TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Är Apple Music slutet för Spotify?

Miljoner trogna kunder kan vara räddningen för en relativt ordinär tjänst

Av / 2015-06-09 - 01:05
Är Apple Music slutet för Spotify?

Allt sedan Apples köp av Beats, och med det deras musiktjänst Beats Music, har det bara varit en tidsfråga innan Apple skulle lansera sin egen variant. Och på Apples utvecklarkonferens WWDC i San Francisco visade det sig vara denna gångs ”and one more thing”. Så vad innehåller den som inte konkurrenterna har, och vad är det som ska få trogna prenumeranter att byta till en ny tjänst?

iPhone6-3Up-AppleMusic-Features-WEB

Till att börja med får man tillgång till hela musikkatalogen från iTunes Store, vilket är över 30 miljoner låtar. Ungefär lika många som Spotify och Google Music uppges ha, och bara något mer än Tidal och gamla Beats Music. Det är alltså inte mängden musik som är avgörande utan snarare utbudet av artister. Om Apple har lyckats få rättigheter att strömma de stora artister som saknas hos konkurrenterna så kan det vara en stor fördel.

Att spellistor skapade av människor snarare än algoritmer skulle vara något unikt är också lite missvisande. En redaktion med musikkunniga som hjälpte till att guida användarna till ny musik var ju Wimps stora fördel. Det är dessutom något som Spotify har börjat ägna sig åt i större omfattning på senare tid.

iPhone6-AppleMusic-ForYou-PR-WEB

Annons

 

Tanken om att det skulle vara viktigt eller bättre motsägs ju dessutom i viss mån av ”för dig” funktionen. Där skapas ju rekommendationer automatiskt baserat på vad du angett för preferenser, vilka låtar du ofta spelar, vilka album du köpt och vilka artister du följer. Vilket dessutom är en grundläggande funktion som alla konkurrenter redan har.

 

Nästa del i Apple Music är radiostationen Beats 1 som ska sända musik dygnet runt, hela veckan lång, med DJ:s från Los Angeles, New York och London. Vad poängen med det är kan man undra. Dels är det uppenbarligen en väldigt engelskspråkig inriktning och med bara tre personer bakom musikvalet så är det svårt att se att det kan bli variation i musiken. Vill man lyssna på vad någon annan gillar är det väl bara att knäppa på radion?

iPhone6-AppleMusic-Radio-PR-WEB

 

Apple Music Connect låter kanske som en bra idé. Men frågan är om inte alla som verkligen gillar en artist redan följer dem på Twitter, Facebook och Instagram. En del av samma funktionalitet kan man dessutom redan få genom att följa artister på Spotify.

Styrkan är Apple
Själva tjänsten är med andra ord inte så revolutionerande eller omfattande att den är ett bättre alternativ för alla som idag använder andra tjänster. Det som däremot kan göra att den snabbt får många användare är alla som redan är anhängare av Apples produkter. Har man en iPhone eller iPad och har funderat på att prova strömmande musik så blir det väldigt enkelt att bara trycka på den nya Musik-appen i iOS 8.4.

Och Apple är duktiga på att locka över dem som står och väger. Att erbjuda tre gratismånader var säkert inte lätt att övertyga skivbolagen om. Men det kommer få miljoner av människor att våga prova utan att det känns som någon risk. Dessutom är prissättningen riktigt lockande för familjer där alla vill lyssna. Spotifys 50 kronor för extra familjemedlemmar känns plötslig dyrt när man kan betala 15 dollar för 6 personer med Apple Music.

Apple-Music-launch

 

Man ska inte heller underskatta fördelen av att Apple redan har 800 miljoner kreditkortsuppgifter i sitt register på iTunes Store. Att köpa en till tjänst genom att bara trycka på en knapp känns troligen mycket tryggare än att behöva ge ett nytt företag sitt förtroende. Det är också en enorm fördel för dem som vill äga sin favoritmusik. Genom Apple Music är steget från lyssnande till köp väldigt kort och enkelt.

Det något överraskande tillkännagivandet att man även kommer att släppa Apple Music för Android i höst ser plötsligt ut som en fantastisk idé. Istället för att göra tjänsten exklusiv och försöka locka nya kunder av telefoner och surfplattor så gör man fienden till kund. Även om man inte äger en enda av deras apparater hamnar man plötsligt i kundregistret med sina kreditkort hos Apple.

Men Apple har också svagheter som kan sätta käppar i hjulet för tjänsten. Frågan är hur inlåst Apples system kommer att bli. Spotify finns idag integrerat i en mängd tjänster och apparater. Om man inte kan spela sin musik från Apple Music i sin Sonos-anläggning så kan det vara nog för att inte ens överväga att byta.

Ingen kioskvältare
Slutsatsen är något förvånande att Apple inte har gjort det som de brukar göra när de skapar något nytt. Nämligen att överraska med finesser, funktioner och användarvänlighet som får en att tänka ”varför har inget gjort det här förr”? Vad de däremot har gjort är att göra en relativt ordinär musiktjänst mycket enkel att skaffa för en jättelik målgrupp, med en generös provperiod och till ett attraktivt pris.

Det är nog för att tjänsten kan växa sig mycket stark på marknaden. Men inte nog för att köra över alla konkurrenter. Vi får nog även i fortsättningen se flera spelare på marknaden med relativt lika tjänster. Det finns det plats för.

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist och nyhetsredaktör. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

The Boss är i Sverige nu!

Slutet för MQA i Tidal

Här är "Spotify GPT"

ABBA i Atmos-format

Från The Bear till Bruce Springsteen!

Nu kan du länka till alla musiktjänster på en gång

Apple: Mixa i Dolby Atmos, få mer betalt!

Nu kan du mixa in Volvoljud i din musik

Spotify-appen förnyad

The Boss kommer tillbaka!

U2 intog Vegas med stor framgång

Väcker Elvis till liv

Ljud & Bild