TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

TEST: BMW iX1 xDrive30

Fullträff från BMW

BMW iX1 xDrive30 är ett givet val för alla som uppskattar körglädje men även behöver praktiska egenskaper.

Av / 2023-02-16 - 09:00
BMW iX1 xDrive30

Home tycker

  • Välbalanserat chassi och inspirerande köregenskaper i kombination med snusförnuftiga och praktiska funktioner, toppat av en dos lyx.
  • Räckvidden och storleken passar inte allas behov.

Ända sedan X5 lanserades 1999 har många drömt om en BMW-SUV. Den var BMW:s första SUV och blev snabbt populär på en marknad som allt mer efterfrågade de högresta stadsjeeparna.

X5 följdes så småningom av den mindre X3 och den ännu mindre X1, crossovern X2 och sist men inte minst den enorma X7. Och vi ska inte heller glömma ”coupe”-varianterna X4 och X6.

Även om flera av dem kunde levereras som hybrider var det inte förrän iX3 kom 2020 som man kunde köpa en helt elektrisk BMW-SUV. Det var en bil som egentligen var en elektrisk version av X3 som den var baserad på. En medelstor SUV med gott om plats och välkända köregenskaper. Men iX3 hade en nackdel för många nordbor: den saknade fyrhjulsdrift.

Det saknar däremot inte iX1, den har fyrhjulsdrift och många av egenskaperna som är viktiga för de som föredrar en SUV: högre markfrigång med högre insteg, bra sikt framåt och bakåt, rymligt bagageutrymme, säkra köregenskaper och bra körkomfort.

BMW iX1 v side scaled
Med M-sportpaketet ser iX1 ganska tuff ut. Foto: Lasse Svendsen

Ett recept som beskriver BMW:n väl men som även stämmer in på många andra bilar i samma klass, så frågan är hur en iX1 xDrive30 skiljer sig från konkurrenterna. Och framför allt om den är ett bättre köp än Tesla Model Y, Audio Q4 e-tron, Mercedes EQB 350 – eller Volvo XC40, för den delen. Fyra rivaler som alla ställer upp i premiumklassen med medelstora stadsjeepar.

Annons
BMW plus konkurrenter
BMW iX1 xDrive30 jämfört med fyra av de närmaste konkurrenterna. Tabell: Lasse Svendsen

Det är svårt att bortse från Model Y Long Range, som har sjunkit så mycket i pris att den – åtminstone just nu – verkar vara det självklara valet i premiumklassen. Den går längst av de fem och har en effektiv drivlina, under ett mycket rymlig yttre med ett enormt bagageutrymme.

Men siffror säger inte hela sanningen. Dessutom är det inte alls alla som behöver en räckvidd på mer än 50 mil, eller ett bagageutrymme med plats för tre barnvagnar.

BMW iX1 h bak scaled
Den är bara 4,5 meter lång, men ganska rymlig. Foto: Lasse Svendsen

Konkurrenter

Den kanske mer konventionella iX1 xDrive30 är lite mindre utvändigt och invändigt än Model Y. Men den är rymligare än Q4 e-tron och Volvon, billigare än Mercedesen och den klart roligaste att köra av dem alla.

Drivlinan har två elmotorer med sammanlagt 313 effektiva hästkrafter, xDrive-fyrhjulsdrift, en maximalt nåbar räckvidd på 439 km enligt WLTP-normen samt prestanda helt i linje med konkurrenterna. 5,6 sekunder från 0 till 100 km/h är mer än tillräckligt för en SUV med ambitioner att transportera familjen säkert och bekvämt. Och med ett bagageutrymme på 490 liter (bara 20 mindre än i iX3) finns det gott om plats för semesterväskorna.

Premium med en touch av lyx

Designen är omisskännlig BMW. Den stora njurformade grillen känner vi igen från de större modellerna i BMW:s X-serie och i profil liknar den en X5 som krympt i tvätten. Proportionerna är mer SUV än crossover. Den sluttande taklinjen slutar i en takspoiler som sticker ut en bra bit över bakrutan och i M-sportversion ser den sportig och kaxig ut.

BMW ix1 foran scaled
Konservativ och modern på samma gång. Foto: Lasse Svendsen

Den har inte i7:s automatiska dörröppnare, men man känner lite av lyxkänslan när man sätter sig i de skinnklädda sportstolarna med programmerbar massage. M-sportratten har justerbar rattvärme och den som har suttit i en BMW iX känner igen den utstickande mittkonsolen.

BMW ix1 konsoll scaled
Foto: Lasse Svendsen

Alla som har suttit i en BMW de senaste 20 åren kommer att lägga märke till en sak till: iDrive-hjulet som man styr innehållet på skärmen med har försvunnit. Det kommer nog bara att saknas av de som ägt en BMW tidigare, för allt går att styra på pekskärmen framför.

BMW ix1 kupe scaled
Foto: Lasse Svendsen

Klimatanläggningen är integrerad i operativsystemet BMW OS8. Det kräver viss tillvänjning, men BMW:s automatiska luftkonditionering fungerar utmärkt. Temperaturen går att ställa in direkt på skärmen, vad den än visar för tillfället.

BMW ix1 bagasjerom BMW ix1 ladekabler BMW ix1 baksete BMW ix1 panorama
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Gott om plats

Platsen på insidan är rymlig för fyra personer. Det är fullt möjligt att sitta i mitten bak, men den längsgående tunneln i mitten tar upp en del av benutrymmet. Baksätet har tredelat nedfällbart ryggstöd i 40-20-40-fördelning och känns tillräckligt bekvämt. Sportsätena som vår bil var utrustad med hade programmerbar massage, sätesvärme, sittdyneförlängare och elektrisk inställning, med minne för förarstolen. De är nog mer sportiga än BMW M-sportiga, men en bra kompromiss mellan komfort och stöd.

BMW ix1 forseter scaled
Foto: Lasse Svendsen

Vår testbil med Fully Charged-paket, M-sportpaket och Innovation Package med bland annat adaptiva LED-strålkastare saknade ingenting och man fick snabbt känslan av att sitta i den större iX xDrive40.

Mobiltelefonen kan laddas längst fram i mittkonsolen och Harman Kardon-systemet går att styra med röststyrningen i mobilen. Eftersom BMW:n är utrustad med Apples CarPlay och Google Automotive.

BMW ix1 ladeplass scaled
Foto: Lasse Svendsen

Man behöver inte lyfta blicken från vägen alls. Åtminstone inte när BMW får svensk röststyrning på plats. Men till dess kan man använda Siri på exempelvis iPhone och be om vägbeskrivning, som man kan följa på head-up-displayen i vindrutan. Röststyrningen kan också sköta musiken eller ringa upp en restaurang nära en laddstation. Då slår man två flugor i en smäll.

BMW ix1 bakseteplass scaled
Foto: Lasse Svendsen

Räckvidd och förbrukning

Jämfört med de fyra ovan nämnda konkurrenterna är det bara Model Y Long Range som har en lägre angiven förbrukning. I vårt test, som ägde rum i minusgrader med vinterdäck, hamnade iX1 på 18,2 kWh/100 km. Vilket faktiskt är väldigt bra för en SUV i den här klassen. Det är så nära den angivna förbrukningen enligt WLTP-standarden som det går att komma.

I Norge vintertestade tidningen Motor iX1 xDrive30 i ännu fler minusgrader och på långa resor i varierad topografi. De uppmätte en avvikelse på drygt 21 procent jämfört med BMW:s egna WLTP-siffror för strömförbrukning på sommarväglag i plusgrader.

BMW ix1 forbruk scaled
Foto: Lasse Svendsen

Man kan när som helst välja att förvärma batteriet, inte bara när man lägger in en laddstation som destination i navigationssystemet. Det ökar laddningseffekten, som här anges till 130 kW med en snabbladdare. Men vi kom inte mycket över 70 kW i minusgrader. Det är lägre än vi hade velat ha.

Bilen har en inbyggd laddare på 11 kW som standard, men kan levereras med 22 kW.

BMW ix1 lading scaled
Foto: Lasse Svendsen

Tyst och raffinerad

När man sätter sig bakom ratten på en BMW har man vissa förväntningar på körupplevelsen. De första minuterna märker man inte så mycket, men efter några timmar inser man att chassit är välbalanserat, raffinerat och inbjuder till en avslappnad och bekväm åktur.

Den relativt direkta styrningen antyder att BMW:s ingenjörer har ett litet äss i rockärmen för de som gillar en sportig körstil. Tryck på My Modes i mittkonsolen och välj Sport Plus. Då skärps styrresponsen, chassit stramas åt och Hans Zimmer fyller kupén med ett småsilsket soundtrack som förstärker upplevelsen. Inte ens då blir bilen stel och obekväm, den sväljer ojämnheter i vägen bestämt, men aldrig obehagligt.

BMW iX1 boost scaled
Boost ger full effekt i 10 sekunder. Foto: Lasse Svendsen

En Model Y, speciellt Performance-versionen, känns mycket styvare, mer nervös och okänslig jämfört med BMW:n.

En tryckning på boost-spaken på ratten släpper lös all kraft i 10 sekunder, så att man förkortar tiden det tar att exempelvis köra förbi en lastbil. Den fungerar som ett slags kick down och kan användas flera gånger efter varandra.

Men även utan boost är BMW:n snabbare än man skulle kunna tro. Pedalresponsen är mer omedelbar än i exempelvis Q4 e-tron, och styrningen är smidigare och mer direkt.

BMW iX1 boost skjerm scaled
Foto: Lasse Svendsen

Ett tips för inställning av ljudet på Harman Kardon-systemet

Kostnaden för ljudsystemet från Harman Kardon är så låg att den är ett självklart tillval. Anläggningen är inte lika omfattande som i BMW iX eller BMW i4, och behöver lite finjusteringar för att låta optimalt.

BMW ix1 harman scaled
Foto: Lasse Svendsen

Det finns ingen equalizer eller subwooferjustering som kan hjälpa till. Man är begränsad till balans, fader, bas, diskant och surround på eller av. Om man gillar en välfokuserad ljudbild ska man stänga av surround. Basen höjs sedan två steg, diskanten fem steg och fadern flyttas framåt ett steg. Då blir ljudbilden som mest balanserad och man slipper den diffusa återgivningen som surround ger. Systemet tål och behöver mer energi i både bas och diskant, så var inte rädd för att använda tonkontrollerna.

BMW ix1 speaker BMW ix1 dash
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

Den amerikanska elefanten i rummet kan göra det svårt att fokusera på andra bilar i samma segment. Mot bakgrund av detta kommer många att betrakta BMW iX xDrive30 som en sämre affär. Men det är den inte. iX1 är mycket konkurrenskraftig, även jämfört med Mercedes EQB 350 4Matic, Audi Q4 e-tron och Volvo XC40 Recharge AWD. Jämfört med dem är BMW:n roligare att köra, sportigare och mer lekfull, och den har det överlägset bäst balanserade chassit – utan att göra avkall på det praktiska med en SUV.

Karakter
BMW iX1 xDrive30
Premium
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild