Bilder av sovande människor och ett spädbarn i en vagga var en del av de övervakningsvideor som ägare av övervakningskameror från det kinesiska företaget Xiaomi plötsligt kunde se på deras Google Nest Hub, enligt Android Police.
När Xiaomi-kameran var knuten till ett Google-konto visades med andra ord fel bild på den skärmbaserade assistenten när man försökte titta på sin egen övervakningskamera.
Problemet upptäcktes när en Reddit-användare som heter Dio-V släppte videofilmer från sin Google Nest Hub när den visar övervakningsbilder från en Xiaomi-kamera som tillhör någon annan. Enligt Dio-V äger han eller hon en Xiaomi Mijia 1080p-övervakningskamera, men bilderna från den egna kameran visades alltså inte på skärmen.
When I load the Xiaomi camera in my Google home hub I get stills from other people’s homes!! from googlehome
Google reagerade omedelbart på problemet och har tillfälligt stängt av integrationen mellan Google Home och Xiaomis Mi Home-app. Det rapporterar Engadget.
Samtidigt försäkrar Xiaomi i ett officiellt uttalande (se nedan) att problemet beror på en uppdatering av de aktuella kamerornas streaming-kvalitet och att bara 1044 användare har drabbats.
Det är dock långt ifrån första gången som det har funnits säkerhetsproblem med övervakningskameror för privata hem. För ett drygt år sedan upptäcktes det att Amazon-ägda Ring utan användarnas kännedom hade gett anställda tillgång till alla videor från alla Ring-kunder i hela världen.
Här är hela det officiella uttalandet från Xiaomi:
Xiaomi has always prioritized our users’ privacy and information security. We are aware there was an issue of receiving stills while connecting Mi Home Security Camera Basic 1080p on Google Home hub. We apologize for the inconvenience this has caused to our users.
Our team has since acted immediately to solve the issue and it is now fixed. Upon investigation, we have found out the issue was caused by a cache update on December 26, 2019, which was designed to improve camera streaming quality. This has only happened in extremely rare conditions. In this case, it happened during the integration between Mi Home Security Camera Basic 1080p and the Google Home Hub with a display screen under poor network conditions.
We have also found 1044 users were with such integrations and only a few with extremely poor network conditions might be affected. This issue will not happen if the camera is linked to the Xiaomi’s Mi Home app.
Xiaomi has communicated and fixed this issue with Google, and has also suspended this service until the root cause has been completely solved, to ensure that such issues will not happen again.