”It’s Showtime” var rubriken för dagens presskonferens på Apples huvudkvarter i Cupertino, Kalifornien. Och precis som förväntat var det uteslutande tjänster och innehåll som stod i fokus, klassiska Apple-produkter som iPhone, iPad och Mac nämndes bara i förbifarten,
Det är visserligen inget nytt att Apple ägnar sig åt olika tjänster – de har ju redan Apple Music och iTunes, Apple Pay, iCloud och liknande – men efter dagens lanseringar blir Apple för första gången leven leverantör av eget, exklusivt innehåll. Plus att elektronikjätten kommer med helt nya typer av tjänster inom så vitt skilda områden som spel och ekonomi.
Apple TV+
Den största nyheten är utan tvekan Apple TV+, en ny streaming-tjänst med filmer och TV-serier som ska ta upp kampen med Netflix, Amazon Prime Video och kommande Disney+.
Apple har slagit sig ihop med en mängd tämligen imponerande namn från film- och TV-branschen som ska producera eller vara med i nya serier och filmer som bara går att se via Apple TV+-tjänsten.
Detta gäller bland annat Steven Spielberg som kom upp på scenen för att presentera sin TV-serie Amazing Stories, som bygger på en serietidning med samma namn från 20-talet med skräck- och science fiction-historier.
Dessutom tittade skådespelaren Jason Momoa förbi och pratade om den nya TV-serien See, som handlar om en relativt avlägsen framtid där ett virus har utplånat nästan hela mänskligheten och gjort alla som överlevt blinda.
Steve Jobs Theater fick också besök av kändisar som Jennifer Aniston, Reese Witherspoon, Steve Carell, Kumail Nanjiani, J.J. Abrams och självaste Oprah Winfrey, som berättade om kommande exklusiva filmer serier och shower på den nya streaming-plattformen.
Apple TV+ kommer i höst och blir abonnemangsbaserad. Allt innehåll kan laddas ned och ses offline, och tjänsten är inte bara tillgänglig på Apples egna enheter (iPhone, iPad, Mac och Apple TV) utan i TV-boxar från Roku och Amazon och på smart-TV-apparater från Samsung LG, Sony och Vizio. Det beror på att Apple TV+ blir en integrerad del av den nya Apple TV-appen, som mycket snart kommer att finnas i de senaste TV-modellerna från dessa tillverkare, vilket vi hörde talas om redan på CES 2019 i Las Vegas för ett par månader sedan.
Det är fortfarande okänt vad Apple TV+ kommer att kosta, däremot är chansen stor att tjänsten kommer att finnas i Sverige, eftersom Apple på presskonferensen berättade att Apple TV+ ska lanseras i fler än 100 länder!
Apple Arcade
En annan tjänst som förmodligen också kommer till Sverige är abonnemangsbaserade Apple Arcade.
De mest populära apparna i Apples App Store är spel, berättade Apple-chefen Tim Cook, men eftersom de flesta användare laddar ner gratisspel så har spelen som kostar pengar det tufft.
Därför har Apple valt att lansera Apple Arcade, som blir en integrerad del av App Store och som erbjuder obegränsad nedladdning av fler än 100 spel mot en fast månadsavgift.
Tjänsten satsar främst på lite mer okända och ”udda” spelutvecklare och titlar, och ingen av spelen kommer att finnas någon annanstans än i Apples universum. Å andra sidan ska man kunna spela spelen både på iPhone, iPad, Mac och via Apple TV, och alla spel ska även kunna spelas offline.
Apple Arcade får vi också vänta till i höst på, men eftersom den ska finnas i fler än 150 länder så är alltså chanserna goda för att den kommer till Sverige.
Apple News+ och Apple Card
Däremot är det tveksamt om två andra nya Apple-tjänster kommer till de skandinaviska länderna inom kort.
Apple lanserade nämligen även Apple News+, ett tidningsuniversum där man får tillgång till fler än 300 digitala tidskrifter för en månadskostnad av 9,99 dollar. Samt Apple Card, ett Apple-utfärdat digitalt kreditkort som finns i Wallet-appen på användarens iPhone och som fungerar med Apple Pay.
I första vändan kommer de två tjänsterna bara till USA (Apple News+ även i Kanada) och Apple sade inget om någon bredare lansering.
Stort fokus på integritet
Däremot betonades det upprepade gånger att ingen av de nya tjänsterna samlar in uppgifter om användarens beteende.
Apple vet inte vad du läser, ser eller köper, försäkrade Tim Cook om och om igen. I stället behandlas data enbart på användarens egen enhet, så annonsörer håller till exempel inte koll på vad du köper och kan rikta annonser därefter.
Detta är en stark kontrast mot företag som Amazon, Facebook och Google, som i hög grad har gjort dina data till sin affärsmodell. Om Apples påstående verkligen stämmer kan integriteten vara ett bra argument för att välja Apple TV+ i stället för exempelvis Amazon Prime Video eller Googles YouTube Premium.