TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

TEST: Segway-Ninebot KickScooter F2 D

Tung designpärla med för- och nackdelar

Segway-Ninebot visar vägen om du vill ha effektiv batterikraft under fötterna. Den goda och solida designen sätts dock på prov när KickScooter F2 D får sträcka ut.

Av / 2024-06-19 - 08:50
Segway-Ninebot KickScooter F2 D

Home tycker

  • Bekvämt brett fotstöd. Solid design och snygg, skyddad placering av laddningsport. Logisk användning i displayen.
  • Tung att manövrera. Irriterande lås när man fäller ut eller fäller ihop sparkcykeln. Stödet kan vara svårt att fälla ut.

För ett år sedan testade vi en sparkcykel från Segway-Ninebot, Segway KickScooter P65. En tung maskin som väger uppemot 30 kilo. Den här gången tar vi en närmare titt på en lättare version: Segway-Ninebot KickScooter F2 D.

Även om det skiljer över 12 kilo mellan de två modellerna har KickScooter F2 D samma bekväma köregenskaper som vi upplevde med KickScooter P65. Elsparkcykeln är stabil på vägen, delvis tack vare sin vikt. Detta gäller även på underlag som ojämnt grus.

KickScooter natur skib
Styret på KickScooter F2 D sticker ut över en halv meter. Att transportera elsparkcykeln är en utmaning (Foto: Natasja Broström)

Trots att den väger 17,5 kilo är uppackningen enkel. Elsparkcykeln står stadigt på stödet medan jag monterar styret med skruvar. Styret är 11 cm längre än hos E-way E-5045FS, vilket gör KickScooter F2 D mer svårmanövrerad. Styret kommer lättare åt till exempel dörrkarmar och var lite av en utmaning att få in och ut ur min hiss.

Läs också Snyggt från Panasonic Panasonic har lyckats med formen men funktionen har sina nackdelar.

Uppgiften blir inte lättare om KickScooter F2 D är hopfälld. Styret sticker ut på sidorna. Att fälla ihop och fälla ut sparkcykeln är också en ganska svår uppgift. Vipplåset på styrets baksida är minst sagt motsträvigt och vill inte röra sig. Vid ett tillfälle övervägde jag att trycka upp låset med hjälp av handtaget på en skruvmejsel. Efter lite övning fick jag dock ett bättre grepp om låset.

KickScooter miljoe natur
När KickScooter F2 D väl är ute på vägarna visar elsparkcykeln sitt värde. Den första 10 km långa turen var trevlig, trots det något ojämna gasreglaget. (Foto: Natasja Broström)

Första gången jag drar iväg med KickScooter F2 D lättar irritationen. Elsparkcykeln andas tung kvalitet och det lätt snurrande ljudet från hjulen får mig bara att vilja komma iväg.

Annons

Redan innan den första turen har KickScooter F2 D avslöjat flera fina detaljer. Till exempel är laddningsporten skyddad bakom styret och under ett solitt gummilock. I lådan ingår en svart, solid ventilslang med metallbussningar. Allt som allt kompletterar det intrycket av en elsparkcykel med hög självkänsla.

App och elektriskt lås

Innan du ger dig iväg ska du ladda ner och aktivera Segway-Ninebot-appen via QR-koden i manualen. Appen ger dig tillgång till gasreglagets inställningar via Bluetooth. Oavsett om du vill rulla fram i promenadtakt (6 km/h) eller köra i 20 km/h.

I appen kan du välja om du vill ha ljud när du använder blinkers (direction indikator sound). Sparkcykeln kan låsas elektroniskt i appen med hjälp av en PIN-kod som du själv väljer.

Ange koden manuellt genom att välja varje siffra (uppåt eller nedåt) med hjälp av styrets blinkers-knapp. Bekräfta varje siffra genom att dra i bromsen. Metoden är minst sagt krånglig.

KickScooter app
Appen har en mängd inställningar, till exempel bättre grepp på hala ytor. Jag skulle kunna klara mig utan medaljerna och belöningarna. (Foto: iOS)

När KickScooter F2 D är låst avger den ett pipande ljud och hjulen låses om någon försöker åka på den utan att ange koden. För att låsa upp elektroniskt, slå på sparkcykeln och anslut den till appen via Bluetooth. Apple-användare kan ansluta till sparkcykeln med funktionen Find.

Appen har ett antal inställningar som inte är absolut nödvändiga. Till exempel historiken som heter Track Records, där du registrerar dina resor. Det är gott nog. Det behöver inte åtföljas av beskrivningar som ”7 Day(s) as a proud owner”.

Manövrering och styrning

KickScooter F2 D nekades inte en tur i det fria. Precis som med den andra testdeltagaren, E-Way E-5045FS, tog jag tunnelbanan för att testa att transportera sparkcykeln med kollektivtrafik. KickScooter F2 D:s styre, lås och stöd blev en utmaning.

Jag gav upp försöken att fälla ihop sparkcykeln, men körde den manuellt i avstängt läge. I tunnelbanekupén tar ett 57 cm långt styre upp mycket utrymme. Stödet sitter under fotstödets mitt och var svårt att ”fånga” och slå ut med skospetsen.

Precis som med E-Way E-5045FS rörde sig scootern något framåt och bakåt beroende på tågets acceleration. KickScooter F2 D väger över 17 kg och jag vågade inte släppa taget om styret vid något tillfälle.

Vikten gör också KickScooter F2 D svår att manövrera. Framhjulet svänger inte heller åt sidorna lika smidigt som jag upplever med E-Way E5045FS.

Körning och underlag

KickScooter F2 D har 800 W motoreffekt till sitt förfogande. Jag behövde inte köra många kilometer på stigarna i naturreservatet Amager Fælled, söder om Köpenhamn, för att känna av det.

Du kan ställa in de fyra växlarna eller hastigheterna på elsparkcykeln i appen. Displayen är dock enklare att använda för att välja hastighet med på/av-knappen. LED-displayen i färg är den tydligaste i testet (även i motljus).

Som en ivrig häst kan KickScooter F2 D knappt hålla sig stilla när jag trycker på gasreglaget på styret. Speciellt inte i läget som kallas ”S” (sport). Här är maxhastigheten inställd på 20 km/h.

KickScooter display detalje
Displayen är inte den största i grupptestet, men den är tydligast (här nedtonad i starkt dagsljus) och mest överskådlig. (Foto: Natasja Broström)

Motorn sitter vid bakhjulet och ger bakhjulsdrift. Om jag ökar hastigheten tenderar KickScooter F2 D att ”hoppa” framåt. Jag kompenserade effekten genom att luta mig något bakåt. Inte helt betryggande.

Men på långa, raka sträckor i jämn hastighet är KickScooter F2 D ett nöje att köra. Styret har bra grepp och fotstödet är bekvämt brett och stabilt att stå på. I jämförelse verkar E-Way E-5045FS lite för smal. De tre testdeltagarna har lika breda stöd, så det är mer en fråga om att fotstödsdesignen verkar smalare (och mer instabil) i praktisk användning.

Läs också Välj en smart vattningslösning till semestern Semestern är precis runt hörnet. Resväska och pass är packade, men vad ska du göra med alla balkongblommor och krukväxter medan du är borta?

Grus, ojämn eller hal asfalt får inte KickScooter F2 D att skaka. Däremot är det ganska obehagligt att köra över större hål eller ett boskapsgaller. KickScooter F2 D har en stötdämpare längst fram på styrstången, men jag märkte inte så mycket av den.

Säkerhet och blinkers

När vi 2023 testade Segway-Ninebot KickScooter P65 hade vi aldrig tidigare sett blinkers på en sparkcykel. Nu är KickScooter F2 D och en annan deltagare i grupptestet, Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen, utrustade med blinkers.

De två orange lamporna sitter på utsidan av de två handtagen på styret och aktiveras med en grå knapp på styrets vänstra sida. Knappen, som sitter under ringklockan, är inte helt lätt att nå med tummen när KickScooter F2 D är uppe i fart. Då måste jag fokusera mer på att styra.

Jag kan inte heller alltid hålla ett öga på om lamporna är på eller av. Det är här det medföljande pipljudet är till stor hjälp. När du stänger av blinkersen upphör ljudet.

KickScooter udsigt
Testvinnaren tar upp plats på landet, i tunnelbanan och i min hiss. KickScooter F2 D sprudlar dock av körglädje när jag är ute på två hjul. (Foto: Natasja Broström)

En annan bra säkerhetsfunktion är scooterns inbyggda farthållare. Jag testade den, precis som E-Way E-5045FS, på en av Köpenhamns mer utmanande backar: Valby Bakke. KickScooter F2 D tog sig upp för backen och några andra stigningar i området utan att tappa fart. Åtminstone inte enligt displayens hastighetsmätare.

Jag kände en liten minskning av framdrivningen på väg upp till toppen, men det var allt. På vägen ner lät jag KickScooter F2 D rulla fritt och fartkontrollen tog över. Vi överskred inte maxhastigheten på 20 km/h. Effekten är behaglig och det känns tryggt, särskilt när KickScooter F2 D ibland accelererar med ett litet ryck.

Slutsats

Segway-Ninebot KickScooter F2 D är den mest väldesignade i testet. Till exempel är hjulen breda och bekväma att köra med. Laddningsporten och dess lock verkar solida och är logiskt utformade och placerade.

KickScooter F2 D har mycket bra köregenskaper och ligger stadigt på vägen. Fotstödet är bekvämt att stå på och känns inte för smalt eller instabilt när jag placerar fötterna eller rör mig medan sparkcykeln är i rörelse.

Tyvärr tenderar KickScooter F2 D att hoppa framåt när den accelererar. Gasreglaget arbetar i ryck och obehaget förstärks av ett kraftfullt batteri (800 W) och motorn i bakhjulet. Det ojämna gasreglaget är i stort sett det enda negativa (förutom låset) som jag kan finna hos KickScooter F 2D.

Karakter
Segway-Ninebot KickScooter F2 D
Premium

Också i detta test:

E-Way E-5045FS

Lättviktare tar täten

E-Ways elsparkcykel kommer knappast att vinna några designpriser, men den är full av bra idéer och går som en dröm. Ibland snabbare än vad polisen tillåter.

Krok för väska och dylikt. Ring på ramen för kedjelås. Lätt att hantera och styra i fart och i vila. Fjädring framtill.
Appen tappar Bluetooth-anslutningen. Irriterande mjuk av/på-knapp. Stor skärm som kan få stötskador.
Läs hela testet

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen

Sprinter med kraft under fötterna

Xiaomis elsparkcykel står stabilt på vägen tills du trycker på gaspedalen. Batteriet har en hel del kraft, och det märks. Inte alltid till det bättre.

Solid konstruktion. Stabil vikt på vägen och kommer lätt upp i fart. Lätt att låsa fast styret. Ljud vid blinkers.
Ojämn acceleration, särskilt i sportläge. Billiga designdetaljer. Brett handtag som gör enheten svår att flytta, särskilt när den är hopfälld.
Läs hela testet
Natasja Broström
Natasja Broström (född 1971) är journalist på L&B Home. Hon började på Politikens IT-bilaga på 1990-talet och därifrån gick resan vidare till facktidningar, magasin och tidningar där Natasja bland annat skrev om IT och nördkultur. Från 2002 har Natasja jobbat på Datatid Techlife, sedan som IT-journalist inom smart living och brevlåderedaktör på Alt om Data.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild