TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Mercedes-Benz EQB 350 4Matic

Familje-Mercedes

Mercedes EQB är så genomgående trevlig att köra att vi nästan glömde bort att den har en nackdel.

Av / 2022-04-07 - 08:00
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic

Home tycker

  • En prisvärd Mercedes med premiumkänsla, gott om plats, superb körkomfort, fyrhjulsdrift och sju säten.
  • Dragkrok finns inte. Räckvidden är måttlig, även om den räcker för de flesta.

Med EQB bevisar Mercedes att man kan få den där känslan av lyx som många förknippar med bilmärket, utan att priset går överstyr. Visst, en EQB är inte lika lyxig som en EQS, men den får en Tesla Model Y att kännas som en snabbt hoprafsad elbil.

Model Y är förresten det närmaste man – snart – kommer en EQB. För det är väldigt få elbilar som kombinerar fyrhjulsdrift, acceptabel räckvidd och lastkapacitet (550 kg) med sju sittplatser.

Sätesraden längst bak är inte som i en minibuss utan två mindre säten där man fäller upp ryggstöden och drar ut nackstöden när man behöver två extra sittplatser. Som är trånga. Det är de alltid. Och passar bäst för barn under 140–150 cm. Men de har Isofix-fästen, precis som två av stolarna i andra sätesraden. De kan för övrigt skjutas fram 14 cm så att lastvolymen i bagageutrymmet ökar från 465 till 655 liter – den blir hela 1620 liter om man fäller ner baksätena.

Så lastutrymme finns. På taket kan man lasta 75 kilo, men EQB kan som alltså inte förses med dragkrok alls. Behöver man en sådan får man gå upp till EQC, eller välja ett annat bilmärke.

EQB är en lång version av den kompakta EQA, som vi också har testat. De delar drivlina och är likadana ända fram till B-stolpen, där EQB:s förlängda plattform och fyrkantiga bakände ger en mer praktisk bil med mer plats. Perfekt för familjer som behöver få plats med barnstolar och bagage. Samtidig.

Annons

I så fall får de mycket bil för pengarna, eftersom Mercedes EQB faktiskt är så aggressivt prissatt att den mycket väl kan jämföras med Model Y, Audi Q4 e-Tron och BMW iX3.

EQB 350 venstre side
EQB 350 är längre än EQA och har mycket mer utrymme. Foto: Lasse Svendsen

Bortsett från det redan nämnda arrangemanget med sätena i EQB så är det mesta som i EQA. Man kan till och med beställa bilen med Burmester-systemet vi testade i EQA och även om Mercedes-Benz Soundsystem, som vår testbil hade, inte alls är det sämsta ljudsystemet vi har hört så skulle vi utan tvekan bocka för Burmester-systemet vid beställningen.

Så mycket bättre låter det faktiskt.

Burmester-stereon är extrautrustning

Inuti hittar man Mercedes intuitiva MBUX-operativsystem med två 10,25-tums skärmar, läderklädd instrumentpanel, stora framsäten med flera justeringsmöjligheter samt ett dubbelt panoramaglastak.

Vår testbil var utrustad med allt man behöver, utom Burmester-systemet, head-up display och rattvärme. Men den hade 360-graders kamera, Mercedes avancerade navigering, adaptiv farthållare med nödbroms och filbytesvarning, komfortchassi och high performance LED-strålkastare.

EQB 350 foran i kupe
EQB 350 fram i kupén. Foto: Lasse Svendsen

Invändig komfort

Det är konstigt vad man vänjer sig vid. Till en början saknade jag Burmester-systemet från EQA och även om det är betydligt bättre ljud i den bilen så gick det att få ut helt okej dynamik och balans ur standardsystemet också. Lite pillande med EQ:n hjälpte en hel del och gjorde ljudet från spellistorna på den uppkopplade mobilen högst acceptabelt, även om 225 watts effekt fördelat på tio högtalare inte imponerar på någon.

Ljudsystemet och det mesta annat styrs antingen från ratten, pekskärmen eller pekplattan i mittkonsolen. Det finns många knappar, tolv stycken bara på ratten, några av dem hopplöst små också. Räkna med en period av tillvänjning, för vem vet från början att de två små svarta knapparna på ratten också är pekplattor som är beröringskänsliga?

EQB 350 styreflate
EQB 350:s styrplatta styr de allra flesta funktioner. Foto: Lasse Svendsen

Vår testbil hade även trådlös mobilladdning och stöd för Apple Carplay och Android Auto. Som hämtar spellistorna i mobiltelefonen och gör det enkelt att använda den med bilens infotainment.

Det är betydligt bättre plats i baksätet i EQB än i EQA. Man sitter högt, men fötterna kommer också högre upp eftersom batteripaketet bygger på höjden. Takhöjden i baksätet är märkbart bättre i EQB, som har delbara baksäten med skidlucka.

EQB 350 bagasje EQB 350 benplass tredje rad EQB 350 tredje rad EQB 350 bagasje II EQB 350 benplass EQB 350 baksete II
<
>
EQB 350 har ett tillräckligt stort bagageutrymme för de flesta och skjuter du fram baksätena får du ännu mer plats. Foto: Lasse Svendsen

Skön körkomfort

Medan EQA kan levereras som en 250-version med framhjulsdrift och 140 kW/190 hk effekt, finns EQB för närvarande bara som 300 och 350, med mer motorkraft och fyrhjulsdrift. EQB 300 har 228 hk och EQB 350 har 292 hk. Den senare är märkbart snabbare på gasen och klarar från noll till hundra på 6,2 sekunder, och känns smidig och småsnabb på vägen.

EQB 350 forseter
EQB 350 har bekväma framsäten, men somliga kommer att sakna mer sidostöd. Foto: Lasse Svendsen

Den är ingen racerbil på något sätt, inte ens i sportläge där ratt- och pedalresponsen är mer direkt. Även när väljaren står på Sport är bilen utpräglat bekväm att köra. Jag vet inte om komfortchassit som vår testbil hade spelar stor roll, men det fick nästan den nästan 2,2 ton tunga bilen att kännas som om den hade luftdämpning.

I komfortläge sväljer den gupp med minimal dramatik, och det går tyst och omärkligt. Man märker att den 10 cm längre hjulbasen förbättrar körkomforten en smula, jag skulle säga att EQB kanske är den bekvämaste långfärdsbilen i den här prisklassen.

EQB 350 drivers
EQB 350 är verkligen en fin bil att köra, speciellt på långa resor. Foto: Lasse Svendsen

Batteri och räckvidd

Exakt hur lång den resan kan bli beror som alltid på väder, temperatur, hastighet och last, och den beräknade räckvidden på upp till 419 km är sällan lätt att få.

Batteripaketet är på 66,5 kW, samma som i EQA 250, och räckvidden vet vi förkortas ungefär proportionellt mot temperaturen. På en kombination av småvägar och landsvägar klockade jag förbrukningen till mellan 22 och 30 kWh/100 km. Naturligtvis helt beroende på antal accelerationer och utetemperaturen.

EQB 350 rattkontoller EQB 350 belysning EQB 350 klimanlegg EQB 350 instrumenter EQB 350 kjoremodus EQB 350 skjerm EQB 350 setejustering EQB 350 vents
<
>
Bland EQB 350:s körlägen finns ett sportläge – men det gör inte bilen så mycket sportigare. Foto: Lasse Svendsen

Jag lyckades ta mig ner till 20-siffror efter lite regenerering, som klickas igång med vänstra spaken på ratten. Men överraskande nog kom jag ännu lägre på långkörning. En tur och retur på sammanlagt 400 km gav en snittförbrukning på 17,8 kWh/100 km. Med fyra vuxna och bagage för en helg ombord.

Detta är högst acceptabelt och gör att en familj på resa till sommarstugan knappast kommer att ha problem med att köra mellan 25 och 300 mil i minusgrader, på en laddning.

Laddhastigheten anges till 100 kW, vilket är acceptabelt eftersom de flesta antingen laddar hemma eller på jobbet, där det sällan finns snabbladdare.

Man bör absolut ladda ner appen Mercedes Me-appen, som ger kontroll över laddning och värme och där man enkelt kan programmera laddning, lägga in destinationer i bilens navigering och se bilens status.

EQB 350 skog
EQB 350 tar sig lätt fram på dåliga skogsvägar. Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

Mercedes EQB 350 och 300 har mycket konkurrenskraftiga priser. Med paketet Progressive eller Advanced Plus är man väl täckt på utrustningsfronten. Då har man inte heller lagt så mycket mer pengar än för konkurrenterna i samma klass. Där man får jobba för att hitta samma tysta körkomfort och känsla av lyx som i en EQB. Den har allt de flesta letar efter i en el-SUV – förutom dragkrok – och är en av väldigt få elbilar med sju säten.

Läs också Lyx i premiumklassen Den ser kanske inte lika spännande eller tuff ut, men EQA 250 är en njutning på insidan.
Karakter
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
Premium
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild