Självkörande bilar

Efter snart 130 år med händerna på ratten är det snart dags att luta sig tillbaka i förarsätet och låta bilen hitta hem till garaget själv.
forfatter

1885 byggde den tyske uppfinnaren Karl Benz det som anses vara den första riktiga bilen. Sedan dess har det rått en samstämmighet om att en bil har fyra hjul, säten för en eller flera passagerare – och en ratt, som föraren använder för att styra bilen.

Ordet ”bil” är en förkortning för ”automobil” – alltså ett fordon som kör av sig själv. Självkörande eller inte så har bilarna hittills varit beroende av att ha en förare som bestämmer hastighet och riktning.
Nu håller det dock på att bli ändring på den saken. Flera biltillverkare och forskningsinstitutioner har provkört självkörande bilar. Tekniken är inte helt färdigutvecklad ännu men kampen om kontrollen över marknaden för förarlösa bilar är i full gång. Och vi kan redan nu börja se fram emot att inom en inte alltför avlägsen framtid kunna slå på autopiloten och kolla mailen på väg till jobbet (eller se om säsong 10 av ”Game of Thrones”).
När den helt självkörande bilen blir en vanlig syn i morgontrafiken beror på både teknik och lagar. Men flera biltillverkare räknar med att ha bilar klara till försäljning 2020. Sju företag har fått tillåtelse av amerikanska myndighetar att test självgående bilar på allmän väg.

 

Googles gulliga bil

Den mäktigaste aktören i kampen är ingen biltillverkare utan den ständigt närvarande teknikjätten Google, som köpt upp åtta robotföretag för att bli tekniskt rustade. Google ställer upp med inte färre än 25 testbilar, som (inte) körs av 107 testförare.

Googles variant på självgående bil är vare sig utrustad med ratt eller pedaler. Det finns dock en stoppknapp som man kan trycka på om framfarten börjar se riskabel ut.

I sig själv är bilen däremot allt annat än hotfull. Den är liten, har plats för två personer, och alla former är runda och snälla. Fronten, som har stora, ögonliknande lampor, är till och med vadderad med mjukt skum, så det inte händer något riktigt allvarligt om bilen, som har en toppfart på 30 kilometer i timmen, kommer i närkontakt med en cyklist eller fotgängare. Fast det gör den knappast. Enligt Google själva är den mänskliga faktorn orsaken till nio av tio bilolyckor. Så det verkar vara sunt förnuft att låta någon annan styra.
Googles självkörande bil är försedd med mänskligt beteende i trafiken. Den sänker till exempel hastigheten i kurvor och rullar sakta mot korsningar. Inte för att den behöver det utan för att sprida trygghet omkring sig bland medtrafikanterna, som på så sätt kan tolka dess avsikter. Ja, vi skrev ”avsikter” om en robot. Bilen är måhända inte intelligent, men den kan ”se” och tolka sin omgivning och är fullt förberedd när en cyklist plötsligt ändrar sig och kör tvärs över vägen.

googlecar1

 

Herrelös Audi i 220 km/h

Tyska Audi är beredda köra om Google. Företaget har under flera år provkört självkörande bilar och var den första etablerade biltillverkaren som fick tillstånd att köra i Kalifornien.
Audis absoluta mästerstycke skedde dock i oktober 2014 när en självgående Audi RS7 körde fem varv på Formel 1-banan i Hockenheim, med en toppfart på 220 kilometer i timmen.
Bilen, med smeknamnet Bobby, klarade ett varv utan problem på 2 minuter och 10 sekunder. Det är snabbare än vad mänskliga tävlingsförare klarar göra samma varv på med en vanlig Audi RS7. Bilen fick övermänskliga reflexer. Å andra sidan tar den inga risker!
Audi RS 7 piloted driving concept
Med en toppfart på 220 km/h på tyska Hockenheimring är Audi RS 7 den snabbaste självkörande bilen.

Audis video från Hockenheimring.

 

Rullande salong från Mercedes

Med mottot ”lyx i rörelse” visade Mercedes-Benz sin F 015-konceptbil på CES-mässan i januari 2015. I kupén kan fyra passagerare sitta bekvämt avslappnade i snurrfåtöljer under tiden bilen kör. Och när man kommer fram vänds sätena automatiskt mot dubbeldörrarna för att göra det lätt att stiga ur. Förutom den stora instrumentpanelen, som är en pekskärm lika bred som bilen, så finns det infällda videoskärmar i dörrarna.
När F 015 i demovideon möter en fotgängare i stadstrafiken stannar den och säger ”bara gå vidare”, samtidigt som den laserprojicerer ett övergångsställe på vägen. Och om fotgängaren stannar till och vinkar förbi bilen så säger den artigt: ”Tack så mycket.”

”Städerna blir större, och bebyggelsen blir tätare. I framtiden kommer privatliv att vara en lyx”, säger Holger Hutzenlaub, chef för Mercedes avdelning för avancerad design. F 015 är därför utformad som en lyxig salong där man kan koppla av på vägen.
Den ljusa framtiden med glänsande skyskrapor och rena, vita, rullande lyxkupéer måste vi dock enligt Mercedes-Benz vänta ytterligare 15 år, till 2030, på att få se.

Mercedes-Benz F015 - Luxury in Motion

Mercedes konceptbil F 015 väckte uppståndelse på CES 2015-teknikmässan.

mercedes4
Kupén i Mercedes konceptbil är utformad som en lyxig salong med mjuka snurrstolar.

 

Självkörande Ford 2030

Amerikanska Ford anser precis som Mercedes att det står 2030 på kalendern innan de skickar ut helt autonoma bilar på gatan.
”Jag gissar att vi får full autonomi om 15 år”, sade Ford-chefen Mark Fields i mars 2015 i samband med New York International Auto Show.
Med hänvisning till Google sade han också att Ford kommer att gå sin egen väg, så att de inte slutar som mobiltelefontillverkare som bara gör hårdvara för att passa andras operativsystem.

**Embargoed until 12:01 a.m. EST on Wednesday, Nov. 20, 2013** Ford Edge Concept: The interior of Ford Edge Concept is open and airy, with a level of craftsmanship and material quality that consumers around the world will appreciate.
Vi måste vänta till 2030 innan vi får se något som liknar Fords konceptbil Edge. Och som synes har den fortfarande ratt och pedaler.

 

Uppdatering gör Tesla – nästan – självkörande

Om du inte vill vänta med att släppa ratten till 2030 ska du satsa på Tesla Motors. Elon Musk tänker nämligen erbjuda ägare av Tesla Model S (en viss) autonomi i bilarna redan i sommar. Det görs genom en ”autopilot”-uppdatering till bilens mjukvara.
Förutom att uppdatera bilens operativsystem till version 7.0 krävs ett så kallat ”Optional tech”-paket för 4 250 dollar (cirka 40 000 kronor). När autopiloten är aktiverad ska man kunna köra på ”större motorvägar” utan att röra ratten, pedaler eller andra instrument. Bilen håller själv koll på avståndet till andra bilar, döda vinklar och filbyten. Och den gör automatiska nödinbromsningar.
Det är en bra bit från Teslas autopilot till äkta självständighet. Och man måste fortfarande – i princip – ha händerna på ratten. Men det ser lovande ut. Fast man måste ha en Tesla S – och det fungerar bara i USA och bara på motorvägen.

Elon Musk räknar med att en helt självkörande Tesla kommer att vara verklighet 2020.

tesla1
Ägare av Tesla Model S kan få en viss grad av autonomi med hjälp av programuppdatering. I år!

tesla2
Teslas autopilot håller ett öga på trafiken runtomkring.

 

Nissan klar 2020 – senast

Det finns ett hårt tryck på biltillverkarna om att hinna först med självkörande bilar. Nissans VD Carlos Ghosn tror att det kommer att bli verklighet snabbare än vi tror. ”Det som är problemet är säkerheten. Men det händer allra senast 2020. Det råder mycket stor konkurrens på marknaden.”

Nissan har tidigare visat en ombyggd version av sin elbil Leaf, som kunde köra omkring i 20 kilometer i timmen.

YOKOHAMA, Japan (October 1, 2013) - Ahead of demonstrations to the public at CEATEC JAPAN 2013 CEO Carlos Ghosn has experienced the latest developments in Nissan's breakthrough Autonomous Drive technology.

Nissan kommer att vara färdiga med en självkörande bil 2020. Senast.

 

100 självgående Volvobilar lösa i Göteborg

Även här hemma hos oss håller bilarna på att styra och ställa. Under 2017 kommer Volvo att göra ett försök med självkörande bilar i Göteborg. Sammanlagt 100 bilar kommer att släppas lösa i trafiken för att testa om tekniken är mogen.

Bilarna kommer att köras på allmän väg, så man behöver inte bli förvånad om man upptäcker att någon av medtrafikanterna sitter med näsan i en bok. De kommer dock inte att köra var som helst. Testkörningarna kommer att äga rum på en 50 km lång sträcka motorväg och motortrafikled. På så sätt kan testbilarna nöja sig med att hålla koll på hastighet, filbyten och avstånd till andra bilar, samtidigt som de slipper mötande eller oskyddade trafikanter.

volvo1
Volvo släpper 100 självgående bilar lösa i Göteborgs morgontrafik 2017.

 

Självkörande bil från 1956

Självstyrande bilar är ingen ny dröm. Konceptbilen Firebird II från 1956 var utrustad med ett styrsystem där elektriska kablar i vägen skulle användas för att reglera trafiken och förhindra olyckor.
Bilen var en prototyp på en framtidsbil. En lång, låg, aerodynamisk formad familjebil med kaross av titan, stjärtfena och glaskupé. Och med två jetturbiner (!) som motor!

Ett vackert exemplar från en framtid så som den såg ut en gång i tiden!

FirebirdII
Konceptbilen Firebird II från General Motors kunde styras med hjälp av ledningar i vägen.

 

Autonoma fordon

I USA har den nationella transportstyrelsen definierat fem klasser av autonomi i fordon:

I klass 0 är bilen alltid under förarens kontroll.

Är bilen klass 1-autonom så är vissa funktioner automatiserade. Det kan till exempel vara automatisk bromsning när bilen kommer för nära framförvarande fordon.
För att vara klass 2-autonom måste minst två automatiska funktioner kunna användas tillsammans. Det kan vara farthållare och fil-styrning så att bilen automatiskt håller hastigheten och ligger rätt på vägen.

När bilen kommer upp i klass 3-autonomi kan föraren släppa ratten och lyfta fötterna från pedalerna under vissa särskilda kontrollerade förhållanden. Föraren ska dock fortfarande ha kommandot resten av tiden, till exempel när bilen körs i stadstrafik.

Till sist finns autonomi av klass 4. En sådan bil är i praktiken självkörande och kan på egen hand hitta från start till mål. Föraren behöver inte vid något tillfälle blanda sig i styrningen. I själva verket kan han eller hon stanna hemma och skicka bilen till sta’n för att köpa frallor på söndagsmorgonen själv!

Autonomous drive technology – detection on the road
En fullständigt självkörande bil måste kunna ”läsa” trafiken på samma sätt som en människa och hitta sin plats i trafiken. Foto: Volvo.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.