Kriget om mobilkunderna har länge stått mellan Samsung och Apple. Det amerikanska företaget har dock i åratal haft mer nöjda kunder än det sydkoreanska. Men i den senaste undersökningen från produktrekommendations-sajten PerfectRec är siffrorna för första gången de omvända.
Så länge de fört statistik har iPhone alltid legat i topp och Galaxy S 10–12 procent lägre i kundnöjdhet. Men i år har plötsligt toppbetygen för Galaxy S24 ökat med otroliga 16 procent och Galaxy S24 Ultra ökat med 6 procent jämfört med förra årets S23-serie. Samtidigt har iPhone 15 droppat en procent jämfört med iPhone 14, och Pro Max dykt med 8 procent jämfört med förra årets modell.
Företaget har dammsugit Google-recensioner efter kundbetyg från amerikanska handlare som Best Buy, Verizon och AT&T. De tittar sedan på hur stor procent av kunderna som ger en viss mobilmodell 5/5 stjärnor i betyg. Deras statistik är baserad på 177 000 Galaxy S-recensioner sedan 2020 och 140 000 iPhone-recensioner sedan 2019. För denna undersökning är siffrorna dock endast baserade på ett par tusen recensioner av S24.
PerfectRec reserverar sig för att siffrorna kan komma att ändra sig, då tidiga iPhone-köpare ofta är teknikentusiaster som är mer kritiska än den genomsnittliga kunden. Med tid brukar omdömena bli bättre. De pekar även på att Apple-kunder och Galaxy-kunder kan vara olika kundgrupper som beter sig annorlunda.
Källa: PerfectRec
Läs också:
Galaxy AI ger Samsung Galaxy S24-mobiler helt nya möjligheter
Med artificiell intelligens kan Samsungs nya Galaxy-smartphones göra saker som de aldrig har kunnat göra förut. Få överblicken här.