OBS: Testet utfördes med en norsk testbil. Lokala utrustningsvarianter kan variera, vi har hittat priset på den utrustning som stämmer med det utrustningspaket vi testade.
Som ett glidflygplan seglar den fram över vägen. Nästan knäpptyst och full kontakt med underlaget vid varje sväng. Med den mjuka gaspedalen i Hyundai Ioniq 5 flyger jag nästan förbi slöfocken på söndagstur som kör framför mig.
Bose-systemet på fullt ös gör sitt bästa för att göra mig fartblind, men lyckligtvis har jag en fullständig översikt på skärmen på framrutan, vilket utökar verkligheten med digital information ovanpå vägen framför mig. Och hastighetsgränsen ligger hela tiden mitt i synfältet. Kanske lite för mitt i. Pytte, pytte lite.
Sci-fi från 1980-talet
Det ser ut som något ur en science fiction-film från 1980-talet. Med ett ganska kantigt utseende, moderniserat med pixelmönstrade LED-lampor. Man bara går och väntar på att hjulen ska fällas in och förvandlas till en drönarpropeller, för att sedan, i sann Doc Brown-anda, sätta fart mot himlen.
Men medan Hyundai Ioniq 5 på utsidan nästan symboliserar hur man under det håriga 1980-talet trodde att framtiden skulle se ut, så uppfyller den medelstora familje-suven alla förväntningar man har på en modern bil anno 2021.
Digitala körassistenter håller bilen i mitten av filen och säkerställer rätt hastighet och avstånd till bilen framför. Radarn i den bakre stötfångaren varnar för fordon i döda vinkeln, och bilen bromsar automatiskt om blinkern används innan kusten är klar. Blinkern aktiverar också en kamera i blindzonen, med video som visas i ett runt fält på instrumentpanelen. Du måste med andra ord vara ganska ouppmärksam för att orsaka farliga situationer.
Ljudsystem från Bose
Ljudsystemet i testbilen är levererat av Bose, med totalt åtta högtalarelement. Fram hittar vi en diskant och en mellanregisterbas på varje sida, och en fulltonig mitthögtalare högst upp på instrumentpanelen. Dessutom sitter två fulltonselement i bakdörrarna, samt en 8 tums subwoofer under bagageutrymmet.
Mellanregisterbaserna nere vid golvet fram är förresten omgivna av ljus i den färg man väljer för “stämningsbelysningen”. Just det är väl det enda jag tycker är lite mindre smakfullt med bilen, och jag lyckades inte under den korta testperioden (2 dagar) att räkna ut hur man stänger av detta.
Snabbladdning
Ioniq 5 fungerar med både 400 och 800 volts snabbladdning. Hyundai hävdar att bilen kan laddas från 10 till 80 procent på under 18 minuter, och det var inte långt ifrån vad norska NAF fick fram i sitt test: 19,31 minuter. Tillsammans med en WLTP-räckvidd på 460 kilometer med standardhjulen med 19″ fälgar kommer detta att göra Ioniq 5 till en långdistansfavorit för många.
Strömmen kan vändas
Ioniq 5 har också ett ess i rockärmen i form av att det kan användas som ett aggregat. Både via 230-voltskontakten inuti i bilen, men också en omvandlare som kan anslutas till det externa laddningsuttaget. Då kan nämligen strömmen vändas och gå ut ur uttaget, och den ger då 3,6 kW el – även om bilen är avstängd.
Avancerade elektriska säten
I den ljusa kupén hittar man bekväma lädersäten med en hel rad inställningsalternativ och en fräsch och tydlig 12,3″ infotainment-skärm med en lika stor instrumentpanel precis framför ratten.
Både föraren och passageraren fram kan gå in på den sida de vill, eftersom det platta golvet gör att mittkonsolen kan skjutas fram och tillbaka. Praktiskt, om bilen till exempel står parkerad på en trång parkeringsplats.
Framsätena har full elektronisk justering. De kan båda fällas hela vägen tillbaka så att man verkligen kan ligga bekvämt om man behöver vila sig lite medan man väntar på laddning, en försenad passagerare, en färja, eller vad vet jag.
Framsätena är ventilerade och har en mängd olika inställnings- och anpassningsalternativ. Det är en prestation att inte klara av att hitta en optimal sittställning här! Inställningarna kan lagras i två minnen, vart och ett med sin egen knapp på sidan av framsätet.
Ryggstöden har fått sin tjocklek reducerad med 30 procent jämfört med vad som är vanligt, för att ge lite extra utrymme i baksätet.
Stort utrymme
Om du tror att Hyundai Ioniq 5 inte har god plats, är det för att bilderna ljuger. Formen påminner nästan om en liten bil i Golf-storlek, men avståndet mellan fram- och bakhjulen är faktiskt lika långt som på en Tesla Model X!
Bilen är därför både större på utsidan än den ser ut på bilder, men också mycket rymligare inuti än man skulle kunna tro.
Vår bakåtvända barnstol av typen BeSafe iZi Kid tar mer plats än de flesta, men i Ioniq 5 får jag väldigt gott om benutrymme bakom ratten, även med barnstolen direkt bakom mig. Jag har också gott om plats “bakom mig själv” till hela min höjd på 186 cm. Du bör också veta att baksätena kan justeras elektriskt cirka 15 cm fram och tillbaka, så om du har något mer kortvuxna passagerare i baksätet, kan du offra en del av benutrymmet i utbyte mot att få mer bagageutrymme där bak.
Bagageutrymme
Eftersom bagageutrymmet på cirka 525 liter är bredare än det ser ut, så får man mer plats än man skulle tro. Den fyrhjulsdrivna bilen rymmer också ett par vattenflaskor under huven, i en 24 liters frunk. Om du dessutom skjuter baksätena framåt, får du ytterligare 100 liter.
Det är alltså inga problem att åka på en bilsemester med en familj på fyra personer. Om ni är fem i hushållet, kanske ni också borde tänka på en takbox. Eller släp, för bilen naturligtvis är försedd med en dragkrok.
Komfort eller sport? Ja, tack, båda två
Om du tror att du måste välja mellan komfort och sportiga egenskaper, beror det på att du inte har provkört den här bilen. För tack vare en hjulbas på hela tre meter, har den samma komfort som en större bil. Bara utan irriterande vridning. Med sin låga tyngdpunkt, goda bredd och fyrhjulsdrift – vilket testbilen har – är bilen både mycket bekväm men samtidigt lekfull på samma gång.
Noll till hundra gör den på 5,2 sekunder enligt tillverkaren själv, och efter att ha provat några accelerationer har jag ingen anledning att tvivla på det påståendet. Här går det undan! Samtidigt är kupén mycket väldämpad. Helt i klass med Skoda Enyaq iV 80, och mycket bättre än både Nissan Leaf och Mazda MX-30. Jag vågar också påstå att den är bättre dämpad än Polestar 2.
Digitala assistenter – mestadels till nytta
Ioniq 5 är fullspäckad med digitala körassistenter, som i stort sett hjälper till att hålla bilen i mitten av filen, och med rätt hastighet tack vare skyltigenkänning.
Men det gäller att inte lita för mycket på dem. Filhållarassistenten arbetar visserligen hela tiden för att hålla bilen på rätt plats i filen, men plötsligt tar den en paus – mitt i en kurva. Om du då inte håller ordentligt i ratten, kan det bli läskigt.
Och även om den adaptiva farthållaren håller ett öga på trafiken, skulle jag inte lita för mycket på att den saktar ner på väg ut i en korsning. Det saktar inte ner hastigheten i svängar som liknande bilar från Skoda, VW och Audi gör, och det känns inte heller som att skyltigenkänningen jobbar lika aktivt.
Head-up-displayen ger en bra överblick under körningen, men jag tycker nog att hastighetsgränsen ligger lite för långt upp i synfältet. Den borde ligga längre ner med annan information, så att dina ögon inte distraheras när du kör.
CarPlay och Android Auto kräver kabel
Du kan använda bilens inbyggda navigations- och kartsystem, och det fungerar tillräckligt bra. Men det krävs ett par extra steg för att välja och bekräfta adress, jämfört med kartorna från Google och Apple.
Då är det en fördel att Ioniq 5 också är utrustad med Apple CarPlay och Android Auto. Utöver att stödja flera navigationsappar ger de också ett bra användargränssnitt för musik och radio. Men där man med andra bilar kan göra detta trådlöst, kräver Hyundai att man ansluter en USB-kabel. Varför kan jag inte svara på. Ett klart minus.
Ljudet av Bose
Som nämnts kan Ioniq 5 utrustas med ett ljudsystem från Bose. Det är alltid välkommet med ordentligt ljud i en bil, särskilt i en så pass tyst som en väldämpad elektrisk suv.
Ljudet är bra, det är det. Gitarren på Lordes Solar Power har stor kropp, och även om inspelningen till en början inte har de mest kristallklara övertonerna på gitarrslagen, förmedlar Bose-systemet den information som finns på ett bra sätt.
Visserligen presterar systemet inte fullt lika bra som Burmester-systemet i Mercedes EQC, och har inte heller den stenhårda basen i Mini Cooper SE, signerad Harman Kardon. Eller en fullt så naturlig musikalitet som Sonos-systemet i Audi Q4 e-tron. Men allt som allt, mycket bra ändå, och definitivt ett extraval jag skulle bocka av, om det inte redan ingick.
Hyundai Ioniq 5: Slutsats
Hyundai Ioniq 5 är en mycket genomtänkt familjebil. Den är större än den ser ut på bilder, på grund av en form som ljuger. På insidan har man faktiskt väldigt mycket plats. Vi gillar att det är omöjligt att vara likgiltig inför utseendet, för den ser onekligen speciell ut.
Köregenskaperna är mycket bra, och bilen är livligare än de flesta i sin klass. Här går det undan! Det är också prissatt lägre än liknande utrustade konkurrenter, så här får du mycket för pengarna!
Ljudsystem från Bose gör ett bra jobb. Det kunde ha varit lite kraftfullare och haft ännu bättre upplösning i tonerna. Men det är helt klart ett tillägg att rekommendera.
Hur var utrymmet mellan bilstolarna i baksätet?