Vi har testat flera civiliserade Mercedesar den senaste tiden: allt från den supertysta el-SUVen EQC till nya S-klass, där komfort och diskret lyx har högst prioritet. Nu har turen kommit till en helt annan modell – och den är allt annat än diskret!
AMG-versionen av GLE är på många sätt raka motsatsen. Med ett vilddjur av en V8:a under huven och synnerligen sportiga köregenskaper för att vara en SUV är detta ett fordon för dig som älskar fart, grym acceleration och inte minst: vrålande motorljud.
Den potenta, handbyggda V8:n från AMG för faktiskt så mycket oväsen i avgasrören att vi undrar hur Mercedes har lyckats få den typgodkänd. Men lyckligtvis för oss som även gillar musik på resan kan bilen också förses med Burmesters mest kraftfulla ljudsystem. Man kan alltså välja fritt mellan musikalisk och mekanisk V8-sång.
Mercedes GLE i AMG-version
612 hästkrafter, 850 Newton-meter vridmoment. 2,4 ton och ett startpris på lite under 2 miljoner. Siffrorna talar för sig själva: AMG-versionen av GLE-klass SUV är något av det största, tyngsta och grymmaste som Mercedes kan leverera.
Mercedes GLE är i grunden en medelstor SUV, som ligger mellan de mindre EQC/GLC-modellerna och flaggskeppet GLS. Den finns i ett antal versioner och motoralternativ, både i SUV- och Coupe-version, som alla kan utrustas med ljudsystem från Burmester.
Mercedes-importören har dock lånat oss den allra häftigaste och mest välutrustade AMG-versionen som finns just nu: Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ är definitivt en leksak för stora pojkar och flickor.
Redan när man trycker på startknappen märker man att AMG-modellen har en motor utöver det vanliga. Det sköna V8-mullret väcks till liv och man känner hur vibrationerna går genom karossen, de djupa skinnsätena och uppför ryggraden. Den mullrar på tomgång och mullrar rasande så fort man trycker på gaspedalen.
Häftig anläggning från Burmester
Ett kraftfullt fordon som detta förtjänar en lika potent anläggning. Här har Mercedes, som vanligt, vänt sig till Burmester, som utrustat bilen med ett av sina häftigaste ljudsystem. Anläggningen finns även till de mindre brutala versionerna av GLE och kostar då 56 400 kronor som tillval.
Det så kallade High-End 3D Surround Sound System (utrustningskod 811) från Burmester består av sammanlagt 25 högtalare som är noggrant utplacerade för att ge både förare och passagerare ett optimalt ljud. Allra först hittar vi trevägshögtalare (diskant, mellanregister, övre bas) i dörrarna fram och bak. Djupbasen är också väl omhändertagen av två extra bashögtalare i golvet fram samt en dedikerad subwoofer i bagageutrymmet.
För att ge en mer exakt och luftig ljudbild sitter det en centerkanal i instrumentpanelen samt separata 3D-surroundhögtalare i taket. Alltihop drivs av sammanlagt 1 550 watt förstärkarkraft.
Rått V8-ljud
Ingen tvekan: det här är en bil för dig som gillar massor av ljud. Den potenta V8:a från AMG hörs härifrån till månen när vi ger full gas. Fast det är när vi sätter bilen i det allra piggaste läget Sport+. Väljer man komfortläget sluter sig avgasrören mer och motorn jobbar tystare.
Acceleration är brutal: Vi har inte testat bilen på bana, men av våra erfarenheter att döma ser vi ingen anledning att tvivla på 0–100-tiden. Den tunga SUVen har ytterst pålitliga köregenskaper och ligger som klistrad på vägen och i kurvor. Bilen rullar på 21-tums 285 breda Michelin Pilot Sport, som biter sig fast i asfalten.
Efter vår förhållandevis korta testperiod kan vi konstatera att Mercedes skapat en sportig SUV som absolut kan utmana en tuffing som BMW X5 M Competition både när det gäller prestanda och komfort.
Med den här bilen kan du åka till närmaste kafé, till skogen eller till och med till racingbanan – även om den då kanske gör sig bäst som dragbil åt en racingriggad AMG GT!
Ljudkvalitet
Efter att ha lekt lite med gaspedalen är det dags att höra vad Burmester har att erbjuda när det gäller välljud. Och det är inte lite. Det slår oss omedelbart att anläggningen, precis som V8:an under huven, har enorma kraftreserver.
Hans Theessinks kraftfulla bluesröst fyller kupén med stark och närvarande sång. Ljudbilden är stor, djup och rik på nyanser, med distinkta och finkorniga övertoner. Röståtergivningen ligger perfekt på öronnivå, strax ovanför instrumentpanelen, medan gitarren kommer in starkt från sidorna. Här är det bara att luta sig tillbaka och suga i sig de många detaljerna under tiden man nickar och stampar takten. Ingen tvekan om att det svänger!
Det råder ingen brist på finess heller. När vi byter till Gustav Holsts Planeterna – Jupiter blir vi riktigt muntra. Burmester-anläggningen behärskar de krävande, dynamiska fanfarerna utan att gröta till det. Det låter helt enkelt klockrent och storslaget. Ingen tvekan: den här ljudupplevelsen ligger milsvida bortom det mörka och diffusa ”överallt-och-ingenstans”-ljudet som präglar mindre kapabla bilsystem.
Det krävs lite krut för att överrösta den potenta V8:an i fullt ös, men systemet har verkligen inga problem att spela högt och rent. Metallicas knivskarpa Ride The Lightning låter stentufft på hög volym utan att högtalarna förvränger.
Burmester-systemet har också gott om drag i botten. När vi byter till hårda hiphop-toner från Roddy Rich och Ton Oliver kan vi både höra och känna den saftiga djupbasen.
Basåtergivningen är både fyllig och djup med precisa, hårtslående anslag. Riktigt groovy bas!
Bra inställningar
Det stora antalet högtalare handlar inte bara om att kunna spela högt och rent, utan också om att kunna rikta ljudet så som man vill ha det. Burmester-systemet är utrustat med balanskontroll och fader, så att man kan optimera ljudbilden för både förare och passagerare. Baksätena tas hand om väl, med ungefär lika bra ljud som i framsätet. Det finns också en separat VIP-funktion som fokuserar ljudbilden och timingen perfekt till bara ett av sätena. Det fungerar bra, men kan verka lite egoistiskt på långresor med familjen.
Burmester-systemet har ett antal förkalibrerade klanginställningar där man kan växla mellan ljudprofiler som Pure, Live, Surround och 3D. Vi gillade särskilt Live-inställningen som gav en härlig punch i basen i kombination med en framåt och frisk spelstil, utan att det lät konstlat eller tillgjort.
Inget 4D-ljud
Det enda vi saknar i ljudupplevelsen i GLE är den roliga ”basmassagen” man får i det allra senaste 4D-systemet från Burmester. Där sitter det nämligen separata motorer i sätesryggen som överför basljudet direkt till kroppen! Det kan verka töntigt, men ger faktiskt en ganska så häftig och mer fysisk känsla. Men tyvärr, det systemet finns ännu så länge bara till nya S-klass. I GLE får vi alltså nöja oss med vibrationerna från subwoofern – och motorn.
Slutsats
AMG-versionen av Mercedes GLE bjuder på adrenalinfyllda körupplevelser som verkligen sätter sinnena i gungning. Med läckra linjer och en ilsken men kultiverad V8 under huven är detta en bil för dig som gillar att både synas och höras! En sådan bil förtjänar också ordentligt ljud på insidan, och efter våra erfarenheter av båda systemen från Burmester är det highend-varianten med 3D-ljud som är bäst. Då får du en mäktig och kraftfull ljudbild i stil med de potenta köregenskaperna. Det bästa av båda världar?
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser