Det är upplagt för årets, om inte decenniets teknikstrid. De stridande är mjukvarujättarna Microsoft och Google. Kriget utkämpas om artificiell intelligens. Och slagfältet är din webbläsare.
I januari hällde Microsoft 10 miljarder dollar i OpenAI, företaget bakom den extremt populära ChapGPT. Förmodligen i syfte att integrera den artificiella intelligensen i söktjänsten Bing. Investeringen ger Microsoft en andel på 49 procent i OpenAI. Förutom ChatPGT används även OpenAI:s intelligens i bland annat bildgenereringstjänsten Dall-E.
Google presenterade i går sitt svar – i form av Bard, som ska bli ”en dialogbaserad AI-tjänst ”. Tjänsten är baserad på Googles egen AI-chatbot, LaMDA, och kommer att testas på en liten grupp användare innan den släpps lös offentligt.
Sökmotorjätten håller i morgon ett evenemang om användningen av artificiell intelligens för sökning, där det förväntas att Bard kommer att presenteras. Man skulle kunna tro att detta skulle ha lyckats stjäla uppmärksamheten från Microsoft. Men inte då.
Microsofts svar kom snabbt: Mjukvarujätten håller ett evenemang idag där Microsofts vd Satya Nadella kommer att prata om ”utvecklingen av vissa projekt. Evenemanget kommer inte att strömmas till allmänheten, men det förväntas att integrering av ChatGPT i Bing kommer att vara ett framträdande ämne.
Krig i sökfältet
Det är alltså upplagt för krig i sökfältet. För oss nätanvändare kommer detta utan tvekan att innebära smartare sökresultat på mer nyanserade frågor. Vilket borde innebära en fördel. För det är bättre att få en handfull relevanta svar i stället för en miljon helt slumpmässiga.
Men varken Microsoft eller Google gör det naturligtvis för skojs skull. Internetsökning är big business. Och den som har den populäraste söktjänsten kan både tjäna på att visa oss annonser – och på att sälja data om våra aktiviteter online till företag. Google var de första som insåg detta, och i åratal har de skördat en vinst på flera miljarder dollar på sitt försprång. En ledande position som Microsoft vill återta.
Från noll till 100 miljoner på två månader
Det tog världen med storm när ChatGPT blev tillgängligt för allmänheten den 30 november 2022. För här fanns en chatbot som inte bara pratade strunt, utan på några sekunder kunde ge välformulerade och (som det föreföll) intelligenta svar på alla möjliga frågor. Även om den ibland hade ett lite för avslappnat förhållande till fakta.
Att det bara gått drygt två månader sedan lanseringen känns märkligt. För under den tiden har världen förändrats. ChatGPT har fått över 100 miljoner användare, och roboten har klarat flera tentor inom medicin och teknik. Vilket har fått många skolor att förbjuda användningen av chatbotar, medan andra anser att det är framtidens verktyg.
Turing-testet klarat efter 72 år
I mer än 70 år har måttstocken för sann artificiell intelligens varit det så kallade Turing-testet, uttänkt 1950 av matematikgeniet Alan Turing, som anses vara fadern till den programmerbara datorn. Tanken är att låta en eller flera mänskliga observatörer ha en skriftlig dialog med testobjektet. Om observatörerna inte kan avgöra om samtalspartnern är en dator eller en människa, har den klarat testet.
LaMDA var den första AI i världen som klarade Turing-testet i juni 2022, och ChatGPT gjorde detsamma i december 2022. Huruvida de två chatbotarna kan betraktas som intelligenta kan diskuteras. Men de är i alla fall så bra på att imitera tankeverksamhet att vi människor inte längre kan upptäcka skillnaden.
Så vi är alltså inte längre ensamma.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser