Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen

Sprinter med kraft under fötterna

Xiaomis elsparkcykel står stabilt på vägen tills du trycker på gaspedalen. Batteriet har en hel del kraft, och det märks. Inte alltid till det bättre.

Av / 2024-06-19 - 08:49
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen
Natasja Broström

Det krävs armstyrka för att packa upp Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen ur lådan. Vi pratar om en 19 kilo tung elsparkcykel. Det har gått ett år sedan vi senast hade en elsparkcykel från Xiaomi på redaktionen. Under tiden har det hänt en del när det gäller pris, vikt och prestanda.

2023 tog vi Xiaomi Electric Scooter 3 på en testtur. Då var vikten 13,2 kilo och batteriets effekt var 300 W. Electric Scooter 3 presterade så bra att den vann priset för årets bästa elsparkcykel i sin testkategori.

Testets tyngsta deltagare (19 kg) tog sig igenom de långa backarna (över 300 meter) utan att tappa andan. Framdrivningen och hastigheten som visades på hastighetsmätaren var helt stabil. (Foto: Natasja Broström)

Med Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen har ambitionerna höjts. Ändelsen ”pro” bör tas på allvar. Elsparkcykeln är inte bara för enstaka helgturer. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro är ett professionellt transportmedel med hög prestanda. Ibland är det lite för mycket av det goda.

Sparkcykeln monteras genom att kabeln, som går mellan styret och batteriet, stoppas in i den ihåliga styrstången. Därefter monteras styret och säkras med fyra medföljande insexskruvar. Vikten är märkbar redan här. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro är stabil på sitt stöd, men om det svajar måste du anstränga dig för att räta upp den.

Läs också Ytterdörrens väktare Paketleverantörer, oväntade gäster eller potentiella inbrottstjuvar. Den smarta dörrklockan upptäcker dem alla.

Förutom den ökade vikten jämfört med Electric Scooter 3 har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro också gott om motoreffekt. Hela 1000 W ligger dold i batteriet under fotstödet. Det kraftfulla batteriet kommer att visa sig vara både en fördel och en nackdel.

App och elektroniskt lås

Du kommer åt Mi Home-appen via QR-koden på klistermärket på styret. Lite dumt att placera koden där ifall du behöver installera om appen vid ett senare tillfälle. Du kanske vill ta bort det lite färgglada klistermärket. Med tiden kan det också bli slitet och svårt att läsa.

Displayen (till vänster) har en hel del ikoner. I appen kan du låsa Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. Bland annat kommer din smartphone att vibrera vid eventuell stöld. (Foto: Xiaomi och iOS)

I appen kan du bland annat ställa in ljuset i lamporna. De kan aktiveras så att de lyser fram och bak eller ställas in så att de tänds automatiskt beroende på ljusförhållandena. Du slår på och av dem manuellt med den fysiska på/av-knappen som sitter under displayen mitt på styret.

Knappen är för övrigt den bästa i testet. Till skillnad från den mjuka knappen på E-Way E-5045FS är Xiaomis på/av-knapp stram, fast och reagerar snabbt när den trycks in.

I appen väljer du sju siffror som kod för att låsa elsparkcykeln. Du måste ange dem varje gång du öppnar appen. Om koden inte anges i appen kommer hjulen att låsas och Xiaomi Electric Scooter 4 Pro avger ett pipande ljud. App, sparkcykel och kod är sammankopplade på ett smart sätt. Om någon försöker springa iväg med din elsparkcykel vibrerar din smartphone.

Display och transport

På displayen visas hastighetsmätaren, batteristatus och valt läge (gångfart, 6 km/h, ”D” för standardhastighet 15 km/h och ”S” för sport, 20 km/h). Om ett fel uppstår visas en röd skiftnyckelikon på displayen. Överlag är displayen full av ikoner och något rörig att titta på.

Blinkersarna är testets ljusstarkaste, men inte de vackraste. Handtagen ser ut som något på en rullator. (Foto: Natasja Broström)

Den smala displayen gör det lätt att dra iväg med Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. Du kan använda bara en hand för att hålla på mitten av styret och därmed om displayen. Du frigör låset på framsidan av styret för att fälla ihop sparkcykeln. Låset är följsamt och kräver inte mycket fingerstyrka.

Vikten gjorde att jag bestämde mig för att inte testa Xiaomi Electric Scooter 4 Pro i kollektivtrafiken (tunnelbanan). Stången är för stor för att jag ska kunna få ett ordentligt grepp om den. Att släpa 19 kilo upp och ner för trappor i Köpenhamns tunnelbana skulle vara alldeles för osäkert.

Istället begav jag mig till det kuperade området Bellahøj, nordväst om Köpenhamn. Den totala stigningen är 11 höjdmeter med en genomsnittlig lutning på cirka 2 procent. Backarna var inget problem för en scooter som klarar 22 procent, men det var däremot vikten.

Blinkers och utrustning

På väg till Bellahøj var jag tvungen att passera en tågstation via en passage med trappor. Många trappor har en metallrutschkana för cyklar. Här blev Xiaomis 19 kilo ett ganska tungt problem.

Den smala, solida skärmen gör det möjligt att köra iväg med Xiaomi med en hand. (Foto: Natasja Broström)

Om du vill dra din elsparkcykel uppför en sådan ränna, tänk igen. Styret på en elscooter lutar något bakåt. Om man lägger sin vikt mot styret kommer bakhjulet och därmed bakänden att lossa från rutschbanans spår. Istället fällde jag ihop scootern och bar den upp och ner för trappan.

Läs också 26 skinande sommarprylar Förgyll sommaren med bilder och musik, med smarta och praktiska prylar som till och med gör regniga dagar till en fest!

Vikten är dock inget problem när Electric Scooter 4 Pro kommer ut på vägarna. Du behöver inte köra många kilometer innan elsparkcykeln visar vad den går för. Electric Scooter 4 Pro älskar att sträcka på sig ordentligt. Jag bytte från standardhastigheten på 15 km/h till 20 km/h och scootern fick verkligen dragkraft. Speciellt under acceleration.

På längre sträckor, till exempel uppför en lång backe, är Xiaomi Electric Scooter 4 Pro stabil på vägen. Vikten är väl fördelad med en låg tyngdpunkt och sparkcykeln håller en jämn hastighet (enligt hastighetsmätaren). Den tappar inte heller fart, utan är helt opåverkad av till exempel en stigning.

Knappen för blinkersen sitter lite för långt in under styret för att alltid vara lätt att träffa. (Foto: Natasja Broström)

Precis som grupptestets andra deltagare, Ninebot KickScooter F2 D, har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro blinkers i styrets handtag. Du aktiverar dem med en liten oval knapp under ringklockan. De var inte alltid villiga att slå på och av.

Till skillnad från KickScooter F2 D måste du aktivera pipljudet när indikatorerna är aktiva, inne i appen. Normalt sett skulle jag bli irriterad på den typen av ljud, men när du är på en sparkcykel i hög hastighet är det väldigt praktiskt. Du behöver inte ta ögonen från vägen för att visuellt kontrollera om blinkersen är på eller av.

Personligen är jag inte begeistrad över handtagen på Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. De är grå och ser institutionella ut. Vi har jämfört liknande handtag med de som finns på en rollator tidigare. Blinkersarna är dock stora och synliga, vilket förmodligen är det viktigaste.

Acceleration och inbromsning

På raka, asfalterade vägar är Xiaomi Electric Scooter 4 Pro den starkaste aktören i grupptestet när det gäller jämn prestanda i fart. Jag tog därför också elsparkcykeln på en tur på grus. Här är underlaget mer ojämnt och däcken kan därför sladda lättare.

Det röda locket på laddningporten sticker ut eftersom det inte är ordentligt integrerat i ramen. Skyddet kan lätt skadas. (Foto: Natasja Broström)

Turen på stigarna runt Damhussøen i västra Köpenhamn ägde rum en solig dag. Så underlaget var ganska torrt. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro sladdade inte om jag till exempel var tvungen att svänga. Jag antar att det lugnade de fotgängare, cyklister och människor med hundar som jag delade rutten med.

Tyvärr var det också på grus som jag hade mest problem med att accelerera. Gasreglaget på styret fungerar inte jämnt, utan ger några obehagliga ”ryck”, vilket gör att Xiaomi Electric Scooter 4 Pro hoppar framåt på det lösa grusunderlaget.

Förmodligen det enklaste låset i grupptestet. Xiaomis lås måste lossas med ett kulkors, men det fungerar som det är tänkt (Foto: Natasja Broström)

Upplevelsen liknar den jag har med Segway-Ninebot KickScooter F2 D. Med ett 1000W-batteri under fötterna är känslan bara starkare och mer obekväm. Kanske en tyngre person än jag (cirka 58 kg) kommer att ha en annan upplevelse.

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro har dubbla bromsar (fram- och bakhjul), så det är osannolikt att den elektriska scootern kommer att sticka iväg. Till skillnad från acceleration bromsar Xiaomi utan att rycka eller glida. Men att bromsa bekvämt är knappast hela syftet med en elsparkcykel. Det sätter bokstavligen en dämpare på körglädjen.

Slutsats

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro är den starkaste utmanaren i testet när det gäller rå motorkraft. På långa, raka sträckor ger elsparkcykeln en riktigt bra körupplevelse. Den går smidigt och släpper inte underlaget så lätt, oavsett om du kör på grus eller slät asfalt.

På grus kan Xiaomi Electric Scooter 4 Pro ge några ryck och tillfälligt tappa greppet. Synd, för annars går den bra att köra. (Foto: Natasja Broström)

Tyvärr har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro samma ”ryck” i gasreglaget som Segway-Ninebot KickScooter F2 D. Med 1000 W under fötterna kan det ta bort det roliga med att åka när elsparkcykeln hoppar framåt.

Kanske är det en fråga om att vänja sig, eller så behöver gasreglaget bara ”köras in”. Någon som väger mer än jag kanske inte heller har samma upplevelse.

Karakter
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen
Premium

Home tycker

Solid konstruktion. Stabil vikt på vägen och kommer lätt upp i fart. Lätt att låsa fast styret. Ljud vid blinkers. Ojämn acceleration, särskilt i sportläge. Billiga designdetaljer. Brett handtag som gör enheten svår att flytta, särskilt när den är hopfälld.

Också i detta test:

3 elsparkcyklar

E-Way E-5045FS

Lättviktare tar täten

E-Ways elsparkcykel kommer knappast att vinna några designpriser, men den är full av bra idéer och går som en dröm. Ibland snabbare än vad polisen tillåter.

Krok för väska och dylikt. Ring på ramen för kedjelås. Lätt att hantera och styra i fart och i vila. Fjädring framtill.
Appen tappar Bluetooth-anslutningen. Irriterande mjuk av/på-knapp. Stor skärm som kan få stötskador.
Läs hela testet

Segway-Ninebot KickScooter F2 D

Tung designpärla med för- och nackdelar

Segway-Ninebot visar vägen om du vill ha effektiv batterikraft under fötterna. Den goda och solida designen sätts dock på prov när KickScooter F2 D får sträcka ut.

Bekvämt brett fotstöd. Solid design och snygg, skyddad placering av laddningsport. Logisk användning i displayen.
Tung att manövrera. Irriterande lås när man fäller ut eller fäller ihop sparkcykeln. Stödet kan vara svårt att fälla ut.
Läs hela testet

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

LB+ Total

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home

LB+

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild

LB+ Home

Full tillgång till allt innehåll på L&B Home

49,- / för 30 dagar
119,- / mån
65,- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Rulla till toppen