TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

TEST: Cowboy 4

För den stilsäkra urbana cowboyen

Cowboy 4 har en förstklassig design, är smidig att köra och har intuitiv mobilstyrning. Men den är inte för cowboys i alla storlekar.

Av / 2023-04-27 - 09:44
Cowboy 4

Home tycker

  • Smidig och responsiv körupplevelse. Lätt och snygg design. Elektroniskt lås och GPS-spårning. Smart mobilintegration.
  • Styret kan inte höjas. Duger inte till mycket utan mobilen.

Det har gradvis gått upp för bilköpare att en elbil inte behöver vara osexig. Tesla har kämpat hårt för det. Nederländska Cowboy har gett sig på elcykel-marknaden med ett liknande mål. Tillverkarens cyklar är strömlinjeformade och läckra. Det är inga mormors-cyklar. Trots den inbyggda elmotorn är designen i toppklass.

Inte för alla längder

Stilen på den nya Cowboy 4 kan bäst beskrivas som en sportig stadscykel. Vi testade herrmodellen av ram, men den finns även i dammodell. En typ som blir alltmer populär för både herrar och damer.

Ramen är specialtillverkad. Det mesta är gjutet i ett stycke, vilket ger ett mycket solitt utseende.

cowboy 1

Cowboycykeln har en specialdesignad lättviktsram gjuten i stort sett i ett stycke. (Foto: Cowboy)

Annons

Sadeln kan justeras i höjdled. Vi kunde därför enkelt få den att passa testarens cirka två meter långa kropp. Tyvärr kunde styret inte justeras utan det har den höjd det har, och i testarens fall var det väl lågt. Det gav en väldigt böjd ställning. En cykelstil vissa gillar, men för avslappnad stadscykling är det inte önskvärt.

Mobilcentreret cykel

Cykeln har ett elektroniskt lås. Den låses upp med din mobil. Du kan ställa in att det ska ske automatiskt när du närmar dig med mobilen i fickan. Alternativt kan du trycka på en låsikon i Cowboy-appen. Vips är den olåst och redo att köra.

Styret är utrustat med ett Quad lock. Det låter dig sätta fast din mobil som en liten instrumentpanel. Det kräver bara att du har ett mobilskal med Quad lock på baksidan. Utan det är du faktiskt lite illa ute, eftersom mobilen är ganska viktig för att använda cykeln.

Du kan låsa upp den utan din telefon. Med en fysisk nyckel låser du upp batteriet, drar ut det och kopplar in det igen inom 20 sekunder. Då låses cykeln upp. Det är dock inte möjligt att aktivera eller avaktivera elektrisk assistans eller utföra andra åtgärder när mobilen inte är ansluten.

cowboy 2
En fördel med elcyklar som Cowboy är att man inte behöver komma ihåg cykellampor. De är alltid redo att tändas så länge det finns ström i cykeln. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Det är alltså inte mycket du kan göra med cykeln utan att ha mobilen med dig, men ärligt talat kommer det knappast att vara ett problem för de användare cykeln riktar sig till. Det är den unga målgruppen som alltid har mobilen med sig och använder den till nästan allt. Därför är det logiskt att den fungerar som din instrumentpanel. För då har du en cykeldator ansluten till mobilnätet och med GPS, så att du kan få vägbeskrivningar, detaljerad spårning av din rutt och mycket mer. Som en bonus laddas mobilen när den placeras på styret. Det har nämligen en inbyggd trådlös laddare.

Smidig körning

Du ställer in assistansnivån i den enkla huvudmenyn. Det finns bara två nivåer att välja mellan, standard och eko. Med standard känner du en stadig hjälp redan från första trampet på pedalerna. Cykeln anpassar prestanda efter terräng och yttre förhållanden, så att du har konsekvent och förutsägbar drivning, oavsett om du kör rakt fram, uppför eller på en ojämn grusväg. Med eco är prestanda lägre, men i gengäld räcker batteriet längre.

Körupplevelsen är fantastisk. Det är gott om kraft i den snygga cykeln, som automatiskt växlar och garanterat låter dig komma iväg först från trafikljuset varje gång.

Batteritiden är också bra. Upp till 80 kilometer på en laddning utlovas av tillverkaren, men räkna med hälften av det om du kör med standardassistans och i de maximala 25 km/h hela vägen.

Batteriet sitter diskret mot ramen och kan tas bort, så att du kan ladda det inomhus utan att behöva släpa in cykeln. Här har Cowboy 4 en fördel jämfört med Vanmoof-cyklarna, som den annars liknar mycket.

cowboy 3
Batteriet är monterat på ramen och lätt att ta bort. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Du kan ställa in cykeln så att den låser sig själv när du går ifrån den, och på din mobil hålla ett öga för att se att den är där den ska vara. Skulle den bli stulen kan du spåra dess plats via den inbyggda GPS:en så att du kan meddela polisen var den är.

Slutsats

Cowboy 4 är en tekniskt smart cykel inbjudande förpackad med snygg design och smidig användning. Tyvärr är denna modell inte lämplig för cyklister av alla storlekar. Om du är lång är körupplevelsen inte optimal. Den är inte billig, men priset är godkänt i förhållande till vad den levererar när det gäller kvalitet och funktionalitet.

Karakter
Cowboy 4
High End

Också i detta test:

Mate X

Alltför snabb bredhjulig elcykel

En solid cruiser för de breda cykelvägarna, men inte den mest raffinerade när det gäller körupplevelse, konstruktion eller smarta funktioner: Risken att köra olagligt är också hög.

Ligger stabilt på vägen.
Maxhastigheten är långt över det tillåtna. Motorprestanda är mycket ojämn. De åtta utanpåliggande växlarna är meningslösa och kommer kräva underhåll. Cykeln är tung som en tank.
Läs hela testet

Coboc Kallio CMF Komfort

Fungerar fantastiskt med och utan ström

Även när elmotorn inte är påslagen är den stilrena lättviktscykeln en dröm att köra.

En fantastisk cykel, helt enkelt. Det faktum att den också har en bra elmotor och många avancerade funktioner inbyggda i den stilrena lättviktsdesignen gör den bara ännu läckrare.
Svindyr.
Läs hela testet

Harley Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1

En Harley utan buller och bensinlukt

Serial 1 Mosh Cty 1 är en lättkörd och extremt enkel elcykel som går långt på en laddning och kräver ett minimum av underhåll.

Ligger bra på vägen. Jämn och behaglig körupplevelse. Härligt enkel. Lång räckvidd. Relativt lätt.
Inga smarta funktioner. Ganska dyr.
Läs hela testet
Rasmus Elm Rasmussen
(f. 1980): Journalist på L&B Home. Rasmus skrev sin första artikel om teknik 1999 för tidningen Alt om NET. Sedan dess har han skrivit en mängd artiklar för tidskrifter, dagstidningar och webbmedier inom områdena kultur, livsstil och teknik. De senaste åren har Rasmus varit redaktör för tidningen Alt om DATA. Rasmus skriver om allt från datorer och mobiltelefoner till elbilar, smarta hem och ljudutrustning.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild