TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Grupptest: 3 elsparkcyklar

Tre bud på sommarens bästa elsparkcykel

Elsparkcyklar blir allt starkare och tar sig allt längre. Vi har tagit en tur med tre av de senaste. Högt pris och häftig motoreffekt är dock ingen garanti för en bra upplevelse.

Av / 2024-06-19 - 08:49
3 elsparkcyklar

Det har gått över ett år sedan vi senast hade ett grupptest av elsparkcyklar. 2023 duellerade Xiaomi Electric Scooter 3 mot Segway KickScooter P65. Inför sommaren 2024 måste det vara dags att sätta fart på hjulen igen – den här gången med tre testdeltagare.

Test deltagere loebehjul
Sommartestets tre deltagare: (från vänster) Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, Segway-Ninebot KickScooter F2 D och E-Way E-5045FS. (Foto: Natasja Broström)

Uppradade ser E-Way E-5045FS, Xiaomi Electric Scooter 4 Pro och Segway-Ninebot KickScooter F2 D till förväxling lika ut. Till exempel är gasreglagets position på styret och fästet på bakskärmen som håller scootern hopfälld praktiskt taget identiska. Nästan som om en global kommitté har bestämt att det är så här vi gör.

Läs också Söndag förmiddag är räddad I årets stora grupptest av robotgräsklippare utan slinga utmanas tre välkända märken av två nykomlingar. Här får du reda på vilka som klipper gräset bäst och var du får mest för pengarna.

E-Way E-5045FS, Electric Scooter 4 Pro och KickScooter F2 D är uppenbarligen inte kloner av varandra. Efter tre veckors testning av appar, design och körning på grus och asfalt blir det bara tydligare.

Design och transport

De tre deltagarna har varit ute på en lång resa i naturen. De har åkt tunnelbana och kört runt på Köpenhamns cykelbanor. De har också testats på ett mycket handgripligt sätt. Jag bor i ett flerfamiljshus och har släpat sparkcyklar upp och ner för trappor, in och ut ur hissen och fram och tillbaka till garaget på innergården.

Test deltagere loebehjul stoetteben
Små detaljer spelar roll. Till exempel är ett välplacerat stöd en praktisk bonus i den dagliga användningen (Foto: Natasja Broström)

Den dagliga användningen avslöjar detaljerna och deras brister. E-Ways stödben sitter annorlunda, vilket är en fördel. Xiaomi och Segway har farthållare som förhindrar att sparkcykeln skenar iväg eller tappar fart i uppförsbackar. Alla tre elsparkcyklarna har dock en maxhastighet på 20 km/h.

Annons

Högre säkerhet för fler personer

Xiaomis och Segways elsparkcyklar har blinkers i handtagen på styret och du kan lägga till pipande ljud när du blinkar. Idén är välbehövlig eftersom det är svårt att sträcka ut handen för att signalera en sväng samtidigt som man ska svänga och balansera på den smala brädan vid fötterna.

Om blinkers fungerar som det är tänkt är svårt att säga. Jag märkte att många bilister automatiskt saktade ner och gav stort utrymme åt trafikanter på elsparkcyklar. Jag kanske framstod som osäker. Kanske har bilisterna bara dåliga erfarenheter av eldrivna tvåhjulingar.

Test deltagere loebehjul ladeport
Laddningsluckan satt på olika ställen på de tre testdeltagarna. På Kickscooter F2 D var den väl skyddad bakom styrets infästning. (Foto: Natasja Broström)

Faktum är att människor på elsparkcyklar har fått många blickar i sidled under ett antal år. Vi är ljudlösa och accelererar snabbare än cyklister med en ”rågbrödsmotor”. Två av testdeltagarna gjorde inte uppgiften lättare, eftersom deras acceleration var minst sagt ojämn.

Läs också Oroa dig inte. Ditt hem är säkert! Det är säsong för vedspisar, levande ljus och, tyvärr, bränder. Med en smart brandvarnare i ditt hem får du alltid en varning om något går fel.

När en elsparkcykel verkar hoppa framåt på grund av plötslig acceleration är det skillnad på om sparkcykeln är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven. Personligen trivdes jag bäst med det förstnämnda eftersom det gjorde sparkcykeln mer bekväm att kontrollera.

App-styrning med skillnader

De tre deltagarna kan app-styras. Utformning och detaljnivå varierar. Menyerna i E-Ways app påminner om något från nedlagda Windows Phone. KickScooter F2 D-appen liknar en fitness tracker med statistik och belöningar i form av färgglada elektroniska medaljer. Lite för detaljerat för min smak.

Test deltagere loebehjul blinklys
I grova drag ser de grå handtagen med orangefärgade indikatorer på Xiaomis elsparkcykel ut som något som skulle kunna sitta på ett hjälpmedel för äldre (Foto: Natasja Broström)

Appen kan också användas för att låsa elsparkcykeln. De tre testdeltagarna låses på olika sätt, och alla lösningar verkar inte lika logiska.

Vägen till frihet

Elsparkcyklar väger en del, särskilt när du måste förflytta dig manuellt med dem. Till exempel in och ut ur en tunnelbanekupé. Nackdelarna med att transportera en elsparkcykel uppvägdes dock redan under min första tur till naturreservatet Amager Fælled söder om Köpenhamn.

Efter löpare, cyklister och par med hundar och barnvagnar dök en annan elsparkcykelanvändare upp vid horisonten. När vi passerade hälsade han med införstådd honnör. Besvärligt, visst, men en elsparkcykel ger också en speciell frihetskänsla.

E-Way E-5045FS

Lättviktare tar täten

E-Ways elsparkcykel kommer knappast att vinna några designpriser, men den är full av bra idéer och går som en dröm. Ibland snabbare än vad polisen tillåter.

Krok för väska och dylikt. Ring på ramen för kedjelås. Lätt att hantera och styra i fart och i vila. Fjädring framtill.
Appen tappar Bluetooth-anslutningen. Irriterande mjuk av/på-knapp. Stor skärm som kan få stötskador.
Läs hela testet

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen

Sprinter med kraft under fötterna

Xiaomis elsparkcykel står stabilt på vägen tills du trycker på gaspedalen. Batteriet har en hel del kraft, och det märks. Inte alltid till det bättre.

Solid konstruktion. Stabil vikt på vägen och kommer lätt upp i fart. Lätt att låsa fast styret. Ljud vid blinkers.
Ojämn acceleration, särskilt i sportläge. Billiga designdetaljer. Brett handtag som gör enheten svår att flytta, särskilt när den är hopfälld.
Läs hela testet

Segway-Ninebot KickScooter F2 D

Tung designpärla med för- och nackdelar

Segway-Ninebot visar vägen om du vill ha effektiv batterikraft under fötterna. Den goda och solida designen sätts dock på prov när KickScooter F2 D får sträcka ut.

Bekvämt brett fotstöd. Solid design och snygg, skyddad placering av laddningsport. Logisk användning i displayen.
Tung att manövrera. Irriterande lås när man fäller ut eller fäller ihop sparkcykeln. Stödet kan vara svårt att fälla ut.
Läs hela testet
Natasja Broström
Natasja Broström (född 1971) är journalist på L&B Home. Hon började på Politikens IT-bilaga på 1990-talet och därifrån gick resan vidare till facktidningar, magasin och tidningar där Natasja bland annat skrev om IT och nördkultur. Från 2002 har Natasja jobbat på Datatid Techlife, sedan som IT-journalist inom smart living och brevlåderedaktör på Alt om Data.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild