Coronapandemin med lockdown, inställda kulturevenemang och hemmakontor har gett de internationella streamingtjänsterna en riktig boost.
Coronatrötta familjer runt om i världen som sitter instängda eller mer eller mindre isolerade har sett till att prenumerationstillväxten har gått i taket för Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video, Apple TV+ och nykomlingen Paramount+.
Och nu ser 2021 ut att bli det stora året för sammanslagningar inom streamingbranschen.
För en dryg vecka sedan kom nyheten att AT&T och Discovery går samman. AT&T äger redan CNN, HBO och Warner Bros., nu slår de ihop Warner Bros. Entertainment (som bland annat sitter med Harry Potter i sin filmportfölj) med Discoverys nätverk – och skapar tillsammans en ny streaming-jätte.
Om det godkänns av konkurrensmyndigheterna kommer det nya företaget (under ledning av David Zaslav) att kicka starta under 2022.
Strax därefter florerade det ett välkvalificerat rykte om att Jeff Bezos också varit på shoppingtur. Och i dag har det bekräftats att Amazon Prime Video har köpt den historiska filmstudion MGM!
Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) sitter bland annat på rättigheterna till:
- James Bond
- Hobbiten
- Rocky
- The Silence of the Lambs
- Four Weddings and a Funeral
- Legally Blonde
- Valkyrie
- Poltergeist
- A Star is Born
- Stargate
- Fargo
- The Handmaid’s Tale
- The Real Housewives of Beverly Hills
- The Hills
Med ett bud på 8,45 miljarder dollar (ungefär 75 miljarder kronor), säkrar sig Amazon rättigheterna och filmarkivet tillhörande det legendariska filmföretaget (som grundades 1924). MGM påstås sitta på ett filmarkiv med närmare 4 000 titlar och med MGM-filmerna i katalogen stärker Prime Video markant sin ställning – och attraktion – på strömningsmarknaden.
Det har länge varit känt att Bezos & Co har större ambitioner för sin streamingtjänst Prime Video, och med ett sådant förvärv kommer de ta upp kampen mot Netflix, Disney + och HBO Max. Prime Video har idag många prenumeranter, men väldigt lite originalinnehåll (de har bland annat den superba serien: The Marvelous Mrs. Maisel) jämfört med Netflix och Disney.
Amazon meddelade nyligen att de har passerat 200 miljoner abonnenter, och flåsar därmed Reed Hastings & Co i nacken (Netflix har cirka 220 miljoner).
Med ett nytt filmutbud, med unikt innehåll, kommer de säkra ännu fler nya abonnenter, samt att de som redan finns kommer spendera mer tid per vecka på streamingtjänsten – vilket gör att de därmed kan höja månadspriset.
Bioindustrin har drabbats så hårt att vissa nu siar om Covid-19 kommer döda, eller åtminstone rakikalt förändra bioindustin för all framtid. En sak är säker, pandemin med efterföljande lockdown och hemmasittande har varit en guldgruva för streamingtjänsterna.
Huruvida Corona kommer vara biografernas nådestöt återstår att se, men med filmföretag som pressar på för att krympa det exklusiva ”biofönstret” och beslut om att lansera sina stora filmer direkt på sina egna streamingtjänster (som Disney + och HBO Max) kommer biokedjorna att ha en tuff tid framöver.
Med kommande förvärv och sammanslagningar växer tre solklara flaggskepp fram bland streamingtjänsterna: Netflix, Disney+ och Prime Video.