Tycker du att det finns för mycket intetsägande, AI-genererat innehåll på din Facebook-vägg? Vänta bara, det kommer bli mycket värre!
Meta, som äger både Facebook och Instagram, planerar att implementera ett stort antal artificiella användarprofiler baserade på AI på sina plattformar under de kommande åren. Det säger företagets vice president för generativ AI, Connor Hayes, till Financial Times.
”Dessa AI-karaktärer kommer i allt högre grad att bli en integrerad del av våra plattformar”, säger Hayes till tidningen och tillägger att målet är att göra interaktioner med AI mer sociala och underhållande.
De artificiella profilerna kommer att utrustas med profilbilder och biografier och kommer att ha möjlighet att både producera och dela innehåll på plattformarna.
Konkurrenten Snapchat har nyligen introducerat verktyg som gör det möjligt för användare att skapa 3D-karaktärer för augmented reality-upplevelser, medan TikTok testar ett AI-drivet produktsystem kallat Symphony.
Den tidigare innovationschefen på Meta, Becky Owen, varnar dock för potentiella risker i utvecklingen, enligt det amerikanska affärsmediet.
Utan robusta säkerhetsåtgärder riskerar plattformarna att förstärka falska berättelser”, säger Owen, som numer arbetar som marknadsföringsexpert.
För att hantera dessa farhågor har Meta infört ett krav på att allt AI-genererat innehåll på sina plattformar ska märkas.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser