie Nicolas på hög volym och det tar inte lång tid innan vi nickar uppskattande och diggar i takt med musiken. Burmester-systemet målar upp en tydlig och exakt stereoljudbild mellan A-stolparna och vi hör direkt och känner instrumentens placering, på samma sätt som med en bra hifi-anläggning. Och det är enkelt att höra minsta lilla detalj: även små tonskiftningar och bakgrundsljud framträder enkelt eftersom kupén är så tyst.
Emilies röst är varm, öppen, klar och superfokuserad, utan att den känns ansträngande eller skarp. Den här tjusiga klangbalansen kommer vi ihåg från Audi e-tron med Bang & Olufsen också, men Burmester i EQC verkar faktiskt ännu renare och mer distinkt.
Men hur tjusig ljudbilden än är så känns den inte lika grandios som i Audi e-tron. EQC har minst lika bra precision i tonerna, men vi saknar lite av storheten och luftigheten hos Audi. Detta kan bero på några färre högtalarplatser, och utan särskilda ”höjdhögtalare” får man inte samma surroundkänsla runt om i kupén. Även om Burmester-anläggningen är försedd med surroundsimulering föredrog vi det mer exakta Pure-läget när vi lyssnade på musik.
Burmester-anläggningen i EQC har också en ytterst distinkt basåtergivning. Den är mycket rytmisk och precis, utan den tröga ”eftersläpningen” som ofta kännetecknar subwoofers i bilar. Här är det lätt att få tag på rytmerna, tonerna från gitarr och kontrabas träffar helt perfekt. Vi saknar dock lite råhet med vissa typer av musik. Med bastung hip-hop och elektronika kan Burmester-basen nästan verka lite för civiliserad. Sommarhiten Rockstar låter lite för snyggt och prydligt för att vi ska känna oss som riktiga gangsters. Vi provade med att justera tonkontrollerna lite, men fick aldrig riktigt det tryck vi ville ha. Så även om frontmonterade baselement verkar som en smart lösning tror vi att det skulle kunna göra underverk med en extra djupbashögtalare i reservhjulsbrunnen – särskilt om du är lika förtjust i bas som vi.
För att sammanfatta låter Burmester-anläggningen i EQC helt utmärkt och är ett solklart val för de som är intresserade av bra ljud. Ändå är det ett bra steg upp till ljudupplevelsen vi fick i exempelvis exempel Porsche Taycan, som om man jämför har ett mer påkostat Burmester-system med 21 högtalare och nära 1500 watt till förfogande, inklusive en rejäl subwoofer. Det blir något helt annat!
Betydligt bättre än standard
I samband med testet fick vi också låna en EQC med standardljudsystemet (853 Advanced sound system med 9 högtalare och 300 watt). Mercedes-importören var dock tvungen att gräva djupt för att hitta en sådan utrustningsfattig variant i lager! Det visar sig att de allra flesta EQC-kunder kryssar för det uppgraderade Premium-paketet.
Standardsystemet i EQC har högtalarna på samma platser som Burmester, fast med något färre element och av enklare kvalitet. Förstärkaren är också en enklare variant med lägre effekt. Vi blev faktiskt positivt överraskade av ljudet, som hade den rätta värmen och fylligheten för att engagera. Däremot saknade vi lite luft och upplösning och detaljerna i diskanten som man brukar få med de dyrare systemen.
Slutsats
Mercedes EQC kan levereras med ett standardsystem och ett mer påkostat system från Burmester. Och även om den vanliga ljudanläggningen ger en klart godkänd ljudupplevelse så är den ingen match för premiumalternativet. Inuti den ljudisolerade EQC-kokongen är det lätt att höra hur Burmester-anläggningen serverar musiken med mer kraft, dynamik, djup och öppenhet. Alltså bör det vara ett enkelt val för alla som är intresserade av bra ljud.
Även om vi är mycket nöjda med ljudet i EQC så hade vi gärna önskat att Mercedes ”gått hela vägen” och erbjudit en ännu mer påkostad anläggning. Till modeller som E-klass och S-klass är det möjligt att beställa ett ännu större Burmester-system med upp till 27 högtalare och 1590 watt! En sådan högtalararsenal skulle antagligen låta himmelskt i den väldämpade EQC-kupén. Kanske måste vi vänta tills lyx-sedanen EQS?
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser