TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

Nyhet

Elgiganten och Power rapporterar stark ökning av TV-försäljningen i juni

Gråväder och ett antal tv-sända sportevenemang tros ha bidragit till ökningen.

Av / 2024-06-11 - 15:58
Elgiganten och Power rapporterar stark ökning av TV-försäljningen i juni

Sommaren är traditionellt en period då TV-försäljningen ofta kan sjunka något när TV-skärmen får ge vika för semester och utomhusaktiviteter. Men i år är trenden faktiskt den motsatta, enligt preliminära siffror för juni som Ljud & Bild tagit del av.

Elgiganten: Kanonstart för TV-försäljningen i juni

Enligt Elkjøp Nordic var maj en relativt normal månad för TV-försäljningen, men sedan kom ett kraftigt uppsving i början av juni.

– ”Förra veckan (3–9 juni) såg vi flera dagar med en fördubbling av TV-försäljningen jämfört med förra året. Kategorin från 82 till 99 tum är den som har vuxit mest, vilket tyder på att folk gör sig redo för en sommar fylld av sportevenemang”, säger Kristian Pedersen, Nordic Sales Director Consumer Electronics till Ljud & Bild.

Profil
Kristian Pedersen, Nordic Sales Director Consumer Electronics på Elkjøp (Foto: Elkjøp)

LCD-storbildsskärmar, OLED och MiniLED ökar mest

Kategorin extra stora TV-skärmar (82-99 tum) från leverantörer som Samsung, LG och TCL uppges ha ökat med 1 100 procent hos Elkjøp Norge jämfört med samma vecka förra året. Hos Elgiganten i Sverige och Danmark var ökningen mellan 500 och 600%, medan Gigantti i Finland upplevde ett uppsving på 200% på de extra stora skärmarna.

Att den största ökningen sker inom storbildssegmentet är inte förvånande, då detta traditionellt har varit en nisch för filmälskare och sportintresserade. Men även den totala TV-försäljningen har ökat med 50% jämfört med samma vecka förra året. 65-tummaren är fortfarande favoriten bland skärmstorlekarna.

Annons

På senare tid har det också visats ett antal reklamkampanjer på TV, vilket måste antas ha påverkat konsumenternas köpvilja. Butikerna ska tömma sina lager och ersätta 2023-modellerna med helt nya 2024-modeller.

LG OLED77C3 från 2023 har varit en mycket populär modell hos oss, liksom 98” TV-apparater från TCL och Samsung”, säger Kristian Pedersen och tillägger -”LCD-TV-apparater med MiniLED-bakbelysning verkar vara en vinnare i år, tack vare bra ljusstyrka och bildskärmar med 120 Hz, vilket ger mjukare rörelser för sportinnehåll.

Läs också TCL lanserar ny TV-modell med bred målgrupp C655 är en spännande nykomling i mellansegmentet.
Läs också Här är Samsungs nya TV-modeller 2024: Fulla av AI-funktioner 2024-serien erbjuder avancerade processorer och AI-teknologi för att ta hemunderhållning till en ny nivå.
Tammisto apning
Från invigningen av Power Tammisto (Foto: Power)

Power: Kraftig ökning av TV-försäljningen

Även elektronikkedjan Power rapporterar en markant ökning av TV-försäljningen och ett ökat intresse för skärmar i allmänhet under juni månad.

– ”Sommarens sportevenemang ger verkligen ett lyft för TV-försäljningen! Vi förväntar oss en ytterligare ökning under de kommande veckorna, med både EM som startar på fredag och sedan OS”, säger Thomas Marthinsen, försäljningschef för ljud och bild på Power Norge.

– Försäljningen av TV-apparater har ökat med 20 procent sedan maj, och på nätet är TV-kategorin den absolut mest besökta på power.no. TV-sökningarna har ökat med 25 procent sedan förra veckan, säger Thomas Marthinsen.

Power Danmark såg en 30-procentig ökning av TV-försäljningen jämfört med föregående vecka, och även Power Sverige såg ett ökat intresse.

– I Norden ser vi samma ökning under den första veckan i juni. Power Finland hade en 90-procentig ökning av TV-försäljningen och här är det öppningen av vår 6 000 kvadratmeter stora flaggskeppsbutik Power Tammisto som har haft en enorm påverkan på försäljningen”, säger Silje Ensrud, Nordic PR & Communication Manager på Power.

– På öppningsdagen den 5 juni besökte över 14 000 kunder butiken och köerna var som längst en kilometer långa.

Silje Ensrud TV
Silje Ensrud, nordisk PR- och kommunikationschef på Power International AS (Foto: Power)

På Power ser man också ett ökat intresse för surfplattor.

– ”Försäljningen av surfplattor har ökat med 20 procent sedan förra veckan, så det ser ut som att många skaffar sig en extra skärm inför sommarens stora sportevenemang. Det vi märker är att den lilla skärmen i soffan också blir större. Nu är det surfplattor på 12 tum som är populärast bland de mindre skärmarna”, säger Truls Vikane, försäljningschef för data och gaming på Power.

Truls Vikane
Truls Vikane, försäljningschef för data och gaming på Power (Foto: Power)
Läs också Världens snabbaste och dyraste iPad Nya iPad Pro M4 blåser sockorna av oss men får plånboken att gråta.
Läs också Vilken OLED-TV är bäst 2024? Två av årets mest spännande toppmodeller drabbar samman i en prestigefylld TV-kamp. Vilken av dessa OLED-skärmar har den allra bästa bildkvaliteten, Samsung S95D eller LG OLED G4?

Massor av sport på TV i sommar

I sommar finns det ett antal direktsända sportevenemang på menyn, till exempel fotbolls-EM, Tour de France och sommar-OS, som äger rum i juni/juli. Euro 2024 startar nu på fredag, den 14 juni.

Om du planerar att köpa en ny TV i sommar rekommenderar vi att du jämför priser med tjänster som Prisjakt, och självklart kollar in Ljud & Bilds TV-tester!

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

LG:s OLED-TV: Nu med ny funktion för konstgalleri

Bästa Black Week-erbjudandena på TV

Blindtest av OLED-TV

TCL:s största TV-utställning någonsin

LG OLED T hedrad av TIME Magazine

LG presenterar ny mätmetod för färgskillnader

Gigantisk Samsung-TV väntas 2025

Samsungs nya TV-funktion använder generativ AI

Modern konst till The Frame

Prisrekord för en 100-tums TV?

Philips firar 20 år med Ambilight och lanserar en ny flaggskepps-TV

Är du frestad av en ”transparent” OLED-TV?

Ljud & Bild