Elektriska sparkcyklar finns i många storlekar och prisklasser, men för de av oss som tar en del plats i landskapet – och ryser vid tanken på badrumsvågen – finns det färre alternativ.
Så när jag blev tillfrågad om jag ville testa den ganska rejäla elsparkcykeln E-Way E-6075FRS från norska Wilfa, sa jag ”Ja tack” direkt.
E-Way E-6075FRS kan bara köra i 20 km/h, vilket ju är den lagstadgade maxhastigheten för elsparkcyklar i Sverige (och glöm inte hjälmen!), men med en 600-watts motor är åtminstone accelerationen bra. Och det ska kunna gå att nå toppfarten utan problem, så länge föraren väger mindre än 125 kilo.
Godkänd körupplevelse
Riktigt så mycket väger jag inte, men vågen visar över 100 kilo och ändå hade jag inga problem när jag testade E-Way E-6075FRS på små vägar och grusvägar nära stranden och skogen. Det fanns gott om lutningar och ojämn terräng, men under körningen stod det snabbt klart att motorn faktiskt fick jobba mer med att bromsa och hålla nere farten på tillåtna 20 km/h än att dra passagerarens tunga vikt. Än så länge allt bra.
E-Way E-6075FRS är inte direkt någon lättviktare själv. 21,4 kilo väger den och fotbrädan är bred och halkfri och styret är byggt för vuxna och känns stadigt när man håller i det.
Både fram- och bakbromsarna manövreras med två spakar, och båda reagerar (lite för) snabbt när man drar i handtagen. Så när man bromsar får man vara försiktig så att man inte flyger över styret. Även vid relativt låg hastighet.
Bortsett från den ultrakorta bromssträckan är själva körupplevelsen ganska bra. Tack vare den stora motorn accelererar scootern som sagt relativt snabbt och de 10 tum stora punkteringsfria däcken bidrar till att E-Way E-6075FRS även klarar av en åktur på ojämna grusvägar. Stötdämparna är dock långt ifrån mjuka, så man får vara beredd på att bli rejält omskakad om man inte kör på en rak väg med nylagd asfalt.
Använd appen
Gasreglaget sitter vid höger handbroms medan det finns plats för en liten ringklocka vid vänster handbroms. I mitten finns en liten LED-skärm där man kan se hastigheten och hur mycket ström som finns kvar i batteriet.
Ovanpå gashandtaget finns en liten knapp som är det enda sättet att ändra några av elsparkcykelns inställningar utan att använda mobiltelefonen. Det går att tända och släcka LED-strålkastaren och man använder också knappen för att växla mellan de tre olika växlarna, som inte gör annat än att sänka maxhastigheten till 10 km/h och 15 km/h på första och andra växeln.
Alla andra inställningar görs med hjälp av mobil-appen ”Eway scooter”, där man bland annat kan justera bromsarna och höja eller sänka accelerationen, samt få en överblick över hur långt och hur snabbt man har åkt, samt hur mycket ström som finns kvar i batteriet.
Appens viktigaste funktion är dock möjligheten att låsa elsparkcykeln så att den inte kan köra även om man vrider på gashandtaget. Några andra säkerhetsåtgärder bjuder inte E-Way E-6075FRS på, utom en metallring längs ned i ramen som kan användas när man låser fast sin sparkcykel vid ett cykelställ eller liknande.
Det är ingen imponerande säkerhetsnivå, framför allt med tanke på det höga belopp som man blir ombedd att betala för E-Way E-6075FRS. Kunde det inte ha varit en god idé att ha inbyggt GPS eller ett larm?
Batteri och laddning
E-Way E-6075FRS ska däremot ha beröm för sitt stora batteri, som är väldimensionerat för den kraftfulla motorn. Laddningen sker via en kontakt som är inbyggd i styret medan själva batteriet sitter under fotbrädan. Det kan ta upp till 9 timmar att ladda det stora batteriet, men å andra sidan är skoterns räckvidd upp till 75 kilometer och när jag testade i praktiken var det inga problem. Hastigheten sjönk inte heller när batteriet höll på att ta slut.
Slutsats
E-Way E-6075FRS är en robust elsparkcykel med en stark motor som är lämplig för välvuxna människor. Körupplevelsen är tillfredsställande tack vare en kombination av snabb acceleration, bra bromsegenskaper och rejäla däck. Det går dessutom att köra långt på en laddning. Det bör dock sägas att stötdämpningen är av den hårdare sorten.
Rent tekniskt är E-Way E-6075FRS dock inte särskilt avancerad. LED-kontrollpanelen hjälper bara till med de enklaste sakerna. Och det finns inte många säkerhetsåtgärder. Man kan låsa elsparkcykeln med den tillhörande mobil-appen, men mer stöldskydd än så får man leta efter. Den bästa lösningen är därför att låsa fast sin sparkcykel med hjälp av den specialdesignade bygeln i ramen. Det är inte imponerande, med tanke på det höga priset.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser