TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

Kommentar

Självreparation är ett vackert men orealistiskt mål

Tanken att konsumenterna själva ska kunna reparera sina mobiler vid köksbordet är en utopi.

Av / 2024-12-07 - 11:56
Självreparation är ett vackert men orealistiskt mål
comment Detta är en kommentar. Kommentaren ger uttryck för skribentens åsikter

Om batteriet i vår fossilbil börjar bli dåligt är det inget som hindrar att vi åker till närmaste bildelsvaruhus, köper ett nytt och byter det själva. Nästa gång vi kommer till märkesverkstan kommer de inte att dra in garantin på vår bil på grund av piratdelar. Och när vi besiktigar bilen kommer den inte få underkänt eftersom någon annan än en märkesverkstad har bytt delar i den. Det vore ju helt bisarrt.

Ändå är det precis så det har varit med hemelektronik och speciellt mobiltelefoner. Förseglingar med orden ”warranty void if removed”, alltså att garantin annulleras om man har sönder klistermärket, är vardagsmat. Man använder ofta ovanliga skruvar som kräver specialmejslar och limmar fast komponenter. Tillverkarna säljer varken reservdelar eller reparationsguider. Och använder man den olicensierade mobilverkstan på hörnet så blir det ofta mer eller mindre stora problem.

Right to repair

Det har länge funnits upprörda konsumenter som velat kunna reparera produkter som de köpt. Detta kulminerade under pandemin då många verkstäder var stängda och det var svårt att få tag på reservdelar, till och med för medicinsk utrustning på sjukhusen. 2021 lagstiftade Frankrike om att produkter måste ha en poäng för hur reparerbara de är (faktiskt inspirerad av iFixits poängskala). Samma år krävde brittisk lag att tillverkarna måste tillhandahålla instruktioner och reservdelar i tio år för dyrare hemelektronik och vitvaror. Året efter införde New York Digital Fair Repair Act som sedan följts av många delstater. I år införde EU ett antal regler som ska underlätta självreparation, men det har ännu inte lagstiftats.

Tack vare att dessa stränga regler införts och att det ser ut att bli lag i västvärlden, så har tillverkarna tvingats anpassa sig. Förra sommaren tillkännagav Samsung att de utökar självreparationsprogrammet från Korea till Europa, och samtidigt meddelade Apple att de expanderade sitt program från USA till Europa. Lysande nyheter för konsumenterna, kan man tro.

Att reparera mobilen själv

Främst på barrikaderna för att tillåta självreparation har det amerikanska företaget iFixit stått. Naturligtvis i självintresse då de säljer reservdelar, instruktioner och verktyg. Men deras videor där de öppnar nya elektronikprodukter har fått stor uppmärksamhet. Detta har drivit på debatten när man sett hur löjligt svårt det är att ens öppna många produkter.

Annons

Med hjälp av deras instruktionsvideor kan man se att man i många fall får värma limmet som håller fast skärmen och sedan dra i den med en sugpropp medan man bänder i mellanrummet. Därefter får man skruva bort en mängd minimala skruvar, försiktigt bända loss sladdarnas kontakter och ibland slita rätt våldsamt i klisterremsor för att avlägsna batterier. Inget för den som inte är van vid att skruva isär saker eller som inte är beredd att riskera att reparationen har sönder något mer.

Frågan är hur de två mobilgiganterna Apple och Samsung har löst detta? Vi har tagit en närmare titt och upptäckt att de gått så långt det går i helt olika riktningar. Båda förhållningssätten ställer till med problem för den vanlige konsumenten, men av helt olika anledningar.

Samsung

Förvånande nog har Samsung i stort sett kopierat iFixits upplägg. Man köper delar, nödvändiga verktyg om man inte redan har dem och en instruktion. Som exempel tar vi en lagom gammal Samsung Galaxy S21 där de vanligaste utbytesdelarna troligen är skärmen och batteriet. Speciellt som de sitter ihop och är en enda reservdel. Delen kan naturligtvis får i de färger som mobilen såldes i en gång i tiden. För detta vill Samsung ha 171 euro, närmare 2 000 kronor, och drygt 2 300 kronor om man behöver verktygen.

samsung close up
Vi skulle inte rekommendera någon konsument att göra detta själva. (Foto: Samsung)

Det känns å ena sidan billigt om man jämför med vad det kostar att låta Samsungs verkstad reparera den åt dig. Men det är inte så billigt med tanke på att det är ungefär vad man får betala för en begagnad som har en hel skärm. Men framför allt ifrågasätter vi starkt vem som egentligen ger sig på en sådan reparation hemma på köksbordet? Efter att ha studerat instruktionsvideon där man går igenom demonteringen av mobilen skulle vi själva aldrig ge oss på det med tanke på hur stor risk det är för att något går fel. iFixits instruktion innehåller 50 (femtio!) steg. Orimligt.

Apple

Det kaliforniska företaget är kända för att vara perfektionister som inte lämnar något åt slumpen. Samma sak gäller deras reparationsprogram. Även här beställer man delar och verktyg, med den skillnaden att man rekommenderas att hyra verktygen då de annars kostar 5 300(!) kronor. Hyran går ”bara” på 644 kronor. Anledningen är att man använder samma verktyg och delar som Apples verkstad. Det är mer av maskiner som automatiskt applicerar rätt värme på rätt ställe i lagom lång tid, och pressar på rätt ställen med rätt kraft.

Apple EU Self Service repair iPhone
Professionella maskiner gör det enkelt men mycket kostsamt. (Foto: Apple)

Fördelen med Apples metod är att vi skulle kunna tänka oss att ge oss på en sådan reparation. Även om skärmbytet innehåller 33 stegs demontering, och sedan 29 stegs återmontering. Efter att ha studerat en video så ser det väldigt genomtänkt och säkert ut. Naturligtvis förutsätter det att man är lite händig och inte får panik när man skruvar isär något. Problemet är att det inte alls är ekonomiskt försvarbart. En ny skärm till en iPhone 13 kostar 3 795 kronor och ett batteri 1 195 kronor. Det är bara det att det kostar lika mycket att få skärmen bytt av Apple. Utan verktygshyra. Och då slipper man allt besvär.

Vem är självreparation till för?

Det är rätt uppenbart att det inte är till för den vanlige konsumenten. Antingen är mobilreparationen så krånglig och riskfylld att bara en expert bör ge sig på det. Eller så är delar och verktyg så dyra att det är billigare och enklare att lämna in telefonen på reparation.

Reparationsprogrammen existerar därför att företagen blivit tvingade till det av existerande eller kommande lagstiftning. Genom deras existens slipper företagen kritik och kan inte bli stämda av konsumentorganisationer. Att de sedan är orimliga är en helt annan sak.

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist och nyhetsredaktör. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

2 reaktioner på ”Självreparation är ett vackert men orealistiskt mål”

  1. När min gamla Xiaomi Redmi Note 8 efter 14 månader plötsligt svullnade upp och tryckte låss hela baksidan och blev varm så skulle byta ut batteriet som hade expanderat så gav upp när upptäckte att den va fast limmad och garantin hade gått ut

  2. Rickard Pettersson

    Hejsan,
    Just därför köper man en Fairphone!
    Hur smidigt som helst att reparera.
    Prestanda som räcker och blir över.
    Är supernöjd med mitt inköp.
    Trots att jag är en Samsungare så kommer jag inte att återvända förrän man har ett koncept liknande Fairphone.
    Några tekniska hinder att bygga reparationsvänliga smartphones med flaggskeppsprestanda finns inte, det är konsumtion som styr.
    Den generella konsumenten är tyvärr ganska lättlurad så det vore väldigt välkommet med en betydlig striktare lagstiftning som styr självreparationsmöjligheterna till en nivå liknande den man hittar hos Fairphone.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Självreparation? Glöm det.

De första användarna kan ladda ner Samsung One UI 7

OnePlus avtäcker OnePlus 13

Huawei lanserar nytt operativsystem utan Android

Gemini Live på svenska!

Huawei Mate 70 kan beställas

Casios klockring är fetare än Galaxy Ring

Gemini iPhone-app släppt

Lättare hitta förlorat bagage

Bli inte lurad med QR-koder

Än svårare bryta sig in i iPhone

Gemini på iOS sedd i App Store

Ljud & Bild