De senaste åren har Kina varit en tillsynes omättlig marknad för mobiltillverkarna. Sex år i rad har invånarna i världens folkrikaste land köpt fler och fler smartmobiler. Till stor glädje för bland andra Apple, som sista kvartalet 2014 sålde iPhones för 16,8 miljarder dollar till kinesiska kunder. Och kinesiska tillverkare som Huawei och Xiaomi har också varit med på festen. Det sistnämnda märket har på sex år vuxit till ett marknadsvärde på 46 miljarder dollar.
Kineserna köper fortfarande fler smartmobiler än något annat land i hela världen. Men det finns tecken som tyder på att marknaden håller på att mättas. För första gången på sex år sjunker köplusten. Det visar en undersökning från analysföretaget IDC. Första kvartalet 2015 såldes ”bara” 99,8 miljoner smartmobiler i Kina.
Indien nästa
Om mobilmasterna ska fortsätta växa in i himlen måste tillverkarna därför se sig om efter nya jaktmarker, där befolkningen inte redan har byrålådorna fulla av senaste och förra årets smartmobiler. Xiaomi har därför redan satsat hårt på försäljningskanaler i Indien.
Källa: Reuters
Artikelfoto: Förbeställda iPhone 6 levereras till kunder i en Apple-butik i Beijing. Foto: Jason Lee, Reuters