Om internetjätten Google får bestämma är det snart slut på att bara slänga sig på soffan och zappa runt bland kanalerna samtidigt som man förundrar sig över vem som köper allt skräp som visas i reklampauserna.
För i framtiden är all reklam riktad direkt mot dig – och bara dig. Så räkna med lockande erbjudanden och säg farväl till att vara anonym framför dumburken.
I första vändan kommer den personliga reklamen bara att gälla TV-tittarna i Kansas City i USA. Där provkör Google ett system som håller koll på tittarnas vanor bland abonnenterna på Google Fiber, som är Googles egen fiberoptiska internetanslutning.
Googles fiberbox kan ge dig annat än blixtsnabbt internet. Den kan också ge Google en personlig bild av dina TV-vanor.
När reklampausen börjar i ett program kommer Google-tittarna i Kansas att få se på reklam som är anpassad efter deras adress, typ av favoritprogram och personliga TV-vanor.
Google ser dig
Som privata internetanvändare är vi bekanta med Googles sökmotor och ett ymnighetshorn av fina och kostnadsfria tjänster. Men Google är också världsmästare på att samla in, använda och sälja vidare information om sina miljarder användare. Allt du gör när du är inloggad på ditt Google-konto registreras och hamnar i Googles mycket noggranna profil av dig. Och i framtiden kommer det att inkludera TV-reklam – åtminstone om du bor i Kansas, USA.
Källa: Adweek
Läs hela artikeln med LB+
Nyårserbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
30% På LB+ Total i 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser