Det är Teslas kinesiska partner CATL som hävdar att de kan leverera ett batteri som håller för 1,24 miljoner miles, alltså 2 miljoner kilometer.
Tesla är en av bland CATL:s största kunder men företaget levererar även batterier till BMW och Toyota.
Tesla-chef Elon Musk har nyligen sagt att ett nytt och revolutionerande batteri ska presenteras på ett ”Battery Day”-evenemang lite längre fram i juni. Är det kanske Million Mile-batteriet som ska visas upp?
Under alla omständigheter ska det handla om bättre och billigare batterier med ny teknik som kan sänka priserna på elbilar så att de även utan skattelättnader blir konkurrenskraftiga mot bilar med förbränningsmotor.
För att förtydliga: två miljoner kilometer är batteriets livscykel, inte räckvidden på en laddning. Genombrottet beror på både kemiska tillsatser, materialförändringar och lamineringar.
Som jämförelse ska batteriet i Tesla Model 3 hålla för 500 000–800 000 kilometer (räckvidden anges vara cirka 560 km). Inte dåligt alls – och det finns nog inte många Model 3 kvar på vägarna efter att de har kört 80 000 mil.
Miljövänligare batterier
Men om batteriet håller längre än bilen så finns det större möjligheter att fortsätta använda det. Till exempel som hushållsbatteri. Och ett sådant batteri skulle dessutom vara värt guld för storskalig lagring av förnybar sol- och vindenergi. Att tillverka batterier är nämligen en giftig och förorenande process, så om man kan höja effektiviteten utan att öka mängden giftiga kemikalier vore det naturligtvis positivt.
Dessutom räknar vi med att samma batteriteknik kan användas i konsumentelektronik som mobiltelefoner, bärbara datorer och smarta hem-prylar.
”Galna nivåer”
Under Teslas presentation av sin kvartalsrapport för första kvartalet sade Elon Musk bland annat:
– Vi måste säkerställa en mycket brant utvecklingskurva inom batteriproduktionen och fortsätta att sänka kostnaden per kilowattimme för batterier.
Det här med batterier måste vi lösa. Vi måste skala upp batteriproduktionen till galna nivåer som folk inte ens kan förstå idag. Det är det stora problemet.
Teslas ”Gigafactories” kommer att blekna jämfört med ”Terafactories” som så småningom ska byggas för batteritillverkning. Tera är som bekant 1 000 gånger mer än giga, så vi får se vad det innebär i praktiken när fabrikerna är klara. Någon konkret tidsgräns är dock inte satt.
Det är för övrigt hård konkurrens om vem som är först med att lansera ett ”one million miles”-batteri. Reuters rapporterade den 19 maj att GM är ”nästan klara”.
Källor:
(Artikelfoto: Den hypotetiska superbilen Tesla EXP, ritad av den spanska fordonsdesignern Xabier Albizu)
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser