Om det är någon som ska lyckas göra en stor van som ser ut som en skåpbil, men som har en personbils köregenskaper, så måste det vara Mercedes-Benz. Den tyska biltillverkaren bemästrar premium ut i fingerspetsarna, det finns inte en knapp som känns ditsatt i efterhand. Så är det i alla fall med deras personbilar, oavsett om det är den långa lyxsedan EQS eller den mindre EQE. Till och med familje-crossovern EQC har en hel del lyxkänsla. Men hur blir det när Mercedes ska göra en elektrisk version av sin populära skåpbil, V-Klass? För det är nämligen precis vad EQV 300 är.
EQV har visserligen framhjulsdrift där V-Klass har drivning på bakhjulen (eller alla fyra). Den är också 400 kilo tyngre och behöver därför en styvare stötdämpare, tåligare bromsar och andra optimeringar, men i övrigt är den väldigt lik.
7-sitsig
EQV får du som 7- eller 8-sätesversion, vi har fått in 7:an för test. Det är främre baksätet som då har två säten, båda med armstöd, medan den bakersta raden är mer hopklämd. Men det finns ändå gott om plats längst bak också, eftersom alla stolar är av vuxenstorlek. Som en riktig maxi-taxi eller minibuss.
De främre baksätena kan skjutas fram och tillbaka på skenor, medan baksätena går att montera fast på önskad plats på sina skenor.
Då är det bra att max tillåten nyttolast är 940 kilo inklusive förare!
Vi har fått den normallånga versionen för test, men det finns även en extra lång version som är praktisk om man har alla stolar installerade och dessutom vill ha ett ”flyttlass” längst bak.
En del av de som köper en bil efter utrymme och nyttolast blir nog ändå besvikna över att EQV varken kan ha takräcke eller dragkrok. Du är bunden till innermåtten.
Vem är den till för?
En bil som EQV är gjord för dig som tycker att en SUV börjar bli för liten. Där till och med Tesla Model X kommer till korta eftersom du behöver lika mycket plats för alla sju – eller åtta – i bilen. Plus bagage.
Se dette innlegget på Instagram
De som bör ha EQV på listan är de som vill ha fler sittplatser och tyngre nyttolast än kommande ID. Buzz från Volkswagen (5 platser och 509 kg) och som inte kan eller vill vänta på en längre version av Buzz. Och som – naturligtvis – är villiga att betala det extra som en Mercedes kostar, och som kan leva med den lite kortare räckvidden.
Behöver du däremot inte fullt så mycket plats kanske Mercedes EQB 350 kan vara lockande?
Komfort
Med EQV har Mercedes tänkt på mer än att bara klämma in så många personer som möjligt. De har försökt göra en bil med samma komfortnivå som en bra personbil, med lite oljud utifrån och från däcken.
Sätena kan tas bort, eller till och med vändas så att raderna av baksäten är vända mot varandra. Gärna med ett bord i mitten. Men tänk på att sätena är tunga, så se till att du har extrahjälp om du ska börja flytta dem.
Under resans gång kan du njuta av ljud från ett Burmester-surroundsystem och alltihop styrs från infotainmentsystemet MBUX. Antingen direkt på den 10,25 tum stora pekskärmen eller på styrplattan under.
Gammaldags nyckel
Det ska sägas att EQV har fått en äldre och enklare variant av MBUX än sina elektriska småsyskon, eftersom systemet är hämtat direkt från V-Klass. Det betyder bland annat att röststyrningen inte förstår nordiska språk och är ganska så värdelös när det gäller att förstå svenska adresser. Om du vill navigera med en karta från CarPlay eller Android Auto så kan mobiltelefonen kopplas in med en USB-kabel. Trådlös anslutning fungerar inte. Men du kan naturligtvis streama musik via Bluetooth.
Bilen har ingen head-up-visning och MBUX-systemet är inte mer avancerat än standard- infotainmentsystem. De flesta av funktionerna har knappar på panelen.
Bara grundläggande körhjälp
Testbilen har körassistent i form av adaptiv farthållare och ratten vibrerar när du kör över en väglinje. Men den har ingen aktiv filhållare som hjälper dig att hålla bilen i mitten av filen.
Backkamera och 360-graders parkeringssensorer finns på plats, vilket gör att du har god överblick när du vänder och ska parkera på smala parkeringsplatser. Men i en så här stor bil hade jag ända velat ha en riktig 360-kamera. Sammantaget får jag känslan av en lite förlegad kupé, inte mycket modernare än min 2013 års Nissan Leaf …
Det är med andra ord lite med bilen som känns väldigt modern, ett intryck som förstärks ytterligare av att bilen måste startas med nyckel som placeras fysiskt i ett hål och vrids om.
EQV 300 = bekväm van
Vad bilen saknar i modern känsla kompenserar den för med köregenskaper. För även om man förstås aldrig luras tro att det här är en liten bil så är den förvånansvärt pigg, en sprint 0–100 tar ungefär 10 sekunder. Det är inte alls dåligt för en så stor och tung bil. Den ligger också bra på vägen, det är inget som skramlar och kupén känns väldämpad för en så stor skåpbil.
Visst hör man lite mer vindbrus än från mer aerodynamiska personbilar och EQV är inte heller befriad från vägbrus när man får upp farten. Men den är mycket tystare än jag hade befarat, speciellt i hastigheter under 80 km/h. På motorvägen hör man det, men det är långt ifrån störande.
Jag har kört bilen tom och med hela familjen på fyra, samt använt den som passagerar- och utrustningstransport till en spelning. Då var jag tvungen att plocka bort de tre bakre sätena för att få plats med trumset, diverse elgitarrer, basgitarrer och förstärkare. Hela backlinjen i rockbandet fick plats där bak, utöver fyra vuxna karlar som alla satt bekvämt.
Ljudet från Burmester
Mercedes EQV går att köpa med ett standardljudsystem eller så kan du uppgradera till Burmester för cirka 11 200 kronor extra. Då får du 16 högtalarelement, inklusive en centerhögtalare och en subwoofer gömd under förarsätet.
Jag har inte hört standardsystemet, men ljudet från Burmester-systemet är i alla fall bra. Det spelar högt och rent och efter lite fintrimning med tonkontrollerna (som tyvärr bara är en 3-bands equalizer) får man också ganska bra fart i basen. Även om jag måste erkänna att jag inte var helt säker på om det faktiskt fanns någon separat subwoofer, vilket jag senare kunde bekräfta. Den kunde med andra ord ha gjort mer väsen av sig.
Däremot låter akustiska instrument klart och fint, och det är tillräckligt med tryck i rytmerna i popmusik också. Med andra ord: en bra anläggning som underhåller dig när du ligger och myser runt på vägen. Men den är inte riktigt i klass med Burmester-systemet i EQS, och inte i EQC heller. Det kan mycket väl ha med den större kupén i EQV att göra, snarare än själva systemet. Jag tycker fortfarande att det funkar och jag fick den bästa känslan med Surround-ljudprofilen. Större och mer omslutande ljud än med Pure-profilen.
Bagageutrymme
EQV 300 har drygt 1 000 liters bagageutrymme bakom den bakre sätesraden. Det måste vara mätt från golv till tak och du får stapla riktigt effektivt på höjden för att få plats med så mycket. En vanlig familj behöver inte kämpa för att få plats med allt de tar med sig på resan, men man ska inte fundera på något flyttlass förrän man tagit ut baksätena. Som du bör ha hjälp med. Det är inte komplicerat, man drar bara i ett par spakar, skjuter sätet bakåt och vickar sedan hela sätet framåt. Men herregud så mycket sätena väger! Ett säte är okej att lyfta bort själv, men två av dem sitter ihop – och då blir det värre.
Räckvidd
Bilen specas med en måttlig räckvidd på 345 km, trots att hela 90 kWh utnyttjas från batteriet. Hög vikt och mycket luftmotstånd gör att förbrukningen i praktiken ligger runt 30 kW/100 km på längre turer. Alltså närmare 300 än 345 kilometer total räckvidd. Detta var efter en veckas test i våras, på vintern får man räkna med att ytterligare några kilometer försvinner. Och på kortare handlingsturer till butiken var vi ända uppe i 60 kW-förbrukning!
Laddningseffekten är 110 kW. Många kommer att hävda att det är lite – och det är faktiskt inte särskilt mycket. Men jag blev positivt överraskad över hur länge jag kunde ladda batteriet innan effekten började sjunka under 100 kW.
Det tog 25 minuter att ladda batteriet från cirka 30 till 80 procent. Sedan kunde vi köra nästan 18 mil med bilen fullt utrustad, innan den var nere på 6 procent och vi behövde ladda igen.
Slutsats: Den perfekta familjebilen?
EQV är en ombyggd V-Klass, som i sin tur är baserad på skåpbilen Vito. Men den har mycket bättre körkomfort än en skåpbil! Denna van passar för storfamiljen som behöver en stor bil när de ska till sommarstugan eller åka på bilsemester. Man har hur mycket plats som helst om man tar ut baksätena, om man till exempel ska använda den för att flytta.
Komforten är god, kupén är väl dämpad och bilen är förvånansvärt pigg. Strömförbrukningen är något hög, med begränsad räckvidd trots det stora batteriet. Och snabbladdningen är begränsad till 110 kW.
Burmester-systemet låter bra, men inte överväldigande, och sammantaget hade vi kunnat tänka oss ett modernare utseende i kupén. Trådlös anslutning av Android Auto och CarPlay hade varit en bra början.
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
Familje-Mercedes
Mercedes EQB är så genomgående trevlig att köra att vi nästan glömde bort att den har en nackdel.
Mercedes-Benz G 400 d med Burmester
Kungen på (och bredvid) vägen
2021-modellen av Mercedes G-klass erbjuder unika körupplevelser och kan också packas med ett rejält stereosystem från Burmester. Tuffare blir det inte!
Mercedes-Benz S500 4Matic med Burmester 3D Sound
Musik i första klass
2021 års Mercedes S-klass är full av innovativa och lyxiga lösningar för både ögon och öron. Vi har tillbringat ett par dagar bakom ratten för att se och höra vad nykomlingen har att erbjuda!
Här är VW ID. Buzz
Den elektriska bussen ID. Buzz har gott om plats – och självkörning på Nivå 4.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser