Att fotbolls-tittandet påverkar Spotify-lyssnandet är inte så förvånande. Men det är vad som händer efter matchen som är intressant. Spotify har tittat närmare på användandet innan, under och efter en match i de deltagande länderna.
Som man kan se i grafen ovan så störtdök användandet när matchen började och höll i sig hela matchen. Men så fort den var över så återvände mängder av lyssnare i det vinnande landet, förmodligen för att partaja och fira vinsten. Däremot fortsatte kurvan nedåt i det förlorande landet. Kanske deppade de ihop och gick till sängs, tror Spotifys ”data alkemist” Glenn McDonald.
För säkerhets skull kollade Spotify kurvorna i Spanien och Nederländerna i förra veckans match. Även om det inte var lika tydligt så såg man samma trend.
Om du höll på att somna av all statistik så bjuder Spotify på en spellista till midsommar som tröst.
Läs hela artikeln med LB+
Nyårserbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
30% På LB+ Total i 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser