Det finns många tillfällen när webbsajter vill ta reda på om det faktiskt är en människa som gått in på sajten eller om det är ett datorprogram i andra änden. Det kan handla om att hindra robotar från att gå in och dammsuga sajten på information eller att hindra dem från att köpa upp alla biljetter till en konsert. Där har Googles ReCaptcha-tester använts med stor framgång. Men nu kan AI lösa dem lika bra som människor.
Du har säkert själv råkat ut för de där irriterande ”är du en människa?” testerna där man ska identifiera föremål i bilder. Sådana där man ska kryssa i alla rutor som innehåller trafikljus, cyklar eller vägskyltar. Ibland är det inte helt uppenbart, vilket är hela poängen med testet.
Det har spekulerats i att testet i själva verket är Googles sätt att gratis få hjälp av människor att träna upp deras bildigenkännings-algoritm. Och det kanske ligger något i det, för nu har en AI för första gången uppnått samma tillförlitlighet som en människa.
Det är forskare vid ETH Zürich som har tränat en AI-modell på just bildigenkännings-testet ReCaptcha v2. Deras modell YOLO (You Only Look Once) tog inte lång tid på sig att bli lika bra som människor. Det innebär inte att den klarade 100 procent av testerna, utan att den inte hade mer fel än oss däggdjur.
Google verkar däremot inte speciellt oroade över detta. En talesman för Google berättade för New Scientist:
We have a very large focus on helping our customers protect their users without showing visual challenges, which is why we launched reCAPTCHA v3 in 2018.”
Dagens tester går snarare på hur man beter sig på sidan, bland annat hur man rör muspekaren. Majoriteten av de moderna testerna är helt osynliga och inget man lägger märke till.
Källa: ZDNET
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser