På Tizen Developers Conference är energin märkbar. Man marknadsför operativsystemet hårt, Intel och Samsung har stora bås och uppmuntrar utvecklare att skriva appar för plattformen. De får till och med behålla 100% av intäkten från sålda appar det första året.
Med Samsung Gear 2 som den enda kända produkten tillgänglig globalt, vad är egentligen tanken bakom Samsung Z och dess udda lanseringsmodell?
Först och främst ska sägas att hårdvaran är utmärkt. Det här är ingen budgetmobil trots det ovanliga operativsystemet. Den är välbyggd, känns lätt i handen och baksidan har en bra kvalitetskänsla. Alla specifikationer och finesser är precis som för övriga toppmodeller.
Vid första anblicken skulle man kunna tro att det är en Galaxy-produkt. Den har S Health med pulsmätare och en fingeravtrycksläsare. Det finns S Memo, S Voice och S Translator, med fler Samsung-appar. Allting känns snabbt och precis som man skulle kunna vänta sig.
Men sedan börjar man märka konstigheter. Den förvalda sökmotorn är Yandex, som är stora i Ryssland. Går man in i Tizen Store så känner man inte igen namnen på några av apparna på topplistan. Det är lite som de första stapplande stegen med Windows Phone, fast värre. Det finns inte ens en Facebook-app.
Det är möjligt att den kommer sälja bra i Ryssland där den först lanseras, då Tizen är populärt där. Men om den ska slå i västvärlden har Tizen långt kvar innan det är något för alla.