TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: E-Way E-6075FRS

Tung elsparkcykel med muskler

E-Way E-6075FRS är en elsparkcykel med gott om kraft. Men för de här pengarna hade man kunnat önska sig fler säkerhetsfunktioner.

Av / 2023-07-12 - 09:24
E-Way E-6075FRS

Home tycker

  • Stark motor med bra acceleration. Gediget byggd – passar även fullvuxna personer. Stort batteri med lång räckvidd.
  • Otillräckligt stöldskydd. Tung med hårda stötdämpare. Dyr!

Elektriska sparkcyklar finns i många storlekar och prisklasser, men för de av oss som tar en del plats i landskapet – och ryser vid tanken på badrumsvågen – finns det färre alternativ.

Så när jag blev tillfrågad om jag ville testa den ganska rejäla elsparkcykeln E-Way E-6075FRS från norska Wilfa, sa jag ”Ja tack” direkt.

E-Way E-6075FRS kan bara köra i 20 km/h, vilket ju är den lagstadgade maxhastigheten för elsparkcyklar i Sverige (och glöm inte hjälmen!), men med en 600-watts motor är åtminstone accelerationen bra. Och det ska kunna gå att nå toppfarten utan problem, så länge föraren väger mindre än 125 kilo.

E-Way E-6075FRS
E-Way E-6075FRS är utrustad med E-ABS-bromsar, en trumbroms och en bakre skivbroms. (Foto: Peter Gotschalk)

Godkänd körupplevelse

Riktigt så mycket väger jag inte, men vågen visar över 100 kilo och ändå hade jag inga problem när jag testade E-Way E-6075FRS på små vägar och grusvägar nära stranden och skogen. Det fanns gott om lutningar och ojämn terräng, men under körningen stod det snabbt klart att motorn faktiskt fick jobba mer med att bromsa och hålla nere farten på tillåtna 20 km/h än att dra passagerarens tunga vikt. Än så länge allt bra.

E-Way E-6075FRS är inte direkt någon lättviktare själv. 21,4 kilo väger den och fotbrädan är bred och halkfri och styret är byggt för vuxna och känns stadigt när man håller i det.

Annons
Läs också Den dyraste elsparkcykeln kanske inte är den bästa för dig En elsparkcykel kan vara användbar för kortare sträckor i stan eller fram och tillbaka till stationen när du ska med tåget. Men är den dyraste bäst? Inte nödvändigtvis.

Både fram- och bakbromsarna manövreras med två spakar, och båda reagerar (lite för) snabbt när man drar i handtagen. Så när man bromsar får man vara försiktig så att man inte flyger över styret. Även vid relativt låg hastighet.

E-Way E-6075FRS
Vid höger handbroms sitter gashandtaget och knappen som slår på och av strömmen och styr den lilla LED-skärmen i mitten. (Foto: Peter Gotschalk)

Bortsett från den ultrakorta bromssträckan är själva körupplevelsen ganska bra. Tack vare den stora motorn accelererar scootern som sagt relativt snabbt och de 10 tum stora punkteringsfria däcken bidrar till att E-Way E-6075FRS även klarar av en åktur på ojämna grusvägar. Stötdämparna är dock långt ifrån mjuka, så man får vara beredd på att bli rejält omskakad om man inte kör på en rak väg med nylagd asfalt.

Använd appen

Gasreglaget sitter vid höger handbroms medan det finns plats för en liten ringklocka vid vänster handbroms. I mitten finns en liten LED-skärm där man kan se hastigheten och hur mycket ström som finns kvar i batteriet.

E-Way E-6075FRS
Vid vänster handbroms hittar man en liten ringklocka. (Foto: Peter Gotschalk)

Ovanpå gashandtaget finns en liten knapp som är det enda sättet att ändra några av elsparkcykelns inställningar utan att använda mobiltelefonen. Det går att tända och släcka LED-strålkastaren och man använder också knappen för att växla mellan de tre olika växlarna, som inte gör annat än att sänka maxhastigheten till 10 km/h och 15 km/h på första och andra växeln.

Alla andra inställningar görs med hjälp av mobil-appen ”Eway scooter”, där man bland annat kan justera bromsarna och höja eller sänka accelerationen, samt få en överblick över hur långt och hur snabbt man har åkt, samt hur mycket ström som finns kvar i batteriet.

Läs också Nu är Segway en elsparkcykel Segway Ninebot KickScooter F40D är ett utmärkt transportmedel för korta sträckor i stan, men akta dig så att den dyra elskotern inte blir stulen!

Appens viktigaste funktion är dock möjligheten att låsa elsparkcykeln så att den inte kan köra även om man vrider på gashandtaget. Några andra säkerhetsåtgärder bjuder inte E-Way E-6075FRS på, utom en metallring längs ned i ramen som kan användas när man låser fast sin sparkcykel vid ett cykelställ eller liknande.

Det är ingen imponerande säkerhetsnivå, framför allt med tanke på det höga belopp som man blir ombedd att betala för E-Way E-6075FRS. Kunde det inte ha varit en god idé att ha inbyggt GPS eller ett larm?

E-Way E-6075FRS
Längst ner på styret sitter en liten LED-strålkastare. Elsparkcykeln har naturligtvis även LED-baklykta med bromsljus. (Foto: Peter Gotschalk)

Batteri och laddning

E-Way E-6075FRS ska däremot ha beröm för sitt stora batteri, som är väldimensionerat för den kraftfulla motorn. Laddningen sker via en kontakt som är inbyggd i styret medan själva batteriet sitter under fotbrädan. Det kan ta upp till 9 timmar att ladda det stora batteriet, men å andra sidan är skoterns räckvidd upp till 75 kilometer och när jag testade i praktiken var det inga problem. Hastigheten sjönk inte heller när batteriet höll på att ta slut.

Slutsats

E-Way E-6075FRS är en robust elsparkcykel med en stark motor som är lämplig för välvuxna människor. Körupplevelsen är tillfredsställande tack vare en kombination av snabb acceleration, bra bromsegenskaper och rejäla däck. Det går dessutom att köra långt på en laddning. Det bör dock sägas att stötdämpningen är av den hårdare sorten.

Eway Scooter_app1 Eway Scooter_app2 Eway Scooter_app3
<
>
Med appen”'Eway scooter” kan man bland annat justera bromsarna och höja eller sänka accelerationen, samt få en överblick över hur långt och hur snabbt man har kört, och hur mycket ström som finns kvar i batteriet. Appens viktigaste funktion är dock att låsa elsparkcykeln så att det inte går att köra iväg med den även om man trycker på gasen. (Skärmdump: Peter Gotschalk)

Rent tekniskt är E-Way E-6075FRS dock inte särskilt avancerad. LED-kontrollpanelen hjälper bara till med de enklaste sakerna. Och det finns inte många säkerhetsåtgärder. Man kan låsa elsparkcykeln med den tillhörande mobil-appen, men mer stöldskydd än så får man leta efter. Den bästa lösningen är därför att låsa fast sin sparkcykel med hjälp av den specialdesignade bygeln i ramen. Det är inte imponerande, med tanke på det höga priset.

Karakter
E-Way E-6075FRS
High End
Peter Gotschalk
(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild