Mercedes har sitt eget ”alfabet” med elbilsklasser och allt börjar med EQA, som är den minsta medlemmen i EQ-familjen. En kompakt, 4,45 meter lång elektrisk SUV som har det mesta i utrustningsväg, helt okej räckvidd och lagom med utrymme – till ett attraktivt pris.
EQA rullade ut på vägarna 2021 och vi har tidigare testat grundversionen EQA 250 med framhjulsdrift. Storebror EQA 300 lägger till något väsentligt: 4MATIC-fyrhjulsdrift, som det anstår en riktig SUV. Den kallas inte ju inte för ”Geländewagen” utan orsak!
Mercedes EQA 300 4MATIC
EQA 300 levereras som standard med bland annat komfortchassi, LED-strålkastare, smartmobilpaket, navigation och ambient lighting. Tack vare möjlighet att ha takbox (75 kg taklast) och infällbar dragkrok (upp till 1800 kg) är den som gjord för nordiska förhållanden.
Modellen vi har lånat är en EQA 300 4MATIC med 228 hästar och 390 Nm vridmoment. Batteripaketet är på 66,5 kWh och räckvidden uppges till 414 km (WLTP) – men detta är som bekant med medvind, solsken och hemlängtan. I vårt test under några kalla dagar i mars insåg vi att ungefär 315 km var mer realistiskt i minusgrader.
EQA kommer med en inbyggd laddare på 11 kW och stöder snabbladdning upp till blygsamma 100 kW. Som jämförelse kan konkurrenter som BMW iX1 och Volvo XC40 snabbladdas med upp till 130 och 150 kW. Batteriet ska ändå kunna snabbladdas från 10 till 80 procent på en halvtimme.
Priset börjar på strax över 600 000, men vår testbil i röd Patagonia-metallic har givetvis fått gott om extrautrustning – bland annat AMG-designpaket, läderinteriör, Head-up Display och panoramasoltak, vilket lägger till ett par hundratusen. För den ljudintresserade har vi naturligtvis satt en bock i kryssrutan för Burmester-surroundsystemet också!
Välbekant Mercedes-komfort
Mercedes-kännare kommer snabbt att känna sig som hemma inuti bilen. EQA har många likheter med resten av EQ-familjen när det gäller interiör, användarupplevelse och allmänt kvalitetsintryck. Bilen känns välbyggd och har väldigt bra ljuddämpning. Du får den där rätta, dämpade men tydliga ”Mercedes-smällen” varje gång du stänger dörren.
Och för att vara en lillebror känns den inte trång alls. Mina 186 centimeter fann sig väl tillrätta, i både fram- och baksätet. Däremot är bagageutrymmet slimmat till 340 liter och det finns inte heller någon ”frunk” under framhuven.
Rent allmänt är förarsätet i EQA ett bra ställe att vara på, där sitter man högt med bra sikt framåt, bakåt och åt sidorna genom de stora rutorna. Testbilen var välutrustad med fasta och sköna elektriska lädersäten med minne. Då kan du och din partner spara varsin sätesposition, som justeras automatiskt när du loggar in i bilen. Lyxigt!
Sportratten i AMG-stil saknar dessvärre rattvärme. Det får man dock när man väljer standardratten, lustigt nog.
Kompakta köregenskaper
För alla oss som har manövrerat runt stora slagskepp som EQS och S-Klass på smala gator och i trånga parkeringshus känns EQA mer som en ”Mini-EQC”. Den känns kompakt och lättkörd i trånga och tättbebyggda områden. Fjädringskomforten är bra och även om EQA inte har luftfjädring så känns det nästan så.
Styrkänslan är bra och svängradien är exemplarisk, med god hjälp av 360-kameran och (inte alltför hysteriska) parkeringssensorer. Det finns också en skarp och ljus head-up display, som fungerar även när man har på sig polariserade solglasögon.
230 hästkrafter får inte direkt lacken att skalas av på ett 2,2 ton tungt fordon. Men EQA känns förvånansvärt pigg och smidig i måttliga hastigheter, genom snäva svängar och rondeller.
Ute på motorvägen kan EQA däremot verka lite mer nervös än sina större syskon. Det beror nog helt enkelt på en kortare hjulbas och en mindre avancerad hjulupphängning. Bilen är inte lika stabil på vägen som vi hade velat. Detta förstärks av en lite överdrivet nitisk körfältshållare (Lane Assist), som då och då aktiverade bromsarna för att korrigera kursen.
EQA har en rad system som ska assistera föraren, men några av dessa verkade vara lite nervöst inställda från början. Vi upplevde ett par gånger att bilen bromsade på grund av trafik i filen bredvid, trots att det fanns gott utrymme för alla medtrafikanter. Fast detta handlar nog också lite om tillvänjning från vår sida.
Vid ett annat tillfälle upplevde vi att den adaptiva farthållaren misstog en 60-zon för en 100-zon, och satte igång en oönskad acceleration. Vilket var, ska vi säga intressant(!), med tanke på att vi satt i en långsam kö under rusningstid.
Som tur är går det att anpassa hur de olika körassistenterna ska bete sig i inställningarna, vilket vi rekommenderar att göra. Be Mercedes-säljaren om en ”pilotkurs”!
Förstår inte svenska…
EQA är väldigt lik EQC när det gäller funktioner och infotainment. De som fruktar bristen på knappar i Tesla Model Y kommer säkert att älska EQA, för här finns det gott om fysiska knappar att trycka på.
Du kan navigera genom menyer, kör- och komfortinställningar via ratten, pekplattan i mittkonsolen samt själva pekskärmen. Utmaningen kan vara att hitta den mest effektiva metoden, när det finns så många olika ”vägar som leder Rom”.
På tal om effektivitet så kör EQA den första generationens MBUX-användargränssnitt – ungefär samma som det du hittar i EQC – och alltså inte på samma nivå som EQE och EQS. Det innebär bland annat att röststyrningen bara förstår engelska.
Talförståelsen är långt ifrån lika bra som när vi testade EQE nyligen, och det kan vara svårt att tala in korrekta destinationer i navigeringen. Vi tycker att 2023-modellerna borde få en uppdatering så att de blir bättre på att förstå nordiska språk.
Surroundsystem från Burmester
Mercedes har för länge sedan insett att bra ljud är en viktig del av körupplevelsen. EQA kan, liksom andra EQ-modeller, levereras med ett uppgraderat surroundsystem från Burmester. Det är inte lika extravagant som i de större EQ-modellerna, och får nöja sig med lite färre högtalare – men det räcker väldigt långt.
Här finns sammanlagt 12 högtalarelement i kupén: en särskild centerhögtalare i instrumentpanelen, separata diskanter och mellanregister i alla fyra dörrarna, plus två surroundhögtalare i C-stolparna. Allihop får draghjälp av en subwoofer bagageutrymmet och drivs av en extern, 590-watts klass D-förstärkare.
Visst, ljudbilden går inte riktigt att jämföra med storleken och djupet man får i modeller som EQC, EQS eller EQE. Men ljudet är karaktäristiskt Burmester, med en varm och fyllig bas och distinkta övertoner.
Medan många billiga bilstereor har en tendens att pressa ljudet genom ett smalt hål, kännetecknas musikåtergivningen här av storhet och öppenhet, fyllighet och klangrikedom. Burmester-systemet har en bred repertoar, hanterar allt från klassiskt till heavy metal och hiphop, och har en förmåga att få fram skillnaderna mellan olika musikgenrer och inspelningar.
Systemet kan spela både högt och rent, med fin klarhet i det viktiga mellanregistret. Den separata subwoofern ser till att djupbas återges tight och exakt. Tack vare dedikerade högtalare i dörrarna låter det lika bra i fram- och baksätet.
Det här är helt enkelt kvalitetsljud – och med tanke på hur få extra kronor Mercedes vill ha för ljudsystemet så är det inte mycket att fundera på.
Slutsats: En superstabil bil
EQA 300 4MATIC vinner inga priser för utrymme eller räckvidd, men är ändå en strålande kombination av komfort och köregenskaper. Att välja bil innebär alltid att man måste göra kompromisser mellan storlek, vikt, utrymme, köregenskaper och inte minst prislapp.
Det handlar om att välja rätt redskap för jobbet och chansen är stor att EQA kan vara den perfekta elbilen nummer två, eller nummer ett, för många där ute. Detta är ingen ”Autobahn-cruiser”, snarare en kompakt SUV för kortare köruppdrag.
Faktum är att EQA är en av de bättre bilarna vi har kört i kompakt-SUV-klassen och vi tror att många som funderar på till exempel BMW iX1 eller Volvo XC40 skulle tjäna på att testköra EQA innan de bestämmer sig. Inte minst för att den också kan utrustas med en briljant Burmester-stereo.
Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System
Ljudet av tystnad
Mercedes EQC är en tyst, silkeslen och ultra-bekväm körupplevelse. Det enda som bryter tystnaden är den saftiga ljudanläggningen från Burmester!
Mercedes EQE 300
Milslukaren
Den "billiga versionen" av Mercedes EQE erbjuder utsökt komfort, toppen-infotainment och glimrande räckvidd för pengarna.
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
Familje-Mercedes
Mercedes EQB är så genomgående trevlig att köra att vi nästan glömde bort att den har en nackdel.
Mercedes-Benz EQV 300
När du behöver massor av plats!
Mercedes-Benz EQV är vanen för dig som behöver plats för hela familjen och massor av bagage! Här är skälet till att vi inte jublar.
Apple Music kommer till Mercedes EQS, C-klass och S-klass
De senaste Mercedes-modellerna får Apples musiktjänst integrerad i infotainmentsystemet MBUX.
Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System
Elektrisk lyx
Mercedes EQS erbjuder utmärkta köregenskaper, lyxig komfort – och tillräckligt med räckvidd. En konserthall på fyra hjul!
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser