Efter en lovande start tidigare i år har försäljningen av Apple Vision Pro i USA nu sjunkit med upp till 75%.
Apple lyckades inte sälja 100 000 enheter under första kvartalet efter lanseringen och prognoserna för tredje kvartalet uppskattar endast cirka 19 000 sålda enheter i USA, medan den globala försäljningen kommer att nå drygt 80 000 enheter. Detta enligt affärsmediet Bloomberg, som hänvisar till en ny rapport från marknadsundersökningsföretaget IDC.
De första recensionerna av Vision Pro berömde tekniken, men påpekade att prislappen på 3 500 dollar var för hög och att enheten var obekväm att bära under långa perioder. Och det dröjde inte länge efter att Apple Vision Pro blev tillgänglig i amerikanska butiker förrän användare började returnera de futuristiska glasögonen.
Framgången för Vision Pro, oavsett pris, kommer i slutändan att bero på vilka innehållsalternativ som finns tillgängliga. När Apple expanderar produkten till internationella marknader är det viktigt att även lokala innehållsalternativ finns tillgängliga”, säger Francisco Jeronimo, Vice President på IDC, enligt Bloomberg.
IDC:s marknadsanalytiker tror dock att en billigare version av Vision Pro kan återuppliva intresset nästa år. IDC förväntar sig att denna version kommer att kosta hälften så mycket och sannolikt komma ut på marknaden 2025.