Kinesiska TCL Electronics presenterade idag sin globala försäljningsvolym för 2022, och i samband med det fick vi också en inblick i siffrorna för Norden.
Resultatet för smarta skärmar var hela 23,78 miljoner globalt 2022 och försäljningen under fjärde kvartalet ökade med 32,2 procent jämfört med samma period förra året.
Försäljningstillväxten är störst inom smarta skärmar på 65 tum eller mer, som ökade med 75 % globalt.
Den genomsnittliga TV:n i hela världen ökade från 45 till 48.4 tum, vilket visar att konsumenter runt om i världen vill ha större skärmar.
Stark tillväxt i Norden
I Norden uppnådde TCL en 75 % ökning av omsättningen 2022 och en 52 % ökning av antalet bildskärmar på 65 tum eller mer. Isolerat var ökningen i Q4 så mycket som 120 % jämfört med samma period förra året, troligen med god hjälp från kampanjperioder som Black Week.
TCL har gjort sig ett namn med prisvärda storbildsskärmar, och Ljud & Bild har bland annat testat 98-tummaren 98C735 med gott resultat. Denna modell kostar för närvarande 39 990 kronor, vilket är betydligt mindre än andra bildskärmar av liknande storlek.
Dessa fina siffror för Norden är mycket trevlig läsning för oss, inte minst med tanke på den satsning och tydliga fokus vi har haft på att utveckla just storbildsskärmar, med våra senaste QLED- och Mini LED-modeller. Fler och fler konsumenter väljer en större TV för att få större upplevelser hemma. Det är klart att vi har träffat helt rätt här, säger Johan Huss, Country Manager för TCL Nordics.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser