Många av oss älskar våra smarta mobiler, men några lite för mycket. En undersökning beställd av Heineken visar att 90 procent av Millennials och Gen Z erkänner att de sitter och skrollar på mobilen medan de umgås med vänner och familj. I genomsnitt kollar de mobilen sju gånger på en kväll medan de är ute.
Den största distraktionen när man umgås är sociala medier säger 62 procent, medan 36 procent kollar jobbmejlen och en av tre erkänner att de faktiskt spelar spel i stället för att prata. 37 procent känner att de kollar mobilen för ofta, vilket gör att 32 procent känner att de skulle vilja kunna släppa mobilen och umgås i stället. Hela 22 procent stänger idag av mobilen i sociala sammanhang och ytterligare 38 procent säger att de överväger att göra det.
Av denna anledning har faktiskt så kallade feature phones, eller ”dumma” telefoner fått ett uppsving. Många unga tycker det känns skönt att inte ha tillgång till appar eller internet, men ändå kunna nås om det behövs.
Därför har Heineken slagit sig ihop med modeföretaget Bodega och tagit fram en egen mobil, som tillverkas av finska HMD. Öltillverkaren vill naturligtvis att folk ska prata och ta ett glas, snarare än att skrolla på mobilen.
In creating The Boring Phone we have gone back to basics, we have dialled down the tech to help people truly connect over a beer, without any distraction from the constant buzzing and dings”, säger Nabil Nasser, the Global Head of Heineken
Mobilen kallas The Boring Phone då den huvudsakligen bara kan användas för att ringa och skicka SMS. Det finns en kamera men den tar verkligen skruttiga bilder. Enda underhållningen är FM-radio. Däremot har den en batteritid som får oss att tänka på gamla hederliga Nokia-mobiler. Den håller laddningen i en vecka och klarar sex timmars samtal i 3G/4G-nätet.
The Boring Phone kommer att ha premiär på Milan Design Week den 18 april och kommer i första hand att ges bort i marknadsföringssyfte.
Låter som den perfekta mobilen för mig.