För ett par dagar sedan publicerade vi en kommentar på ljudochbild.se där vi förklarade varför vi anser att Huawei AppGallery inte alls är något reellt alternativ till Google Play och resten av Googles ekosystem av appar och tjänster.
Mot den bakgrunden tror vi att Huawei på sikt kommer att få otroligt svårt att behålla sina mobilkunder och vi förutspår att företaget om bara ett år kommer att vara en skugga sitt forna jag på den svenska mobilmarknaden.
Men den analysen bygger naturligtvis på antagandet att Huawei inte inom kort lyckas locka fler app-utvecklare till AppGallery.
Om tillräckligt många lokala tjänsteleverantörer – till exempel banker, betalningslösningar och medier – ser till att deras appar finns i Huawei AppGallery blir ju verkligheten en helt annan än den vi har förutspått.
Vi förväntar oss dock inte att det kommer att hända – Huawei har haft nästan ett helt år på sig att jobba med saken utan att lyckas helt och hållet. Men vi skulle ändå vilja fråga Huawei om deras framtida strategi för AppGallery.
På samma gång vill vi också gärna veta hur Huawei rent allmänt ser på sin situation med den amerikanska blockaden. Faktum är ju att den amerikanska regeringen mer eller mindre med ett penndrag orsakat enorma problem för det kinesiska företaget, som för ett år sedan kunde stoltsera med en position som världens näst största mobiltillverkare.
Därför skickade vi igår ett e-postmeddelande till Huaweis officiella talespersoner i Sverige, Norge och Danmark, där vi bland annat skriver:
”Huaweis situation behöver klargöras ytterligare. Inte bara för att informera läsarna och marknaden om Huawei och er strategi, utan också för att kunna fokusera på de utmaningar som den nuvarande globala marknadssituationen innebär för alla, både tillverkare och konsumenter. Därför skulle vi vilja fråga om det finns någon talesperson från Huawei som vill göra en intervju med oss angående vår artikel? ”
Knappt en dag senare fick vi ett svar från Sofia Björnerfors, som är PR-chef för Huawei i Sverige. PR-kollegorna från Norge och Danmark var satta som mottagare av kopior av e-postmeddelandet, som ett tecken på att Sofia svarar å Huaweis vägnar i hela Skandinavien.
Det mycket korta svaret?
“Vi avser inte att kommentera artikeln och heller inte att medverka på någon intervju.”
Om det beror på det kinesiska företagets tveklöst ytterst hierarkiska struktur, att ingen från de skandinaviska filialerna får uttala sig om saken, är ovisst.
Under alla omständigheter har chefen för Huawei Consumer Business, Richard Yu, redan berättat mer öppenhjärtigt om företagets svårigheter i en intervju med amerikanska Wired i slutet av mars. Där frågade Wired bland annat:
Nu när ni har byggt er egen app-butik, kommer ni någonsin att återvända till Google?
Richard Yu svarade:
”Hittills har vi genererat enorma intäkter och vinster för amerikanska företag som Google och vi har varit en mycket bra partner. Så hos Huawei hoppas vi fortfarande att vi kan fortsätta samarbeta med Google. […] Vi vill gärna använda alla Googles tjänster och Google Play som primär app-butik och Huawei Mobile Services som en extra möjlighet.”
När kommer Huawei AppGallery att erbjuda allt som mobilanvändare i Storbritannien och Europa förväntar sig att hitta?
”Huawei Mobile Services och AppGallery utvecklades mycket snabbt och förbättras ständigt. Det finns fler och mer populära appar i AppGallery nu, men ja, det finns definitivt luckor. Vi kan täppa till dem, men det kommer att ta oss ett år eller två. ”
Det låter ju lovande, men om ett eller två år är tillräckligt snabbt för att Huawei ska kunna behålla användarna är en öppen fråga. Precis som det också är en öppen fråga hurivida samma tidtabell gäller för de skandinaviska länderna.
Det hade vi bland annat velat fråga Huawei om. Men vi får leva i ovisshet …