Om Porsche 911 är symbolen för en sportbil så måste Mercedes-Benz S-klass vara symbolen för en lyxsedan. Detta är Mercedes galjonsfigur, fylld med det mesta som bilvärlden har att erbjuda när det gäller teknik och komfort. De som är lyckligt lottade att köra den – eller bli transporterade i en – måste väl erkänna att de har lyckats, på något sätt?
På utsidan ser den ut som en vanlig, diskret direktörsbil. Men på insidan dryper den av lyx: Mercedes har designat om interiören i S-klass från grunden, antalet knappar har minimerats och ersatts av en stor, Tesla-inspirerad OLED-pekskärm i mittkonsolen.
S-Klass har också fått den senaste versionen av det digitala användargränssnittet MBUX, med bland annat röststyrning på svenska. Och ljudsystemet är som vanligt signerat hovleverantören Burmester. Ljudet bör med andra ord vara väl omhändertaget, oavsett om du är chauffören bakom ratten eller direktören i baksätet – och oavsett om du föredrar Mahler eller Metallica på resan.
Bilen: Mercedes-Benz S500 4-Matic
Mercedes har redan meddelat en tung satsning på elbilar i framtiden, med så många som tio helt elektriska modeller fram till 2025. Men den klassiska S-klassen finns kvar: flaggskeppsmodellen lanserades i en ny version i slutet av 2020 och nu rullar de första exemplaren på de skandinaviska vägarna.
Testmodellen vi har fått låna är av typen S500 4-Matic: en ren fossilbil med en bensinmotor (en treliters rak sexa) som ger 435 hk. Men längre fram kommer S-klass även som plugin-hybrid med upp till 100 km batteriräckvidd.
Mercedes S-klass är ett riktigt slagskepp: 1,9 meter bred och mer än 5 meter lång. Att navigera runt i ett trångt parkeringsgarage kan få pulsen att öka lite extra! Lyckligtvis är bilen utrustad med massor av elektroniska hjälpmedel (inklusive 360-graders kamera, rekommenderat alternativ) som förhoppningsvis förhindrar dyra repor.
Det här är inte ens den längsta versionen: många kunder beställer nämligen sin S-klass som extra lång, vilket ger extra benutrymme i baksätet. Fast då bör man komma håg att utrusta den med fyrhjulsstyrning!
Hjärnan: MBUX (Mercedes-Benz User Interface)
S-klass är utrustad med det helt nya gränssnittet MBUX (2.Gen) som manövreras med en snygg 12,8-tums OLED-skärm i mittkonsolen. Här kommer man åt nästan alla bilens funktioner och finesser. Fast man bör naturligtvis undvika att pilla för mycket med skärmen när man kör. Därför görs mycket av alla inställningar med rösten.
Glädjande nog kunde vi konstatera att den nya MBUX-generationen fungerar betydligt bättre än den förra vi testade i Mercedes EQC. Man börjar med att säga: ”Hej Mercedes” och sedan vad man vill göra. Om man säger ”Jag är kall” så höjer Mercedes temperaturen.
Genom att ladda ner Mercedes Me-appen till iOS eller Android kan man upprätta sin egen användarprofil till bilen. Då blir man igenkänd när man sätter sig i bilen och den växlar till rätt förinställda, individuellt anpassade inställningar. Och sådana finns det många av i en S-klass. Appen kan naturligtvis även användas för att sätta på värmen, ange destinationer och annat.
Stereon: Burmester 3D-ljudsystem med 16 högtalare
Mercedes och Burmester har länge haft ett samarbete på ljudfronten och till S-klass ingår Burmester-anläggningen i standardutrustningen.
Det så kallade 3D-systemet (utrustningskod 810) består av sammanlagt 16 högtalare runt om i kupén, inklusive en separat centerkanal i instrumentpanelen. Dessa drivs av en dedikerad förstärkare med totalt 760 watts effekt. Inbyggd i förstärkaren finns också en avancerad DSP-enhet med digitalt delningsfilter till varje högtalare. Burmester-systemet har dessutom aktiv brusreducering som anpassar ljudet dynamiskt efter körförhållandena.
Förare och passagerare kan välja mellan olika ljudlägen med surroundeffekt eller en mer neutral ljudbild, samt om ljudet ska fokuseras fram eller bak i kupén. Den synliga delen av högtalarna utmärker sig naturligtvis med borstad metallgrill och Burmester-logga.
Den som verkligen vill ha ljudupplevelser utöver det vanliga kan beställa det större 4D-systemet (811) från Burmester. Då växer antalet högtalare till 31, plus inbyggda basvibratorer i sätena. Men det får vi återkomma till vid ett senare tillfälle!
Utsökta köregenskaper
Oavsett om man rattar själv eller blir körd så känner man sig lite som en VIP i en S-klass. Och fattas bara. Allt är ordnat för att passagerarna ska känna sig bekväma.
De stora skinnsätena är elektroniskt justerbara åt alla håll och känns helt fantastiska att sitta i. Kroppen blir helt omsvept och får bland annat inbyggd luftkonditionering och massage. När kurvorna blir extra skarpa stramas sidostödet åt på ena sidan för att kompensera för G-krafterna. Mercedes tycks ha tänkt på det mesta.
Första intrycket av köregenskaperna är ungefär som förväntat: S-klass är utrustad med luftfjädring som standard och sväljer små och stora ojämnheter på vägen utan att man märker särskilt mycket av dem. Men vi konstaterar att det känns att det här är en stor och tung bil på nästan två ton. Och här finns ju inget batteri längst ner som utgör merparten av vikten. Det mullrar och kränger lite i kurvorna.
Bensinmotorn under huven gör inget stort väsen av sig vid normal körning, men man hör den och känner att den finns där. Vi tänker mer på motor, vägbuller och små vibrationer här än vi gjorde i nästan ljudlösa EQC. Mercedes har inte riktigt lyckats dölja det faktum att det handlar om en traditionell fossilbil. Om det nu var tanken.
Det visar sig dock att vi har börjat resan i komfortläge. Med ett tryck på Dynamic-knappen byter vi till sportläge och då blir S-klass ett helt annat vilddjur. Sätena stramas åt och chassit blir fastare. Hela bilen känns plötsligt en storlek mindre på vägen. Motorn får också en helt annan respons, med ett intensivt morrande från avgasrören. Vilket får föraren att flina från öra till öra!
Den kompressormatade raka sexan spinner silkeslent, och med 435 hästkrafter och 520 Nm har den gott om muskler och ett rejält vridmoment hela vägen. Men trots en växellåda med hela nio steg når den naturligtvis inte hela vägen upp till den supermjuka kraftöverföringen från de senaste elektriska drivlinorna. Detta är förmodligen den tystaste fossilbilen vi någonsin har kört – ändå rycker, mullrar och skakar den lite mer än vad vi har vant oss vid nu för tiden. Vi misstänker därför att den kommande hybridversionen kan ge ”det bästa av två världar”.
Ljudet från Burmester
Vi har redan fina erfarenheter av Burmester-systemet från Mercedes EQC, men kan konstatera direkt att versionen i S-klass har fått ett riktig lyft. Här finns fler högtalarelement och mer kraft, vilket ger ett fräschare, mer öppet och levande ljud. Och framför allt mer bas!
Vi börjar lyssna på Marcus Millers Silver Rain på hög volym. Den här låten har en fin blandning av trummor, bas- och blåsinstrument och hjälper snabbt till att placera systemet rent klangmässigt. Och vi nickar uppskattande. Kupén fylls av en generös, fyllig och precis bas som hänger ihop fint med resten av ljudbilden. Detta kan antagligen tillskrivas de frontmonterade subwoofrarna som sitter dolda vid fötterna. I samma låt låter blåset och Eric Claptons röst också fräscht och tydligt och har en exakt placering mitt i ljudbilden. Här finns betydligt mer tryck, liv och engagemang än vad vi upplevde i EQC.
Basen är fortfarande mer rytmisk och exakt än att vara ”helgalen”. Vi saknar fortfarande lite av den riktigt tunga djupbasen man får av stora, dedikerade subwoofers. En del hiphop och elektronika – som The Weeknds I Feel It Coming – kunde ha haft ännu saftigare tryck i anslagen. Musiken hörs och känns, men får inte precis ryggstödet att skaka. Fast man kan ju alltid sätta på massagen …
Burmester har så kallat 3D-surroundljud, vilket innebär ett par manipulerande DSP-funktioner, efterklang och andra knep. Men i stort sett föredrog vi det mer opåverkade Pure-läget.
Mercedes och Burmester har också sett till att även passagerarna i baksätet har utmärkt ljud: från kontrollpanelen i ryggen på mittensätet kunde vi justera ljudbilden och dess fokus för att ge en utmärkt stereoljudbild. Burmester-systemet är dessutom utrustat med equalizerfunktioner som kopplas till den personliga användarprofilen. Om man gillar lite mer bas än sin partner så behöver man bara justera och spara!
Vi märkte dock att ljudbilden ibland kändes lite ”låg”. Högtalarelementens placering är mestadels i dörrarna, något under öronhöjd. Ljudbilden fyller inte kupén på höjden lika bra som vi har upplevt med andra ljudsystem, inklusive Bang & Olufsen. Därför börjar vi direkt fundera på hur det ännu större 4D-systemet från Burmester kan tänkas låta. Där finns för övrigt även en extra potent subwoofer i bagageutrymmet och ”rumpskakare” i sätena, plus separata höjdkanaler i taket. Om vi känner oss själva rätt så blir vi nog tvungna att testa det också!
Mercedes S-klass: Slutsats
Nya Mercedes S-klass har under många år varit måttstocken för komfort, teknik och användarvänliga finesser, och med 2021-modellen lägger de återigen ribban högt. Med MBUX, app-styrning och individuella anpassningar känns S-klass som en toppmodern bil. Samtidigt markerar den kanske slutet på en era och början på en ny?
I april lanseras nämligen nya EQS, som blir Mercedes första stora och lyxiga el-sedan, med en räckvidd på upp till 700 kilometer (WLTP). Om Mercedes lägger ner lika stora resurser på komfort och köregenskaper i den som de har gjort i S-klass så har de förmodligen en vinnare! Låt oss hoppas att den också har Burmester-anläggningen …
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser