Smarta och inte fullt lika smarta koncept dyker upp titt som tätt på nätet nu för tiden. Många av dem ser aldrig dagens ljus, men de här tre blir verklighet inom kort.
Räkna med att se mer av de här och andra smarta klockor på Baselworld-mässan som börjar 19:e mars, veckan efter lanseringen av Apple Watch.
Frederique Constant, Alpina och Mondaine tillhör inte de mest välkända schweiziska urmakarna. Men Alpina har hållit på sedan 1883 och är uppskattade av kännare, och Mondaine från 1951 är berömda för sin stilrena design – som används av schweiziska järnvägen. Frederic Constant är rena rama nybörjarna jämfört med de övriga två och har bara hållit på sedan 1988.
Nu har de tre slagit sig ihop med MMT (Manufacture Modules Technologies) i Geneve för att bygga analoga ur i klassisk, minimalistisk och sportig design – med smartfunktioner.
De tre klockorna har samma kvartsverk som driver de analoga visarna, men det finns också en smartmodul inbyggt som registrerar användarens aktiviteter.
Den lilla urtavlan med två visare som sitter längst ned kan visa datum och annan information. Man trycker in kronan för at flytta den korta visaren och välja en viss funktion.
Smartmodulens MotionX-sensor kan till exempel visa aktivitetsnivå hittills under dagen eller hur sömnen har varit, och visa all information i en MotionX-app i mobilen.
Frederique Constant, Alpina och Mondaine ska göra flera modeller och varianter med MotionX och de utlovar en batteritid på mer än två år – en bra stund längre än vanliga smartklockors kapacitet nu för tiden.
Tanken är att erbjuda några av aktivitetsarmbandens funktioner i en klocka av betydligt högre kvalitet och med bättre utförande. En klocka man kan ha på sig dagligen, utan att behöva kladda med en pekskärm, och som man inte behöver ladda varje kväll.
Funktionerna är begränsade. Man kan inte ringa med dem, svara på SMS eller se vem som ringer. Men det sägs att de ska kunna tala om när telefonen tar emot ett SMS.
Priserna förväntas hamna mellan 500 och 2000 dollar, alltså från ungefär 4000 kronor, och de ska dyka upp i butikerna i maj-juni 2015.