Avtalet gör TCL till officiell olympisk och paralympisk partner för TV/AV och vitvaror. Det innebär att TCL-produkter kommer att vara väl synliga för både åskådare och idrottare under kommande OS-arrangemang, både på arenorna och i OS-byn. I pressmeddelandet nämns produkter som smarta skärmar, luftkonditioneringsapparater, kylskåp, tvättmaskiner, dörrlås, ljudsystem, projektorer och TCL RayNeo smarta glasögon.
IOK är glada att kunna tillkännage sitt nya partnerskap med TCL, en global ledare inom TV och hushållsprodukter. TCL har en lång historia av att stödja idrott runt om i världen och tar nu sin ambition att inspirera till storhet till nya höjder, eftersom de olympiska spelen är den största och mest inspirerande globala idrottsscenen”, säger IOK:s ordförande Thomas Bach.
Synlighet under de olympiska mästerskapen
TCL-varumärket kommer att vara representerat under så kallade ”Athlete Moments” under OS, vilket gör det möjligt för idrottare att få kontakt med sina nära och kära runt om i världen direkt efter tävlingen.
Dessutom kan vi förvänta oss att TCL kommer att marknadsföra partnerskapet genom marknadsföringskampanjer till miljarder olympiska och paralympiska fans runt om i världen.
IOK åtar sig att omfördela de intäkter man får i form av ekonomiskt stöd till idrottsorganisationer runt om i världen, inklusive alla nationella olympiska kommittéer och deras idrottare, samt organisationskommittéerna för de olympiska spelen och ungdoms-OS, fram till 2032.
Det är en ära för oss att bli en global olympisk och paralympisk partner. Som ett ledande globalt teknikvarumärke har TCL alltid strävat efter att ’Inspire Greatness’, vilket är i linje med den olympiska andan. De olympiska spelen inspirerar miljarder människor runt om i världen, och genom detta partnerskap kommer TCL:s mångsidiga innovationer att förbättra de olympiska spelen och leverera exceptionella upplevelser till en global publik (…)”, säger Li Dongsheng, TCL:s grundare och styrelseordförande.
Värdet på OS-affären är inte känt, men TCL är redan en utbredd sponsor av sport, inklusive ett antal europeiska fotbollsklubbar, däribland svenska Djurgården, och inte minst amerikanska NFL.
PS. Nästa olympiska mästerskap är vinter-OS i Milano och Cortina 2026, följt av sommar-OS i Los Angeles 2028 och vinter-OS i franska Alperna 2030, därefter sommar-OS i Brisbane, Australien 2023.
Läs hela artikeln med LB+
Supererbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser