TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
Prova LB+ för 10:-

Nyhet

Solid state-batteri: Toyotas batteridröm blir verklighet

Det ser nu ut som att Toyotas solid state-batteri blir verklighet. Massproduktion kan tänkas starta 2027.

Solid state-batteri: Toyotas batteridröm blir verklighet

Den tekniska utvecklingen står aldrig stilla, och det ser ut som om en revolution inom elbilsbatterier står för dörren. Vissa lägger till mer och mer kisel i anoden för att skapa ett mer kapabelt batteri, medan andra går i helt nya riktningar.

Ett solid state-batteri, med en fast i stället för flytande elektrolyt, har varit en dröm i över 100 år, men idén har aldrig förverkligats i stor skala. Ett sådant batteri är explosionssäkert och därmed mycket säkrare än konventionella litiumjonbatterier. Det bör också ha kortare laddningstider och ge bilen längre räckvidd. Utmaningen har varit att få det att fungera vid rumstemperatur och därunder, men Toyota anser sig ha löst detta.

Toyota & Idemitsu solid state
Foto: Toyota

Samarbetar med oljebolag

Toyota samarbetar nu med oljebolaget Idemitsu för att utveckla material som är mer flexibla och därmed motståndskraftiga mot sprickbildning. Tillsammans ska de arbeta för att skala upp till massproduktion.

Den första fasen kommer att fokusera på utveckling av fasta sulfidelektrolyter och förberedelser för en stor pilotanläggning. Därefter följer massproduktion i anläggningen och slutligen en bedömning av framtida fullskalig massproduktion.

Läs också Kommentar: Solid State eller inte Solid State? Det är frågan Världen ser fram emot 2027 när det ska komma batterier som är gjorda enbart av fasta material. Men hur realistiskt är det? Inte särskilt, tror den här journalisten.
Toyota Solid State Battery Pilot Factory
Toyotas pilotanläggning är inte stor. Det är det snart slut på. Foto: Toyota

Toyotas solid state-batteri kan bli stort

Toyota anser att initiativet är ett stort steg mot en mer hållbar och miljövänlig transportsektor. Och att deras batterier kan användas av allt från personbilar och motorcyklar till tunga transporter.

Annons

Förhoppningen är att det första steget i massproduktion av batterierna ska starta 2027, eller senast 2028. Vi har tidigare varit skeptiska till hur realistiskt projektet är, men nu börjar vi bli entusiastiska.

Läs mer här.

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

Erbjudande - 1 månad 10:-

Prova LB+ i en månad för 10:-

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

LB+ Total 6 månader!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

10:- / första månaden
154:- / mån
154:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till fler 7 800 produkttester!
  • Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
  • Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
  • L&B TechCast – en podd från L&B
  • Inaktiverade annonser
  • L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!

Gemini kan nu skapa video på din mobil

Fullständig förvirring om tullar på teknologi

Claude AI utmanar konkurrenterna med webbsökning

Mer naturliga samtal med ChatGPT

Det kan du göra själv! - säger AI:n

AI kan inte klockan

Det här batteriet behöver aldrig laddas!

Gemini AI blir personlig

Här är en dator med riktiga hjärnceller

AI-prisvinnare varnar för artificiell intelligens

Kommande Gemini-AI-funktioner

Signal kan komma att lämna Sverige och andra krypteringsfientliga länder