Teslas styrelse har godkänt Elon Musks planer på placera fabriken som bygger elmotorerna till Model 3 och Modell Y i Norge. Detta hävdas från flera håll i USA, där analytiker anger Norges billiga el och oändliga vattenkraftsresurser – samt närheten till marknaden – som främsta anledningar. De nämner ingenting om tillverkning av hela bilar, men utesluter ingenting.
– Elon Musk är nyckfull, man vet aldrig, säger en icke namngiven finansanalytiker som påpekar att Norge är en av Teslas viktigaste marknader.
En sak som i all fall är säker är att Elon Musks kryptiska tweet från 28 mars plötsligt blir mer begripligt. ”We don’t look to Norway. We move to Norway”, skrev han och refererade till Franklin D Roosevelts citat.
Ska drivas av vattenkraft
Förra året berättade Musk att batterifabriken Gigafactory ska köras på 100 % solkraft före slutet av 2019. Det kommer därför inte som någon överraskning att även den norska fabriken uteslutande ska drivas av förnybar energi. Solen lyser som bekant inte lika starkt hos våra grannar i väster, men de har något annat: vattenkraft.
Fall i rör
Den nya fabriken ska placeras i Eidfjord som har en av Norges mest besökta sevärdheter, vattenfallet Vøringsfossen. Där störtar vattnet 145 meter, vilket innebär att det finns en enorm potential för att framställa elektricitet. Massor av elektricitet. Och det behövs.
För att minimera energiförluster ska det mäktiga vattenfallet omgärdas av ett rör och all elektricitet ska driva den stora fabriken. Reservströmmen kommer ifrån en arsenal av enorma batterier.
Även om den norska fabriken inte blir lika stor som den i Nevada, som har 180 000 kvadratmeter, är det ingen minifabrik det handlar om: 60 000 kvadratmeter gör den till en av Norges största. Merparten av tillverkningen är helt automatiserad men fabriken kommer ändå att ge ungefär 200 arbetstillfällen.
– Jag kan varken bekräfta eller dementera att Tesla bygger fabrik i Eidfjord, svarar kommunfullmäktige Anved Johan Tveit på vår förfrågan via e-post. – Men om så vore fallet skulle det vara en milstolpe för industrin i regionen.
Förlust för turistnäringen?
På frågan om inte turismen skulle påverkas av att Vøringsfossens vattenfall läggs i rör och inte längre blir en vacker turistattraktion, svarar han:
– Jo, men den nya fabriken uppväger mer än väl för den minskade turismen.
Transportminister Jon Georg Dale är mer skämtsam i sin kommentar:
– Nu får vi se till att det äntligen byggs ordentliga vägar till Eidfjord. Kostnaden får finansieras av biltullar och bilar som går på fossila bränslen.
OBS! Detta är Ljud & Bilds aprilskämt som publicerades 1 april 2019.
Läs hela artikeln med LB+
Nyårserbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
30% På LB+ Total i 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser