Samsung Electronics lyckades återigen säkra sin position som världens ledande TV-tillverkare 2024, för 19:e året i rad. Enligt en rapport från marknadsundersökningsföretaget Omdia uppnådde Samsung en global marknadsandel på 28,3 % i termer av intäkter – en minskning från 30,1 % 2023.
Det råder ingen brist på konkurrenter i det tuffa TV-produktsegmentet: landsmannen LG Electronics hade 16,1 % av marknaden, med de kinesiska utmanarna TCL och Hisense tätt bakom på 12,4 % respektive 10,5 %, medan Sony kom på femte plats med 5,4 % (notera dock att marknadsandelarna baseras på intäkter, inte antalet sålda TV-apparater). Men Samsung lyckades behålla förstaplatsen tack vare sitt fokus på QLED- och OLED-TV-apparater i premium- och high-end-klassen, i ett brett utbud av skärmstorlekar.

Samsung dominerar marknaden för premium-TV
Samsung fortsätter att vara ett starkt varumärke i den lite mer exklusiva delen av TV-marknaden: I premiumkategorin (TV-apparater som kostar mer än 2 500 dollar) hade bolaget en imponerande marknadsandel på 49,6 %. I kategorin ”ultra-large” TV (75 tum och större) var marknadsandelen 28,7 %.
Samsung sålde 8,34 miljoner QLED-TV-apparater under 2024 och hade därmed 46,8 % av marknaden. OLED-försäljningen växte också betydligt med 1,44 miljoner sålda enheter, en ökning med 42 % jämfört med föregående år. Ärkekonkurrenten LG är dock fortfarande överlägsen i denna kategori, med 3,18 miljoner sålda TV-apparater och en marknadsandel på 52,4 % inom OLED-segmentet. Flera av Samsungs OLED-skärmar använder paneler från LG Display, förutom ”QD” OLED-paneler från Samsung Display.
Vision AI: Årets TV-apparater blir ännu smartare
Samsung är fortfarande en av de mer innovativa tillverkarna i TV-industrin, och det är en position som företaget inte verkar släppa taget om inom den närmaste tiden. Många av deras modeller använder AI-teknik för att förbättra bild och ljud, och finesserna blir allt mer avancerade.

En annan nyhet för i år är att Samsung utökar sin Art Store till fler TV-modeller. Den digitala konstbutiken var tidigare exklusiv för The Frame, men i år kommer den även att finnas tillgänglig på Neo QLED- och QLED-modellerna. Dessutom utökas Frame-familjen med en ny premiummodell – The Frame Pro.
Avancerade OLED- och LCD-TV
För de extra kräsna är förväntningarna särskilt höga på de senaste OLED-modellerna. När vi besökte CES blev vi mycket imponerade av flaggskeppet Samsung S95F, som använder den senaste QD-OLED-panelen med en ljusstyrka på upp till 4 000 nits. LG svarar med en ny teknik kallad Primary RGB Tandem och Brightness Booster som ökar ljusstyrkan hos OLED-paneler. Denna teknik kommer att användas av LG, Panasonic och Philips (kanske även Sony?) på deras kommande toppmodeller.
Dessutom fick vi se en prototyp av en ny teknik som kallas RGB MicroLED.
En sak är säker: det kommer att bli ett spännande år för TV-apparater, så låt oss se om Samsung tar förstaplatsen även i år!
Läs hela artikeln med LB+
Supererbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser