En ny rapport om den globala smartphone-marknaden från forskningsinstitutet Canalys bjöd på särskilt goda nyheter från den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi.
Företaget som också håller på att etablera sin närvaro på den nordiska marknaden med spännande toppmobiler som Xiaomi Mi 11, Mi 11 Ultra och Mi 11 Lite, upptar nu andraplatsen som världens näst största leverantör av smartphones.
Samsung är fortfarande störst med en marknadsandel på 19% under andra kvartalet 2021, men Xiaomi har en galen tillväxt på 83% i förhållande till samma period 2020 och kan nu skryta med en global marknadsandel på 17% följt av Apple, som ligger på tredje plats med en marknadsandel på 14%.
Xiaomi har vuxit med 50% på den viktiga europeiska marknaden, medan tillväxttakten på kontinenter som Afrika och Sydamerika har varit 150% respektive 300%.
Xiaomis globala expansion tillsammans med ett ökat fokus på närvaro i nya detaljhandelkanaler har varit en viktig drivkraft för att hjälpa företaget att bli den näst största tillverkaren av smartphones, skriver Xiaomi själv i ett pressmeddelande.
En annan kinesisk tillverkare, Huawei, har helt försvunnit från den globala topp 5 listan. Fjärde och femteplatsen intas nu således av två andra kinesiska mobilmärken, nämligen Oppo och Vivo.