På 80- och 90-talet var Finlux ett känt märke på TV-apparater och under senare delen byggdes de av Nokia. Men när marknaden svängde över till platta skärmar hängde man inte riktigt med och tvingades i konkurs. Sedan ett par år tillbaks har man nya ägare och satsar nu stort på flatskärmar, digitalboxar och i viss mån DVD-spelare.
I Sverige har man nu summerat sitt första år på marknaden. Siffror från IT Research och DMR visar att man redan har lyckats kapa åt sig en femteplats av LCD-TV marknaden med 5,5 procents marknadsandel. När det gäller 32-tums LCD har man hela 10 procent.
– Vi visste att FINLUX varumärke var starkt men hade ändå räknat med att det skulle ta betydligt längre tid att nå våra gamla marknadspositioner, säger Jörgen Hjort, chef för FINLUX Sverige. Vår försäljning har slagit alla mål med hästlängder och nu jagar vi en permanent plats bland ”de fem stora” på den svenska TV-marknaden.
www.finlux.se
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser