Bang & Olufsen har i dag presenterat ett samarbete inom ett lite överraskande område. Det anrika märket från Struer i Danmark ska under de kommande tre åren slå sina påsar ihop med en annan nästan lika känd dansk sammanslutning, nämligen e-sportlaget Astralis.
Samarbetet betyder dock inte att Counterstrike-atleterna ska tävla med Beoplay H95-hörlurar på huvudet i framtiden. I dagsläget hamnar det enda synliga från B&O-märket på Astralis FIFA-lags kläder.
Bang & Olufsen ska däremot se till att det finns bra ljud till hands när spelarna slappnar av och inte sitter vid spelskärmen.
På lång sikt har Bang & Olufsen dock baktankar om annat än sponsring av tröjor och välkända ansikten för reklambruk. Av pressmeddelandet från B&O framgår det att Astralis-teamet ska ”använda sin unika insikt i gaming-branschen” för att hjälpa B&O att utveckla företagets framtida produkter för spel.
Gaming-nyhet till våren 2021
Den första produkten i B&O:s gaming-sortiment blir ett par hörlurar som ska bli ”ett raffinerat möte mellan lyxig design och gaming”. Hörlurarna ska släppas i vår nästa år.
”Vi förväntar oss att dra nytta av Astralis unika position och kapacitet för att hjälpa oss att förverkliga den kommersiella potentialen i spelindustrin, som värderas till mer än dubbelt så mycket som film- och musikindustrin tillsammans. Den första produkten i vår spelportfölj är en uppsättning av hörlurar som kommer att finnas tillgängliga våren 2021”, säger Christoffer Poulsen, SVP för produkthantering på Bang & Olufsen i pressmeddelandet.