TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Nyhet

Pickupen med 1 000 km räckvidd

Nikola Badger kör på både vätgas och batteri. På enbart batteri kommer man 50 mil.

Av / 2020-02-11 - 15:17
Pickupen med 1 000 km räckvidd

Med tanke på elbiltillsverkaren Teslas framgångar skulle det väl bara fattas annat än att det skulle dyka upp konkurrent som heter Nikola. Tesla satsar som bekant på batteri, men det är väte som har varit Nikolas stora dröm, med lastbilen One. Modellerna Two och Tre, där den senare är avsedd för Europa, är däremot hybrider som kör på både vätgas och batteri. Nu lanserar Nikola sin första personbil: pickupen Badger.

Nikola Badger
Nikola Badger är en ganska så annorlunda pickup. Bland annat för att den har en räckvidd på ungefär 100 mil! Foto: Nikola

Nikola Badger: Banbrytande pickup

Nikola Badger är också en hybridbil som går på vätgas och batteri. Vilket verkar vara en smart lösning: att ladda med väte går mycket snabbare än att ladda upp ett batteri, medan batteriet har en mycket mer utbredd infrastruktur för laddning. Med Nikola Badger får man med andra ord det bästa av båda världar.

Räckvidden är också imponerande: 960 kilometer med en kombination av väte och batteri, eller 500 kilometer av det ena eller det andra. Allt är mätt efter den amerikanska EPA-standarden, som är strängare än WLTP som vi använder i Europa. WLTP skulle ge ungefär 20 procent mer, alltså 1150 kilometer.

Läs också Nu börjar batterirevolutionen Vi står på tröskeln till en batterirevolution. Superbatterierna kommer kanske redan i år.

Batteri med hög kapacitet

I slutet av november släppte Nikola nyheten om ett revolutionerande batteri som de ska visa upp på sin egen Nikola World-mässa i september 2020. Det sägs fördubbla energitätheten jämfört med konventionella litiumjonbatterier (1100 Wh/kg). Batteriet är en modifiering av litiumjonbatterierna, där man har lyckats ta bort bindningsmaterialet i anoden (ofta en form av cellulosagummi). Även strömavtagaren är borta (vanligtvis koppar eller aluminium). Detta innebär att själva anodmaterialet är helt sammanhängande och samtidigt strömförande, vilket inte gäller för dagens grafit-anoder. Å andra sidan stämmer detta väl överens med de nya kiselanoderna som är på gång, där grafit och grafen blandas med stora mängder kisel för att öka batteriets kapacitet.

Annons

Om Nikola Badger får ett kiselbatteri eller ett vanligt litiumjonbatteri återstår att se när det presenteras på Nikola World i september.

Fakta

  •     Hybridbatteri/vätgas
  •     160 kWh batteri, 120 kWh väteceller
  •     Kan använda både väte och batteri samtidigt, eller en av dem (styrs med en knapptryckning)
  •     0-96 km/h på 2,9 sekunder
  •     906 hk max/455 hk kontinuerligt, 1330 vridmoment
  •     Räckvidd 1 000 km
  •     Kan köra 500 km på enbart batteri, för de som inte har tillgång till vätgas
  •     Dragkapacitet: 3600 kg. Med andra ord: dragkrok = ja!
  •     Antal säten: 5
  •     Mått: 5,9 x 1,85 x 2,16 m. Lastbredd: 1,56 m
  •     Tillverkad i ett OEM-samarbete med biltillverkare (partner tillkännages snart)
  •     Avtäcks på Nikola World 2020 i september
  •     Ett begränsat antal reservationer kommer att erbjudas under 2020

Mer info: nikolamotor.com/badger

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sonys Airpeak-drönare är snart klar

Spelmusen vi suktar efter

Stor stämning mot Ring efter hackerattack

Samsungs och Googles smarta hem kan nu prata med varandra

Sony satsar på drönare

Svart skärm med nya Xbox!

Amazon.se har öppnat

OnePlus bekräftar: Smartklocka kommer snart

Billiga kikare med zoom

Specialmikrofon för World of Warcraft-fans

Här är LG:s nya 8K OLED-TV

Nya Google-produkter

Ljud & Bild