En Jeep utan fyrhjulsdrift låter lika meningslöst som alkoholfri öl eller vegansk BBQ. Men efter att ha testat Årets bil 2023, Jeep Avenger, är vi övertygade. Den kompakta crossoveren är en charmig bekantskap och inte minst ett mycket bra köp.
Att bilen röstades fram till Årets bil av en europeisk jury bestående av biljournalister brukar vi ta med en nypa salt. Men här måste vi erkänna att de har träffat mitt i prick.
Den kompakta crossoveren är inte en riktig SUV. Men man sitter högt, markfrigången är högre än konkurrenternas, och den är faktiskt ganska kapabel i terräng, trots att den bara har framhjulsdrift.
Avenger är Jeeps första elbil, och med en aggressiv prissättning och en teoretisk räckvidd på cirka 400 km tilltalar den många som vill ha en kompakt elbil. Den är baserad på Stellantis e-CMP elbilsplattform, som den delar med bland annat Peugeot e-2008 och Opel Mokka, men Avenger är något kortare på 408 cm. Detta beror på att Jeep har prioriterat så kallade angreppsvinklar. Vilket kort sagt säger något om hur branta vinklar bilen kan forcera i terrängen.
Därför är överhänget framför och bakom hjulen mycket kortare än på en e-2008, och markfrigången på 20 cm är tre cm högre än på e-2008.
Det gör den alltså bättre lämpad för skogsvägar, vintervägar och inte alltför utmanande terräng. Med egna körlägen för snö, lera och sand styr bilen själv kraftfördelningen mellan framhjulen för maximal framkomlighet. Och eftersom det är en Jeep har den också ett hill descent-program, som säkert tar dig nerför en brant backe i krypfart.
Man kan tryggt ta med Avenger på vägar som en e-2008 eller, för den delen, en Volkswagen ID.3 skulle kört fast på.
Utrustning, drivlina och räckvidd
Storleken och priset kommer utan tvekan att fresta många bilköpare som inte bryr sig om fyrhjulsdrift. Men de är mer intresserade av räckvidd. Jeep uppger räckvidden till 390-404 km, beroende på utrustningsversion, varav det finns tre.
Den billigaste och därför enklast utrustade är Avenger Longitude. Den är välutrustad med bland annat 16-tums lättmetallfälgar, LED-strålkastare, fem körlägen, farthållare, CarPlay, Android Auto och mycket mer.
Ett hack upp till Altitude-versionen ger dig 17-tums hjul, elektrisk baklucka, adaptiv farthållare, navigering, backkamera och mer. Medan Summit lägger till 18-tums hjul, LED-lampor fram och bak, automatiskt helljus, ADAS-assistanssystem och säten i halvskinn. Summit-versionen drar upp priset till 519 900 kronor.
Drivlinan är den samma oavsett utrustningsversion. Med en 156 hk elmotor som driver framhjulen. Batteriet på 54 kWh ger Summit-versionen en WLTP-räckvidd på 390 km och den maximala laddningseffekten är 100 kW. Det låter lite, men ska räcka för en 34 minuters laddning från 0-80 procent batterikapacitet.
Jag hamnade på en förbrukning på 15,2 kWh efter en 196 km lång testrunda med varierande körförhållanden, från stadsmiljö till motorväg. Det ger en praktisk räckvidd på cirka 350 km, vilket måste kallas godkänt. Det är möjligt att uppnå en lägre förbrukning, jag såg 14-siffran ganska länge under testperioden – det är nästan 390 km räckvidd, men är man ivrig på gasen går förbrukningen snabbt upp till 18-19 kWh.
Avenger är ingen racer, 0-100 km/h på 9 sekunder skrämmer ingen. Märk väl om man använder sportprogrammet, för det är först då du får full effekt på 156 hk. Alternativt kan man faktiskt stampa ner pedalen för kickdown för maximal effekt. Om man kör med normalprogrammet sänks effekten till 109 hk och i ekoprogrammet till 82 hk för att spara ström.
Jag rekommenderar normalprogrammet, det ger en bra kompromiss mellan effekten man behöver i vardagen och förbrukning. Eco bör man bara välja om man har väldigt lite ström kvar och behöver komma hem innan batteriet är tomt.
Infotainment
Det är inte bara på utsidan som Avenger ser tuff ut. Inuti hade Summit-versionen vi testade instrumentbräda i samma färg som bilen och valbar stämningsbelysning, färgade halvskinn-säten och gott om förvaring.
Två skärmar ger dig massor av information. Båda kan konfigureras efter eget tycke, och föraren kan ha navigering, förbrukning, hastighet och mycket mer på skärmen framför sig, medan 10,25-tumsskärmen på instrumentbrädan kan visa vad man vill. Stellantis Connect-gränssnittet är lite gammaldags och inte i klass med vad man får serverat i en Polestar eller Volkswagen.
Vår Avenger var utrustad med trådlös mobilladdning, Android Auto, Apple CarPlay och sex högtalare med totalt 100 W effekt. Ljudet från anläggningen kan bäst beskrivas som tillfredsställande, men eftersom man kan strömma musiken från mobilen via Bluetooth blir det bättre än från radion.
Urban terrängbil
Designen är omisskännligt Jeep, även om bilen är designad, utvecklad och tillverkad i Europa, för den europeiska marknaden. Frontgrillen, de karakteristiska bakljusen, de ovala hjulhusen och solida plastytor runt hela bilen skvallrar om att ambitionen är att även Avenger ska vara en robust Jeep.
Lite väl mycket hårdplast drar ner intrycket av interiören, men benutrymmet fram är bra, det finns gott om förvaringsutrymme för stort och smått och sätena är mycket bekväma. Man sitter högt med bra utsikt över den kantiga motorhuven. Baksätesutrymmet är inte generöst, jämfört med e-2008 eller ID.3, men det finns mer utrymme här än i en DS 3 e-Tense, och bagageutrymmet på 355 liter är bara 30 liter från en ID.3s.
Det finns plats för laddkablar under det löstagbara bagagegolvet och baksätet kan fällas ner 60/40 till en volym på 1250 liter. Avenger kan förresten inte utrustas med en dragkrok.
Den gula Jeepen sticker ut i stadsmiljöer, där den lilla svängradien och korta överhängen gör Avenger till en smidig och lättmanövrerad elbil. Den höga markfrigången beror på längre fjäderben, och den sväljer gupp som spårvagnsspår och Oslos usla gatustandard lekande lätt.
Ute på vägen märker man att Avenger är gjord för komfort, inte sport. Den kränger något i skarpa kurvor och understyr märkbart om man kommer in i kurvan lite väl snabbt. Styrningen är lite vag runt mitten, men den styr gärna in och chassiinställningen är välbalanserad. En bonus med att ha ett hjul i varje hörn och en låg tyngdpunkt.
Körupplevelsen störs något av vägbuller, särskilt från Goodyear-däcken på vår testbil. Man märker inte mycket av det vid låg hastighet, men på motorvägen är bullret hörbart, om än inte alltför störande.
Naturligtvis är terrängegenskaperna inte på nivå med en Jeep Wrangler, men vår gula Avenger tog skogsvägar med stoiskt lugn och forcerade svår terräng med största självförtroende. Jag skulle knappast köra till inre Mongoliet med en Avenger, men jag skulle inte ha några betänkligheter om en dålig väg till sommarstället eller fjällen.
Slutsats
Avengers aggressiva prissättning ger den en fördel gentemot konkurrenterna i samma klass. Den kompakta crossoveren har ett mycket tilltalande startpris, och även den dyrare och topputrustade Summit-upplagan är konkurrenskraftig. Jämfört med vad man får med liknande elbilar från Peugeot, Citroën, MG, eller Opel framstår Avenger som ett riktigt bra köp. Räckvidden är mer än nog för de flesta, den är charmerande robust, har bra körkomfort och anständigt utrymme för en så kompakt bil. Vägljudet drar ner intrycket, och vissa vill hellre ha en Jeep med fyrhjulsdrift. Vem vet, Jeep säger ingenting, men det skulle inte förvåna oss om Avenger också kommer som en 4X4.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser