TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nu kan bilfantaster köpa konceptbilar

Nu går det att köpa biltillverkarnas konceptmodeller, byggda i exklusiva miniserier på ett par hundra bilar.

Av / 2014-06-13 - 00:44
Nu kan bilfantaster köpa konceptbilar

När man ser alla skinande, strömlinjeformade konceptbilar som visas upp på bilmässor måste man tyvärr, något cyniskt, konstatera att de flesta av dem aldrig kommer att bli mer än en drömvision om en framtid som skulle kunna inträffa.

En av visionerna var VW XL1, som inte bara imponerade med sitt aerodynamiska utseende utan också med sin bränsleekonomi. Konceptbilen, som presenterades redan 2002, skulle gå att köra 110 kilometer på en liter diesel. Galna siffror, när den här journalistens åldersstigna Berlingo en bra dag bara kommer 12 kilometer på en liter.

Även om det har gått 12 år så har inte VW-konceptbilen blivit en vardagsbil. Men något har ändå hänt. Volkswagen har nämligen byggt en liten, exklusiv serie av XL1 som erbjuds till vanliga kunder (med ovanliga mängder pengar), och i tisdags kunde den första kunden hämta sin bil på fabriken. Christian Malorny blev så förtjust i bilens futuristiska linjer att han var beredd att hosta upp närmare en miljon för att få ett exemplar av konceptbilen.

Tanken med att göra konceptbilar kommersiellt tillgängliga är VW inte ensamma om. Hyundai har gjort samma sak med sin Tucson Fuel Cell CUV-bränslecellsbil, rapporterar det danska webbmagasinet Ingenjøren.

Säkerheten ska finnas
Oftast är det säkerhetsaspekten som är skälet till att prototyper och konceptbilar bara körs av professionella testförare och forskare. Först när en bilmodell är utprovad och förklarad 100 % säker (och alltså också immun mot dyra stämningar), brukar den gå att köpa av privatkunder. Det finns också bilar som aldrig, aldrig någonsin kommer att bli tillräckligt säkra för att få köras på allmän väg. Som Fords legendariska Nucleon – med kärnreaktor ombord.

Annons

nucleon-460x257
Konceptbilen Ford Nucleon hade en kärnreaktor. Vilket inte var någon sund idé rent säkerhetsmässigt.

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Nyårserbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

30% På LB+ Total i 6 månader!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

Bara 77:- / mån
79:- / for 1 månad
107.80:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser

VR-glasögon för möss

Miljarder användare kommer snart att möta AI-profiler på Facebook

Är det här framtiden för flygning?

Hifi-uppfinnaren - Oskar Heil

Ha en pratstund med ChatGPT på telefon

Mikroskopiska svarta hål kan finnas överallt

Nu är Google Gemini 2.0 här

ChatGPT ljög själviskt

Googles kvantchip krossar rekord

AI-spelare uppförde sig mänskligt

SpaceX ska leverera månbil från konkurrent

Nvidias AI Fugatto skapar nya ljud

Ljud & Bild