För ett år sedan testade vi en sparkcykel från Segway-Ninebot, Segway KickScooter P65. En tung maskin som väger uppemot 30 kilo. Den här gången tar vi en närmare titt på en lättare version: Segway-Ninebot KickScooter F2 D.
Även om det skiljer över 12 kilo mellan de två modellerna har KickScooter F2 D samma bekväma köregenskaper som vi upplevde med KickScooter P65. Elsparkcykeln är stabil på vägen, delvis tack vare sin vikt. Detta gäller även på underlag som ojämnt grus.
Trots att den väger 17,5 kilo är uppackningen enkel. Elsparkcykeln står stadigt på stödet medan jag monterar styret med skruvar. Styret är 11 cm längre än hos E-way E-5045FS, vilket gör KickScooter F2 D mer svårmanövrerad. Styret kommer lättare åt till exempel dörrkarmar och var lite av en utmaning att få in och ut ur min hiss.
Uppgiften blir inte lättare om KickScooter F2 D är hopfälld. Styret sticker ut på sidorna. Att fälla ihop och fälla ut sparkcykeln är också en ganska svår uppgift. Vipplåset på styrets baksida är minst sagt motsträvigt och vill inte röra sig. Vid ett tillfälle övervägde jag att trycka upp låset med hjälp av handtaget på en skruvmejsel. Efter lite övning fick jag dock ett bättre grepp om låset.
Första gången jag drar iväg med KickScooter F2 D lättar irritationen. Elsparkcykeln andas tung kvalitet och det lätt snurrande ljudet från hjulen får mig bara att vilja komma iväg.
Redan innan den första turen har KickScooter F2 D avslöjat flera fina detaljer. Till exempel är laddningsporten skyddad bakom styret och under ett solitt gummilock. I lådan ingår en svart, solid ventilslang med metallbussningar. Allt som allt kompletterar det intrycket av en elsparkcykel med hög självkänsla.
App och elektriskt lås
Innan du ger dig iväg ska du ladda ner och aktivera Segway-Ninebot-appen via QR-koden i manualen. Appen ger dig tillgång till gasreglagets inställningar via Bluetooth. Oavsett om du vill rulla fram i promenadtakt (6 km/h) eller köra i 20 km/h.
I appen kan du välja om du vill ha ljud när du använder blinkers (direction indikator sound). Sparkcykeln kan låsas elektroniskt i appen med hjälp av en PIN-kod som du själv väljer.
Ange koden manuellt genom att välja varje siffra (uppåt eller nedåt) med hjälp av styrets blinkers-knapp. Bekräfta varje siffra genom att dra i bromsen. Metoden är minst sagt krånglig.
När KickScooter F2 D är låst avger den ett pipande ljud och hjulen låses om någon försöker åka på den utan att ange koden. För att låsa upp elektroniskt, slå på sparkcykeln och anslut den till appen via Bluetooth. Apple-användare kan ansluta till sparkcykeln med funktionen Find.
Appen har ett antal inställningar som inte är absolut nödvändiga. Till exempel historiken som heter Track Records, där du registrerar dina resor. Det är gott nog. Det behöver inte åtföljas av beskrivningar som ”7 Day(s) as a proud owner”.
Manövrering och styrning
KickScooter F2 D nekades inte en tur i det fria. Precis som med den andra testdeltagaren, E-Way E-5045FS, tog jag tunnelbanan för att testa att transportera sparkcykeln med kollektivtrafik. KickScooter F2 D:s styre, lås och stöd blev en utmaning.
Jag gav upp försöken att fälla ihop sparkcykeln, men körde den manuellt i avstängt läge. I tunnelbanekupén tar ett 57 cm långt styre upp mycket utrymme. Stödet sitter under fotstödets mitt och var svårt att ”fånga” och slå ut med skospetsen.
Precis som med E-Way E-5045FS rörde sig scootern något framåt och bakåt beroende på tågets acceleration. KickScooter F2 D väger över 17 kg och jag vågade inte släppa taget om styret vid något tillfälle.
Vikten gör också KickScooter F2 D svår att manövrera. Framhjulet svänger inte heller åt sidorna lika smidigt som jag upplever med E-Way E5045FS.
Körning och underlag
KickScooter F2 D har 800 W motoreffekt till sitt förfogande. Jag behövde inte köra många kilometer på stigarna i naturreservatet Amager Fælled, söder om Köpenhamn, för att känna av det.
Du kan ställa in de fyra växlarna eller hastigheterna på elsparkcykeln i appen. Displayen är dock enklare att använda för att välja hastighet med på/av-knappen. LED-displayen i färg är den tydligaste i testet (även i motljus).
Som en ivrig häst kan KickScooter F2 D knappt hålla sig stilla när jag trycker på gasreglaget på styret. Speciellt inte i läget som kallas ”S” (sport). Här är maxhastigheten inställd på 20 km/h.
Motorn sitter vid bakhjulet och ger bakhjulsdrift. Om jag ökar hastigheten tenderar KickScooter F2 D att ”hoppa” framåt. Jag kompenserade effekten genom att luta mig något bakåt. Inte helt betryggande.
Men på långa, raka sträckor i jämn hastighet är KickScooter F2 D ett nöje att köra. Styret har bra grepp och fotstödet är bekvämt brett och stabilt att stå på. I jämförelse verkar E-Way E-5045FS lite för smal. De tre testdeltagarna har lika breda stöd, så det är mer en fråga om att fotstödsdesignen verkar smalare (och mer instabil) i praktisk användning.
Grus, ojämn eller hal asfalt får inte KickScooter F2 D att skaka. Däremot är det ganska obehagligt att köra över större hål eller ett boskapsgaller. KickScooter F2 D har en stötdämpare längst fram på styrstången, men jag märkte inte så mycket av den.
Säkerhet och blinkers
När vi 2023 testade Segway-Ninebot KickScooter P65 hade vi aldrig tidigare sett blinkers på en sparkcykel. Nu är KickScooter F2 D och en annan deltagare i grupptestet, Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen, utrustade med blinkers.
De två orange lamporna sitter på utsidan av de två handtagen på styret och aktiveras med en grå knapp på styrets vänstra sida. Knappen, som sitter under ringklockan, är inte helt lätt att nå med tummen när KickScooter F2 D är uppe i fart. Då måste jag fokusera mer på att styra.
Jag kan inte heller alltid hålla ett öga på om lamporna är på eller av. Det är här det medföljande pipljudet är till stor hjälp. När du stänger av blinkersen upphör ljudet.
En annan bra säkerhetsfunktion är scooterns inbyggda farthållare. Jag testade den, precis som E-Way E-5045FS, på en av Köpenhamns mer utmanande backar: Valby Bakke. KickScooter F2 D tog sig upp för backen och några andra stigningar i området utan att tappa fart. Åtminstone inte enligt displayens hastighetsmätare.
Jag kände en liten minskning av framdrivningen på väg upp till toppen, men det var allt. På vägen ner lät jag KickScooter F2 D rulla fritt och fartkontrollen tog över. Vi överskred inte maxhastigheten på 20 km/h. Effekten är behaglig och det känns tryggt, särskilt när KickScooter F2 D ibland accelererar med ett litet ryck.
Slutsats
Segway-Ninebot KickScooter F2 D är den mest väldesignade i testet. Till exempel är hjulen breda och bekväma att köra med. Laddningsporten och dess lock verkar solida och är logiskt utformade och placerade.
KickScooter F2 D har mycket bra köregenskaper och ligger stadigt på vägen. Fotstödet är bekvämt att stå på och känns inte för smalt eller instabilt när jag placerar fötterna eller rör mig medan sparkcykeln är i rörelse.
Tyvärr tenderar KickScooter F2 D att hoppa framåt när den accelererar. Gasreglaget arbetar i ryck och obehaget förstärks av ett kraftfullt batteri (800 W) och motorn i bakhjulet. Det ojämna gasreglaget är i stort sett det enda negativa (förutom låset) som jag kan finna hos KickScooter F 2D.
Också i detta test:
E-Way E-5045FS
Lättviktare tar täten
E-Ways elsparkcykel kommer knappast att vinna några designpriser, men den är full av bra idéer och går som en dröm. Ibland snabbare än vad polisen tillåter.
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen
Sprinter med kraft under fötterna
Xiaomis elsparkcykel står stabilt på vägen tills du trycker på gaspedalen. Batteriet har en hel del kraft, och det märks. Inte alltid till det bättre.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser