Läckan, som innehåller cirka 2 500 sidor med detaljerad information om Googles sökalgoritmer, tyder på att företaget kan ha vilselett allmänheten om de faktorer som påverkar rankningen av sökresultat.
Dokumenten delades först med SEO-experten Rand Fishkin, som publicerade resultaten i hopp om att motverka vad han anser är ”lögner” från Google-anställda om hur sökmotorn fungerar. De tekniska detaljer som avslöjats genom läckan pekar på att Google samlar in och potentiellt använder data som företagsrepresentanter tidigare har förnekat påverkar rankningen; såsom Chrome-användardata, antalet klick och tid som spenderas på en webbsida.
Bekräftas av Google
Efter att Google inledningsvis vägrat att kommentera ärendet bekräftade företaget till webbplatsen The Verge på torsdag morgon att dokumenten är äkta. En talesperson för Google varnade dock för att dra ”felaktiga slutsatser baserade på information som inte är i sitt sammanhang, föråldrad eller ofullständig”.
Mike King, grundare av SEO-byrån iPullRank, var en av de första att gå igenom de läckta dokumenten. I sin analys pekar han på flera avvikelser mellan vad Google har sagt offentligt och vad som framgår av dokumenten.
– Google ljög
– ”Lögn” är ett starkt ord, men det är det enda korrekta ordet att använda här, skriver King.
– Jag ställer mig frågande till Googles ansträngningar att aktivt misskreditera människor inom marknadsföring, teknik och journalistik som har presenterat reproducerbara resultat.
Fishkin och King understryker att dokumenten inte avslöjar exakt hur Google väger olika faktorer och att informationen kan vara föråldrad. De anser ändå att läckan ger en unik inblick i en annars hermetiskt tillsluten process som har en enorm inverkan på webbtrafik och affärsmodeller.
Livligt i kommentarsfälten
Avslöjandena har naturligtvis också skapat engagemang i kommentarsfälten. Vissa är oroliga för att läckan kommer att göra det lättare för organisationer att manipulera sökresultaten.
– ”Det här verkar vara ett bra resultat för SEO-optimerare, men inte för oss konsumenter som faktiskt försöker hitta användbart innehåll på nätet”, skriver en användare.
Andra anser dock att det är positivt med ökad transparens:
– ”Lösningen på dåliga sökresultat är inte att ett privat företag utan tillsyn och med total kontroll ska dölja hur de rankar information”, skriver en annan.
Läckan kommer i kölvattnet av den växande kritiken mot Googles dominans och affärsmodell. Företaget är för närvarande under utredning för konkurrensbegränsande metoder i USA, där sökmotorn står i centrum. Med en global marknadsandel på mer än 90 procent avgör Googles algoritmer vad miljontals människor ser – och inte ser – på nätet.
Källa: The Verge
Vad tycker du om detta?
Är Googles optimeringsalgoritmer bara till för marknadsförare och webbansvariga, eller tror du att avslöjandet kommer att påverka din egen upplevelse på nätet i framtiden?
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser