Om det är något som garanterat stör våridyllen så är det en vrålande Harley som dånar genom villakvarteret. Eller åtminstone var det så tills Serial 1 såg dagens ljus.
Denna Harley ger nämligen inte ifrån sig något ljud. Den amerikanska motorcykeltillverkaren har insett att dagens transporter ställer andra krav än vad ett bensinslukande monster kan möta och skapade varumärket Serial 1. Ett varumärke som levererar vad som nästan är motsatsen till den klassiska Harley: elektriska, miljövänliga transportmedel för stadskörning.
Enkel och välbyggd
En del av arvsmassan upprätthålls dock genom designen av Mosh Cty. Den har en touch av det långsträckta chopper-utseendet som Harley-Davidson är kända för. Ramen är i stort sett gjuten i ett stycke aluminium med batteriet integrerat i botten, där det är lätt att ta bort. Det är inte precis en lätt cykel, men den väger mindre än man kunde tro. Att bära den uppför en liten trappa är inget problem.
Den stora XL-modellen som hade passat testarens mått fanns inte tillgänglig, men en Large fungerade. Man sitter bekvämt på cykeln, som är bland de enklaste i testet. Växlar behöver man inte bry sig om, för det finns inga. Man byter elektrisk assistansnivå via fyra steg, som vart och ett ger en subtil men märkbar förändring av prestanda.
Hanteringen sker med en liten kontrollpanel på vänster sida av styret, där det också är möjligt att slå på och stänga av den främre lyktan, som verkligen är en strålkastare. Lyckligtvis kan den vinklas nedåt så att du inte bländar mötande fordon. Det låter dig också se cykelvägen framför dig mycket tydligt på natten.
Flyter fram på cykelvägen
Körupplevelsen är smidig. Det är en stark och jämn dragkraft i den mittmonterade motorn. Någon direkt fjädring finns inte, men cykeln är bra på att dämpa stötar tack vare de breda däcken. Istället för kedja har den en kolfiberrem och det är skivbromsar, vilket innebär att underhållet på cykeln bör vara ganska minimalt.
Det stora batteriet ska enligt tillverkaren ge en räckvidd på upp till 170 kilometer. Så mycket ska du inte förvänta dig om du inte kör på lägsta assistansnivå – och helst med lite nedförsbacke. 80 kilometer är mer realistiskt för normal körning, men det är faktiskt riktigt bra. Batteriet är fulladdat på mindre än fem timmar.
Mosh Cty erbjuder en walk-assist funktion, så att man kan få lite hjälp från motorn när man går med cykeln. Annars finns det inga smart-funktioner. En Bluetooth-logotyp fanns på kontrollpanelen och det gick att aktivera ett parningsläge, men testarens mobil kunde inte hitta cykeln. Webbplatsen säger dock att det ska gå att ansluta till en Serial 1-app som kan visa körstatus och mer, men det verkade inte möjligt med den här modellen.
Slutsats
En enkel elcykel, i bergfast kvalitetskonstruktion från början till slut. Körupplevelsen är härligt stabil och du kommer långt på en laddning. Men priset är i den högre änden och det finns inte en tillstymmelse till smarta funktioner.
Också i detta test:
Cowboy 4
För den stilsäkra urbana cowboyen
Cowboy 4 har en förstklassig design, är smidig att köra och har intuitiv mobilstyrning. Men den är inte för cowboys i alla storlekar.
Mate X
Alltför snabb bredhjulig elcykel
En solid cruiser för de breda cykelvägarna, men inte den mest raffinerade när det gäller körupplevelse, konstruktion eller smarta funktioner: Risken att köra olagligt är också hög.
Coboc Kallio CMF Komfort
Fungerar fantastiskt med och utan ström
Även när elmotorn inte är påslagen är den stilrena lättviktscykeln en dröm att köra.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser