TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Ampler Stellar Midnight Blue

Smidig och lättkörd skönhet

Amplers elcykel imponerar på nästan alla punkter. Om du kan klara dig utan råstyrka och ett omfattande utbud av inställningar är Stellar en idealisk cykel för stadsbruk.

Av / 2024-08-24 - 14:21
Ampler Stellar Midnight Blue

Home tycker

  • Elegant och diskret design. Lätt att hantera med och utan aktivt batteri. Bekväm framdrivning och assistans både i uppförsbackar och på plan mark. Automatisk byte av assistans.
  • Märkbart klenare batteri. Inte lämplig för snabba tempoväxlingar och uppförsbackar.

För åtta år sedan gick tre estländare, Ardo, Hannes och Rait, samman för att skapa den ultimata elcykeln för stadsbruk. Prototypen skapades i ett privat garage. Sedan dess har Ampler Bikes utökat sin verksamhet med en egen fabrik i hemlandet och showrooms i bland annat Tyskland.

Ampler Bikes är inte ett av de mest kända varumärkena i Sverige. Men det hindrar oss inte från att testa en av företagets nya smarta stadscyklar, Ampler Stellar i storlek medium och färgen midnattsblå. Modellen finns även i färgerna svart och röd.

Ampler front
Ampler Stellar har en mer konservativ design jämfört med många andra. Till och med stödet är placerat där det ska vara – i mitten. (Foto: Natasja Broström)

Cyklarna från Ampler kännetecknas av en klassisk ram med få krumelurer. Ampler Stellar ser ut som en traditionell cykel med batteriet dolt i ramen. Den har utvändiga kugghjul vilket ska ge snabbare överföring av energi och framdrivning. Kanske lite överflödigt när vi har att göra med en batteridriven cykel.

Läs också Den dyraste elsparkcykeln kanske inte är den bästa för dig En elsparkcykel kan vara användbar för kortare sträckor i stan eller fram och tillbaka till stationen när du ska med tåget. Men är den dyraste bäst? Inte nödvändigtvis.

Laddning och installation

Redan vid uppackningen är Ampler Stellar ett nöje att möta. Elcykeln är betydligt lättare än många traditionella elcyklar. Naturligtvis är låg vikt inte det enda kriteriet i ett test, och det är inte alla cyklar som levereras (som våra testexemplar) i en transportlåda som användaren sedan måste släpa runt på.

ampler pedaler
Den mest lätthanterliga konstruktionen i testet. Ramen är lätt att greppa, så jag kunde montera de två pedalerna. Färger och bokstäver skiljer vänster och höger pedal åt, vilket är avgörande för sensorerna (Foto: Natasja Broström)

Det som är tilltalande med Ampler Stellar är den runda, enkla ramen som även mindre händer (som mina) får ett bra grepp om. Konstruktionen och den lägre vikten gör cykeln lätthanterlig jämfört med många andra elcyklar, oavsett om batteridriften är påslagen eller inte.

Annons

Magnetkontakten för batteriet sitter lite väl lågt på ramen. Man måste böja sig ner för att komma åt uttaget. Ampler Stellar är den enda i testet som har en skärm på ramen som visar text, siffror och ikoner. Även i starkt solsken är den böjda skärmen lättläst och Ampler Bikes 2.0-appen krånglar inte, utan kopplar upp sig som den ska.

ampler ladeport
Du måste huka dig för att komma åt laddningsporten, vilket kan vara irriterande för vissa. Porten är dock magnetisk, så laddningskabeln fästs enkelt i uttaget (Foto: Natasja Broström)

Det enda smolket i bägaren är att batteriet tog över en dag att ladda. Skärmen visade att den återstående laddningstiden skulle vara 15 minuter. I verkligheten tog det flera timmar innan batteriet nådde 100 procent.

App och särskild assistans

Ampler Stellar har på/av-knappen på undersidan av ramen, under displayen. En logisk placering för enkel användning av båda. Vår testmodell har en ram med halvlågt insteg och två tvärstag. Både displayen och knappen är placerade på den övre tvärstången.

Displayen är tillräckligt stor för att ge dig en bra överblick över bland annat tid, batterikapacitet och antal körda kilometer. När appen är ansluten via Bluetooth kan du ställa in allt från lås till lampor. Det elektroniska låset hindrar andra från att sätta på cykeln (med knappen) och cykla iväg med den.

Ampler power
Strömknappen är placerad precis under displayen på ramens ovansida. Här på den röda versionen av Stellar (Foto: Ampler Bikes)

Jag har inte så mycket till övers för elektroniska lås, utan föredrar ett fysiskt kedjelås. Genom att ha ett synligt lås på din cykel skickar du en signal till potentiella tjuvar: Den här cykeln är låst. Därmed basta.

Läs också Toppsmarta tvåhjulingar Vi testar fyra elcyklar byggda från grunden för att ge dig en optimal elektrisk tur på cykelvägen samt smidig digital hantering.

Appen innehåller GPS för lokalisering av cykeln och registrering av cykelturer och rutter med kartor och statistik. Du kan också spara aktivitet som visas på veckobasis.

Cykeln har två typer av assistans. Default ger 70 procent prestanda, medan Max ger 100 procent av den assistans du kan behöva. De två lägena visas som ”1” och ”2”.

ampler app
Ampler Bikes-appen ger tillgång till bland annat positionering, lås och historik (Skärmdump: iOS)

Du behöver inte aktivera assistansen under körning, utan kan överlåta kontrollen till cykeln. Vad som behövs känns av via sensorerna i pedalerna. Du kan dock finjustera i appen när assistansen ska aktiveras (mätt i hastighet) och med hur mycket kraft (mätt i procent). Du kan också stänga av assistansen och använda Ampler Stellar som en vanlig cykel. Lyktan fungerar oavsett om batteriassistansen är påslagen eller avstängd.

Motoreffekt och prestanda

Ampler Stellar har inte det starkaste batteriet eller den starkaste motorn i testet, och det märks. På en vanlig väg var cykeln ett nöje att använda. Sensorerna gjorde det mesta av jobbet så att jag i stället kunde koncentrera mig på att undvika sommarens många vattenpölar.

Ampler display sol
Ramdisplayen fungerar bra i solsken. Den visar bland annat tiden, din aktuella motorassistans (visas som ”1” eller ”2”) och den återstående batterikapaciteten. (Foto: Natasja Broström)

Nära toppen av en hög backe (565 meter, 11 höjdmeter) tappade Ampler Stellar lite fart] Jag pillade med prestandainställningarna i de två lägena och körde flera rundor. Upplevelsen var densamma. Ampler Stellar är inte lämpad för backar och stora höjdskillnader. Cykeln saknar helt enkelt den råa kraft som jag får med Cowboy ST Cruiser.

Omvänt är min körupplevelse på plan väg och i stadskörning förstklassig. Här är Ampler Stellar som bäst och levererar den bästa körupplevelsen i duellen. Förutom perfekt avstämd assistans från motorn och pedalerna, sitter displayen väl synlig för cyklisten.

Ampler front 1
Förmodligen den mest anonyma ramen i testet. Ampler Stellar vinner dock vid en närmare granskning. Cykeln är en snygg stadscykel med få klumpiga konstruktionslösningar (Foto: Natasja Broström)

Om jag måste hitta något att klaga på så är det cykelns styrka som är dess akilleshäl. Jag blev så bortskämd med den smidiga assistansen att jag nästan glömde bort att växla efter förhållandena. Flera gånger avbröts den lugna turen av ett frenetiskt klickande från växlarna. Lyxproblemet kommer förmodligen att försvinna när cyklister som jag vant oss vid att komma ihåg att växla.

Slutsats

Ampler Stellar är inte den starkaste eller mest intelligenta elcykeln i testet. Designen kan också kännas tråkig för vissa, men jag tycker att den är vacker i sin enkelhet. Elcykeln är avsedd för stadskörning, vilket är en begränsning om du letar efter en cykel med flera användningsområden.

Ändå är Stellar testets vinnare när man lägger ihop allt. Elcykeln är lätt att hantera både fysiskt och elektroniskt. Appen är överskådlig, enkel att använda och har inga konstiga problem med förlorad anslutning eller felmeddelanden.

ampler side 1
Ampler Stellar är en väldesignad stadscykel som levererar testets absolut bästa assistans. Cykeln är ett rent nöje att cykla på – både med och utan assistansen påslagen. (Foto: Natasja Broström)

Den böjda displayen på ramen stör inte Stellars rena design. Skärmen är tydlig och tillräckligt stor för att visa all information på ett tydligt sätt. Styret, handtagen och deras handledsstöd bidrar till körupplevelsen.

Ampler Stellars största styrka är assistansen och dess två lägen, som via pedalernas sensorer levererar när det gäller. Du får ett mjukt men effektivt stöd hela vägen. Mer kan man knappast begära av en elcykel.

Karakter
Ampler Stellar Midnight Blue
High End

Också i detta test:

Cowboy Cruiser ST

En Tesla på två hjul

Med Cowboy Cruiser ST får du förstklassig konstruktion och en stabil färd. Elcykeln har en mängd funktioner och inställningar, men körupplevelsen är lite anonym.

Elegant konstruktion, bekväm assistans, en mängd olika appfunktioner och inställningsmöjligheter
Kortare räckvidd än andra elcyklar i samma klass. Något anonym körupplevelse. All hantering och justering måste göras i appen.
Läs hela testet
Natasja Broström
Natasja Broström (född 1971) är journalist på L&B Home. Hon började på Politikens IT-bilaga på 1990-talet och därifrån gick resan vidare till facktidningar, magasin och tidningar där Natasja bland annat skrev om IT och nördkultur. Från 2002 har Natasja jobbat på Datatid Techlife, sedan som IT-journalist inom smart living och brevlåderedaktör på Alt om Data.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild